duminică, 17 mai 2020

Atribuțiile inspectoratelor școlare















1.      LEGEA educaţiei naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011

Articolul 95
(1)Inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu personalitate juridică, având în principal următoarele atribuţii:
a)aplică politicile şi strategiile Ministerului Educaţiei şi Cercetării la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
b)controlează aplicarea legislaţiei şi monitorizează calitatea activităţilor de predare-învăţare şi respectarea standardelor naţionale/indicatorilor de performanţă, prin inspecţia şcolară;
c)controlează, monitorizează şi evaluează calitatea managementului unităţilor şi instituţiilor de învăţământ;
d)asigură, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, şcolarizarea elevilor şi monitorizează participarea la cursuri a acestora pe durata învăţământului obligatoriu;
e)coordonează admiterea în licee, evaluările naţionale şi concursurile şcolare la nivelul unităţilor de învăţământ din judeţ şi, respectiv, din municipiul Bucureşti;
f)monitorizează implementarea programelor naţionale iniţiate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării pe aria judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi a proiectelor derulate de unităţile şcolare şi cele conexe în cadrul programelor Uniunii Europene în domeniul educaţiei şi tineretului;
g)mediază conflictele şi litigiile survenite între autoritatea administraţiei publice locale şi unităţile de învăţământ;
h)coordonează şi controlează activităţile unităţilor conexe ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării din aria judeţului/municipiului Bucureşti;
i)prezintă un raport anual privind starea învăţământului pe teritoriul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Acest raport se face public;
j)abrogată.
k)aplică politicile educaţionale naţionale la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
l)acordă consiliere şi asistenţă unităţilor şi instituţiilor de învăţământ în gestionarea resurselor umane şi a posturilor didactice la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;
m)monitorizează activităţile de constituire şi de vacantare a posturilor didactice/catedrelor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi particular, organizează concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar de stat şi monitorizează concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate organizate de unităţile de învăţământ preuniversitar particular.
n)gestionează baza de date privind cadrele didactice calificate angajate în unităţile de învăţământ, precum şi întreaga bază de date a educaţiei;
o)înaintează Ministerului Educaţiei şi Cercetării reţeaua şcolară din raza lor teritorială în vederea publicării reţelei naţionale a învăţământului preuniversitar;
p)realizează auditarea periodică a resursei umane din învăţământul preuniversitar;
q)asigură colectarea datelor statistice pentru sistemul naţional de indicatori privind educaţia.
(2)Structura inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv a Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti se stabileşte prin ordin al ministrului educației și cercetării.
(3)Inspectoratul şcolar are un consiliu de administraţie şi un consiliu consultativ. Funcţionarea acestora se realizează în baza unui regulament propriu, elaborat şi aprobat de consiliul de administraţie, conform regulamentului-cadru aprobat prin ordin al ministrului educației și cercetării.
(4)În structura inspectoratelor şcolare din judeţele cu învăţământ şi în limbile minorităţilor naţionale sunt cuprinşi şi inspectori şcolari pentru acest tip de învăţământ. Aceşti inspectori şcolari sunt numiţi respectând procedurile prezentei legi, cu consultarea grupului parlamentar al minorităţilor naţionale.
(5)În structura inspectoratelor şcolare sunt cuprinşi şi inspectori şcolari pentru problemele copiilor şi tinerilor proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate.


2.    LEGEA nr. 272 din 21 iunie 2004 (**republicată**) privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului

Articolul 52
(1)Ministerul Educaţiei Naţionale, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, precum şi inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ, ca instituţii ale administraţiei publice locale cu atribuţii în domeniul educaţiei, sunt obligate să întreprindă măsuri necesare pentru:
a)facilitarea accesului la educaţia preşcolară şi asigurarea învăţământului general obligatoriu şi gratuit pentru toţi copiii;
b)dezvoltarea de programe de educaţie pentru părinţii tineri, inclusiv în vederea prevenirii violenţei în familie;
c)organizarea de cursuri speciale de pregătire pentru copiii care nu pot răspunde la cerinţele programei şcolare naţionale, pentru a nu intra prematur pe piaţa muncii;
d)organizarea de cursuri speciale de pregătire pentru copiii care au abandonat şcoala, în vederea reintegrării lor în sistemul naţional de învăţământ;
e)respectarea dreptului copilului la timp de odihnă şi timp liber, precum şi a dreptului acestuia de a participa liber la viaţa culturală şi artistică;
f)prevenirea abandonului şcolar din motive economice, luând măsuri active de acordare a unor servicii sociale în mediul şcolar, cum sunt: hrană, rechizite, transport şi altele asemenea;
g)facilitarea accesului la programe de educaţie pentru sănătate al tuturor elevilor înscrişi în învăţământul preuniversitar.
(2)În cadrul procesului instructiv-educativ, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de către cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi cel administrativ şi de a fi informat asupra drepturilor sale, precum şi asupra modalităţilor de exercitare a acestora. Pedepsele corporale sau alte tratamente degradante în cadrul procesului instructiv-educativ sunt interzise.
(3)Copilul, personal şi, după caz, reprezentat sau asistat de reprezentantul său legal, are dreptul de a contesta modalităţile şi rezultatele evaluării şi de a se adresa în acest sens conducerii unităţii de învăţământ, în condiţiile legii.
(4)Cadrele didactice au obligaţia de a referi centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională cazurile de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violenţă asupra copilului şi de a semnala serviciului public de asistenţă socială sau, după caz, direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, aceste cazuri.


3.    LEGEA nr. 263 din 19 iulie 2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor

Articolul 20   
(1)Serviciile publice de asistenţă socială organizate la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti. Inspecţia Socială şi direcţiile sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti monitorizează activitatea desfăşurată de creşe.
(2)Activităţile supuse monitorizării şi atribuţiile specifice instituţiilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.


4.    HOTĂRÂREA nr. 1.252 din 12 decembrie 2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară

Articolul 6
(1)Unităţile publice care oferă servicii de educaţie antepreşcolară se organizează cu avizul conform al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(2)Unităţile private care oferă servicii de educaţie antepreşcolară, altele decât grădiniţele care înfiinţează grupe de educaţie antepreşcolară, se organizează cu avizul conform al autorităţii administraţiei publice locale a municipiului, oraşului, comunei sau, după caz, sectorului municipiului Bucureşti din raza administrativ-teritorială în care urmează să se înfiinţeze şi cu avizul conform al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.

Articolul 64
Inspectoratul Şcolar Judeţean/al municipiului Bucureşti îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a)asigură încadrarea cu personal didactic a unităţilor în care se oferă servicii de educaţie antepreşcolară, pe baza unei metodologii specifice elaborate şi aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
b)asigură perfecţionarea profesională a educatorilor-puericultori;
c)realizează îndrumarea metodologică a educatorilor-puericultori cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţilor de educaţie antepreşcolară a copiilor;
d)asigură servicii specializate pentru copiii cu cerinţe educative speciale;
e)monitorizează activitatea desfăşurată de personalul didactic din unităţile în care se oferă servicii de educaţie antepreşcolară;
f)monitorizează aplicarea standardelor specifice de calitate, de referinţă, pentru nivelul antepreşcolar;
g)monitorizează aplicarea curriculumului naţional specific şi a standardelor privind progresul copilului, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului ca Repere fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea copilului de la naştere la 7 ani.

Articolul 75
Autorităţile administraţiei publice locale, în colaborare cu inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, cu participarea părinţilor, a operatorilor economici, a societăţilor umanitare, a organizaţiilor neguvernamentale şi a altor persoane fizice sau juridice asigură condiţiile necesare organizării şi funcţionării unităţilor care oferă servicii de educaţie antepreşcolară, inclusiv hrana, odihna, transportul, protecţia vieţii şi sănătăţii antepreşcolarilor, cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a drepturilor copilului.

5.    HOTĂRÂREA nr. 24 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării

Articolul 12

(1) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti sunt organizate, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării, inspectorate şcolare, cu structură aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2) Inspectorii şcolari generali au calitatea de ordonator secundar de credite.
(3) Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti au în subordine unităţi conexe ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării, unităţi pentru activitatea extraşcolară şi cluburi sportive şcolare.

Articolul 26
(1) Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti asigură activitatea de distribuire a manualelor şcolare către unităţile de învăţământ preuniversitar de stat. Activitatea de distribuire a manualelor şcolare este organizată în cadrul inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, cu finanţare din bugetul de stat.

Anexa nr. 7, NOTE:
a)Inspectoratele şcolare aprobă statele de funcţii ale caselor corpului didactic, cluburilor sportive şcolare, palatelor şi cluburilor copiilor, precum şi ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, inclusiv învăţământ special, centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat.

b)Inspectoratele şcolare verifică, controlează, auditează, după caz, modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat pentru finanţarea unităţilor/instituţiilor din subordine, unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, inclusiv învăţământ special, centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, precum şi pentru finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar particular acreditate, pentru care se asigură finanţarea de bază din sume defalcate din TVA.

6.    ORDINUL nr. 5.530 din 5 octombrie 2011  privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare

Articolul 1 
Inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, denumite în continuare inspectorat şcolar, sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului care se organizează la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi care acţionează pentru realizarea obiectivelor sistemului de învăţământ, prevăzute de Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, în domeniul învăţământului preuniversitar.

Articolul 2
Inspectoratul şcolar îşi desfăşoară întreaga activitate pe baza prevederilor Legii nr. 1/2011 şi a actelor administrative cu caracter normativ ce decurg din executarea prevederilor legii sus-menţionate, a ordinelor şi instrucţiunilor elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

Articolul 3
Inspectoratul şcolar are următoarele atribuţii:
a)aplică politicile şi strategiile Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
b)controlează aplicarea legislaţiei şi monitorizează calitatea activităţilor de predare-învăţare şi respectarea standardelor naţionale/indicatorilor de performanţă, prin inspecţia şcolară;
c)controlează, monitorizează şi evaluează calitatea managementului unităţilor şi instituţiilor de învăţământ;
d)asigură, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, şcolarizarea elevilor şi monitorizează participarea la cursuri a acestora pe durata învăţământului obligatoriu;
e)coordonează admiterea în licee, evaluările naţionale şi concursurile şcolare la nivelul unităţilor de învăţământ din judeţ şi, respectiv, din municipiul Bucureşti;
f)monitorizează implementarea programelor naţionale iniţiate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice pe aria judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi a proiectelor derulate de unităţile şcolare şi cele conexe în cadrul programelor Uniunii Europene în domeniul educaţiei şi tineretului;
g)mediază conflictele şi litigiile survenite între autoritatea administraţiei publice locale şi unităţile de învăţământ;
h)coordonează şi controlează activităţile unităţilor conexe ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice din aria judeţului/municipiului Bucureşti;
i)prezintă un raport anual privind starea învăţământului pe teritoriul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Acest raport se face public;
j)aprobă, la propunerea consiliului local sau a consiliilor judeţene, înfiinţarea unităţilor pentru educaţie timpurie, învăţământ primar şi gimnazial;
k)aplică politicile educaţionale naţionale la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
l)acordă consiliere şi asistenţă unităţilor şi instituţiilor de învăţământ în gestionarea resurselor umane şi a posturilor didactice la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;
m)monitorizează activităţile de constituire şi de vacantare a posturilor didactice/catedrelor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi particular, organizează concursul naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante şi rezervate din învăţământul preuniversitar de stat şi monitorizează concursurile de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante/rezervate organizate de unităţile de învăţământ preuniversitar particular;
n)gestionează baza de date privind cadrele didactice calificate angajate în unităţile de învăţământ, precum şi întreaga bază de date a educaţiei;
o)înaintează spre avizare Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice reţeaua şcolară din raza lor teritorială propusă de autorităţile administraţiei publice locale, în conformitate cu politica educaţională, a documentelor strategice privind dezvoltarea economică şi socială la nivel regional, judeţean şi local, după consultarea unităţilor de învăţământ, a operatorilor economici şi a partenerilor sociali interesaţi;
p)realizează auditarea periodică a resursei umane din învăţământul preuniversitar; rezultatele auditului se aduc la cunoştinţa celor în cauză, consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;
q)asigură colectarea datelor statistice pentru sistemul naţional de indicatori privind educaţia;
r)pentru asigurarea accesului egal la educaţie şi formare profesională, eliberează avizul conform al instituţiei autorităţilor administraţiei publice locale, în baza căruia acestea aprobă organizarea, funcţionarea şi, după caz, dizolvarea unor structuri de învăţământ, fără personalitate juridică - ca părţi ale unei unităţi de învăţământ cu personalitate juridică - şi subordonate aceluiaşi ordonator principal de credite, în condiţiile legii;
s)asigură personalul didactic necesar desfăşurării educaţiei antepreşcolare împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, cu respectarea standardelor de calitate şi a legislaţiei în vigoare;
ş)asigură condiţiile pentru generalizarea treptată a învăţământului preşcolar alături de autorităţile administraţiei publice locale;
t)poate organiza în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale programe educaţionale de tip «A doua şansă», în vederea promovării învăţământului obligatoriu pentru persoane care depăşesc cu peste 4 ani vârsta corespunzătoare clasei şi care, din diferite motive, nu au absolvit învăţământul secundar inferior, gimnazial;
ţ)stabileşte, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale, unităţile de învăţământ în care se poate organiza şi poate funcţiona învăţământul liceal cu frecvenţă redusă;
u)stabileşte, cu consultarea autorităţilor administraţiei publice locale, unităţile de învăţământ în care se organizează filiera tehnologică sau vocaţională a liceului, având în vedere tendinţele de dezvoltare socială şi economică precizate în documentele strategice regionale, judeţene şi locale elaborate şi monitorizate de structurile parteneriale consultative (consorţii regionale şi comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social);
v)stabileşte, cu consultarea autorităţilor administraţiei publice locale, unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ profesional, având în vedere tendinţele de dezvoltare socială şi economică precizate în documentele strategice regionale, judeţene şi locale privind învăţământul profesional şi tehnic;
w)organizează concursul pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar;
x)emite avizul conform, potrivit legislaţiei în vigoare, pentru organizarea reţelei şcolare de către autorităţile publice locale. În baza avizului conform al inspectoratului şcolar, autorităţile publice locale stabilesc unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământul de artă şi învăţământul sportiv de stat;
y)pentru activitatea sportivă şi artistică de performanţă propune, alături de autorităţile administraţiei publice locale, de Ministerul Culturii şi/sau instituţiile publice de cultură împreună cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice organizarea de cluburi şcolare şi unităţi de învăţământ preuniversitar de stat cu program sportiv sau de artă, integrat ori suplimentar;
z)propune cifra de şcolarizare pentru învăţământul de stat, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Prin excepţie, cifra de şcolarizare pentru învăţământul postliceal de stat finanţat integral de către solicitanţi, persoane fizice sau juridice, se aprobă, prin decizii, de inspectoratele şcolare şi se comunică Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;
aa) aprobă şcolarizarea la domiciliu, respectiv aprobă înfiinţarea de clase sau grupe în spitale, la propunerea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE)/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE), conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;
bb) gestionează resursa umană necesară şcolarizării minorilor şi a adulţilor din centrele de reeducare, din penitenciarele pentru minori şi tineri şi din penitenciarele pentru adulţi, asigurată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, prin intermediul inspectoratului şcolar;
cc) poate solicita Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice ridicarea acreditării/autorizării unei unităţi de învăţământ cu personalitate juridică sau a unei structuri a acesteia, în conformitate cu prevederile legale, la propunerea autorităţilor administraţiei publice locale sau din propria iniţiativă, pentru a asigura calitatea învăţământului;
dd) îndeplineşte atribuţiile care îi revin, prevăzute în metodologiile de organizare şi desfăşurare a examenelor şi evaluărilor naţionale;
ee) sancţionează nerespectarea prevederilor contractului educaţional-tip de către unitatea de învăţământ pe care aceasta îl încheie cu părinţii în momentul înscrierii antepreşcolarilor, respectiv a preşcolarilor sau a elevilor, în Registrul unic matricol;
ff) vacantează, în condiţiile legii, posturile corespunzătoare funcţiilor de îndrumare şi de control cuprinse în organigramele proprii şi asigură publicarea acestora în presa centrală/locală şi la sediul propriu, cu cel puţin 30 de zile înainte de organizarea concursului;
gg) validează concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din învăţământul preuniversitar;
hh) validează concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din învăţământul preuniversitar particular, organizat în baza art. 89 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
ii) realizează evaluarea anuală a activităţii manageriale desfăşurate de directorii şi directorii adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar şi a inspectorilor şcolari, conform unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;
jj) transmite Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice recomandările studiilor de prognoză, centralizate, avizate de către consorţiile regionale şi comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social, în baza cărora unităţile de învăţământ, autorităţile administraţiei publice locale, operatorii economici au elaborat propunerile privind cifrele de şcolarizare;
kk) acordă asistenţă tehnică de specialitate direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în vederea repartizării de către acestea pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti a finanţării de bază aprobate anual prin legea bugetului de stat;
ll) acordă asistenţa tehnică de specialitate direcţiilor regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, respectiv a municipiului Bucureşti, în vederea efectuării de redistribuiri ale sumelor repartizate pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti sau repartizări ale sumelor rămase nerepartizate, în cazuri excepţionale, atunci când sumele repartizate în baza standardelor de cost nu asigură plata drepturilor prevăzute la art. 104 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, la unele unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, în cadrul sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată aprobate judeţului/municipiului Bucureşti prin legea bugetului de stat;
mm) eliberează avizul conform al instituţiei, în vederea aprobării de către consiliul local, la propunerea primarului, a redistribuirii sumelor între unităţi de învăţământ cu personalitate juridică din cadrul aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale; redistribuirea sumelor între unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, potrivit prevederilor alineatelor anterioare, conduce implicit la modificarea bugetelor iniţiale aprobate, calculate pe baza costurilor standard per elev/preşcolar;
nn) asigură asistenţa tehnică direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti necesară repartizării pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti a finanţării complementare aprobate anual prin legea bugetului de stat;
oo) încheie acorduri-cadru cu unităţile/instituţiile de învăţământ care asigură formarea iniţială, în baza cărora se realizează pregătirea practică din cadrul masterului didactic sau al programelor de formare psihopedagogică;
pp) realizează etapele specifice, din cadrul examenului naţional de definitivare în învăţământ, organizat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice;
qq) coordonează repartizarea pe posturi/catedre vacante;
rr) organizează şedinţa publică de repartizare a cadrelor didactice, în condiţiile legii;
ss) analizează, corectează în colaborare cu unităţile de învăţământ şi avizează oferta de posturi didactice/catedre vacante/rezervate;
şş) face publică, prin afişare, lista de posturi didactice/catedre la sediul şi pe site-ul instituţiei cu cel puţin 30 de zile înaintea declanşării procedurilor de selecţie şi angajare pe aceste posturi didactice/catedre, asemenea unităţilor de învăţământ respective;
tt) desemnează un reprezentant al instituţiei, cadru didactic, care să facă parte din comisia de concurs de ocupare a posturilor didactice organizat de unităţi de învăţământ particular;
ţţ) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ordine şi metodologii ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

7.     Site oficial MEC

Inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei, se organizează la nivel județean și acționează pentru realizarea obiectivelor educaționale prevăzute de Legea Educației în domeniul învățământului preuniversitar.
Își desfășoară întreaga activitate pe baza Legii Educației, a Statutului personalului didactic, a hotărârilor și ordonanțelor emise de Guvernul României, a tuturor actelor normative ce decurg din conținutul Legii Educației, precum și a ordinelor/precizărilor elaborate de Ministerul Educației.
Aplică politicile şi strategiile, controlează aplicarea legislaţiei şi monitorizează calitatea activităţilor de predare-învăţare şi respectarea standardelor naţionale/indicatorilor de performanţă, prin inspecţia şcolară, controlează, monitorizează şi evaluează calitatea managementului unităţilor şi instituţiilor de învăţământ, asigură, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, şcolarizarea elevilor şi monitorizează participarea la cursuri a acestora pe durata învăţământului obligatoriu, coordonează admiterea în licee, evaluările naţionale şi concursurile şcolare la nivelul unităţilor de învăţământ din judeţ şi, respectiv, din municipiul Bucureşti.

8.    Site oficial ISJ  Hunedoara

Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara, ca reprezentant în teritoriu al Ministerului Educaţiei Naţionale, este o instituţie descentralizată, cu rol de îndrumare, coordonare şi control a serviciilor educaționale oferite de unitățile de învăţământ din județul Hunedoara, în scopul asigurării calității formării și dezvoltării personale a tinerilor.
Este partenerul autentic al comunităţii locale, al părinţilor, elevilor, al tuturor factorilor implicaţi în educaţie, prin asigurarea unei comunicări eficiente între toți actorii educaționali, pentru atragerea și menținerea tuturor copiilor de vârstă școlară într-o formă de învățământ adecvată vârstei și capacității lor. Extinde oferta de formare atât pentru cei care nu și-au finalizat școlar până la vârsta de 18 ani, iar prin învățământul profesional, învățământul dual, învățământul postliceal și școala de maiștri asigură o formare profesională de calitate.
Învățământul preuniversitar hunedorean îşi propune menţinerea standardelor de exigenţă educaţională, probate prin rezultate bune la toate evaluările și examenele naţionale, prin consilierea și orientarea absolvenţilor învățământului preuniversitar care să conducă la creșterea inserției socio-profesionale.


sâmbătă, 16 mai 2020

Legis TM


https://www.legistm.ro/blog

ORDIN nr. 4.135 din 21 aprilie 2020


ORDIN nr. 4.135 din 21 aprilie 2020
privind aprobarea Instrucţiunii pentru crearea şi/sau întărirea capacităţii sistemului de învăţământ preuniversitar prin învăţare on-line
EMITENT
·  MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 331 din 23 aprilie 2020
Data intrării în vigoare 23-04-2020
Având în vedere:
– prevederile art. 94 alin. (2) lit. c) şi e) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
– prevederile art. 1 din Hotărârea Comitetului naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă nr. 6/2020;
– prevederile art. 49 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României şi ale Hotărârii Parlamentului României nr. 3/2020;
– prevederile Decretului nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgenţă pe întreg teritoriul României,
în temeiul prevederilor art. 6 lit. d) şi art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
Articolul 1
Se aprobă Instrucţiunea pentru crearea şi/sau întărirea capacităţii sistemului de învăţământ preuniversitar prin învăţare on-line, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2
Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, Direcţia minorităţi, Direcţia tehnologia informaţiei şi comunicaţiei, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Articolul 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 
 Ministrul educaţiei şi cercetării,
 Cristina Monica Anisie
Bucureşti, 21 aprilie 2020.
Nr. 4.135.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ANEXĂ
INSTRUCȚIUNE din 21 aprilie 2020
pentru crearea şi/sau întărirea capacităţii sistemului de învăţământ preuniversitar prin învăţare on-line
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.135 din 21 aprilie 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 331 din 23 aprilie 2020.
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
Articolul 1
(1) Prezenta instrucţiune reglementează măsurile la nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, al inspectoratelor şcolare şi al unităţilor de învăţământ preuniversitar în vederea continuării procesului de învăţare la nivelul sistemului de învăţământ preuniversitar.
(2) Măsurile prevăzute de prezenta instrucţiune au scopul de a asigura desfăşurarea procesului de învăţare on-line.
Secţiunea a 2-a
Măsuri la nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi al instituţiilor centrale din subordine/în coordonare
Articolul 2
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Direcţia generală învăţământ preuniversitar (DGIP), elaborează şi adoptă Planul naţional de intervenţie educaţională pentru situaţia suspendării cursurilor din învăţământul preuniversitar.
Articolul 3
(1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE), operaţionalizează portalul Digital pe educred.ro (https://digital.educred.ro) ca totalitate a platformelor de e-learning şi a resurselor de învăţare on-line asigurate şi, după caz, validate şi recomandate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(2) Portalul Digital pe educred.ro va conţine o secţiune cu tutoriale şi alte materiale de învăţare, destinată formării şi susţinerii cadrelor didactice, în vederea proiectării, realizării, evaluării activităţilor de învăţare on-line şi gestionării activităţilor elevilor pe platforme de învăţare on-line.
(3) Ministerul Educaţiei şi Cercetării dezvoltă instrumente pentru toţi actorii din sistemul de învăţământ: preşcolari, elevi, cadre didactice, directori ai unităţilor de învăţământ, inspectori şcolari, consilieri şcolari, părinţi/reprezentanţi legali etc., în vederea monitorizării, susţinerii şi îmbunătăţirii accesului la învăţare.
(4) Informaţiile relevante pentru monitorizarea, susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare vor fi completate în Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR) de unităţile de învăţământ, în conformitate cu solicitările Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Articolul 4
(1) CNPEE, pe baza datelor preluate din SIIIR, elaborează şi publică, semestrial, analize privind accesul unităţilor de învăţământ, al cadrelor didactice şi al elevilor la resurse pentru învăţarea on-line, precum şi referitoare la pregătirea cadrelor didactice pentru utilizarea platformelor de e-learning şi a resurselor de învăţare on-line asigurate şi, după caz, validate şi recomandate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(2) Analizele vor evidenţia pentru fiecare unitate de învăţământ şi pentru fiecare structură subordonată:
a)dotarea cu terminale de tip desktop, laptop, tabletă funcţionale;
b)conectarea la internet;
c)gradul de acces al unităţilor de învăţământ la platforme de învăţare, instrumente şi resurse necesare desfăşurării activităţilor de învăţare on-line;
d)numărul şi procentajul cadrelor didactice care dispun de terminale de tip desktop, laptop, tabletă şi telefon inteligent, conectate la internet, în folosinţă exclusivă şi/sau partajată cu alţi membri ai familiei;
e)numărul şi procentajul elevilor care dispun de terminale de tip desktop, laptop, tabletă şi telefon inteligent, conectate la internet, în folosinţă exclusivă şi/sau partajată cu alţi membri ai familiei;
f)aspecte privind calitatea procesului didactic on-line prin valorificarea rezultatelor din instrumentele de feedback.
Articolul 5
(1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării va face demersurile necesare pentru introducerea în curriculumul programelor de formare psihopedagogică iniţială a disciplinelor de pregătire didactică şi practică de specialitate (obligatorii) pentru dezvoltarea competenţelor de integrare a tehnologiei în procesul de predare-învăţare-evaluare.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei instrucţiuni, casele corpului didactic vor elabora programe de formare continuă destinate personalului didactic, iar Comisia specializată de acreditare (CSA) din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării va acredita, cu prioritate, programe pentru dezvoltarea competenţelor de integrare a tehnologiei în procesul de predare-învăţare-evaluare, pentru cadrele didactice.
Articolul 6
(1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării poate decide, în cazuri justificate (de exemplu, suspendarea cursurilor ca urmare a instituirii, pe teritoriul României, a stării de urgenţă) şi pe baza unor instrucţiuni emise în prealabil, că evaluarea la anumite discipline/module poate fi realizată şi on-line.
(2) Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează şi diseminează, prin experţii CNPEE, pe toată perioada suspendării cursurilor, resurse de antrenament de tip test şi bareme de evaluare şi de notare necesare pregătirii individuale pentru susţinerea evaluării naţionale a elevilor de clasa a VIII-a şi a examenului naţional de bacalaureat.
(3) Ministerul Educaţiei şi Cercetării actualizează actele normative care reglementează fişa postului cadrelor didactice şi evaluarea acestora, incluzând atribuţii specifice şi indicatori de performanţă, referitori la proiectarea, realizarea şi evaluarea activităţilor de învăţare on-line.
Secţiunea a 3-a
Măsuri la nivelul inspectoratelor şcolare
Articolul 7
Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti realizează următoarele activităţi:
a)elaborează planul judeţean/al municipiului Bucureşti de intervenţie educaţională pentru situaţia suspendării cursurilor prin adaptare la specificul regional şi local în concordanţă cu planul naţional prevăzut la art. 2;
b)monitorizează organizarea şi desfăşurarea activităţilor-suport pentru învăţarea on-line în unităţile de învăţământ din subordine;
c)monitorizează completarea în SIIIR de către unităţile de învăţământ a informaţiilor relevante pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare al beneficiarilor sistemului de educaţie, analizează aceste date cu scopul actualizării periodice a planului prevăzut la lit. a);
d)colaborează cu autorităţile administraţiei publice judeţene şi locale în vederea asigurării echipamentelor informatice şi a conectării la internet a unităţilor de învăţământ;
e)asigură, monitorizează, analizează şi pune în aplicare, împreună cu unităţile de învăţământ, cu casele corpului didactic şi cu furnizorii programelor de formare continuă acreditate, pregătirea personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
f)îndrumă, prin inspectorii şcolari de specialitate/profesorii metodişti, cadrele didactice în:
(ii) elaborarea unor exemple de resurse educaţionale;
(i) proiectarea activităţilor de predare-învăţare-evaluare on-line;
g)organizează sesiuni on-line cu cadrele didactice pentru transferul de bune practici în învăţarea on-line;
h)transmit Ministerului Educaţiei şi Cercetării raportări cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii suport pentru învăţarea on-line, conform formatului şi termenelor stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
i)aplică mecanismele de colectare a feedbackului de la elevi, părinţi, cadre didactice, alte categorii de personal implicat în organizarea şi desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, în scopul luării măsurilor care să conducă la îmbunătăţirea accesului, participării şi a calităţii activităţilor desfăşurate on-line.
Secţiunea a 4-a
Măsuri la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar
Articolul 8
Conducerea unităţii de învăţământ desfăşoară următoarele activităţi de facilitare a învăţării on-line:
a)aplică planul de acţiune al inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB) prevăzut la art. 7 lit. a);
b)informează, prin intermediul cadrelor didactice, elevii şi părinţii acestora cu privire la perioada suspendării cursurilor în unitatea de învăţământ şi la modalitatea de organizare a activităţii-suport pentru învăţarea on-line în această perioadă, inclusiv cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora;
c)realizează completarea în SIIIR a informaţiilor relevante pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare al beneficiarilor sistemului de educaţie;
d)asigură accesul cadrelor didactice şi elevilor la platforme educaţionale, prin înregistrarea unităţii de învăţământ (dacă este cazul);
e)colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu inspectoratul şcolar, pentru completarea dotării cu echipamente informatice şi pentru conectarea la internet, în funcţie de nevoile identificate;
f)analizează nevoile de dezvoltare a competenţelor digitale ale cadrelor didactice şi le desemnează pe cele care trebuie să participe la programe de formare;
g)stabileşte, împreună cu cadrele didactice şi profesorii diriginţi, platformele, aplicaţiile şi resursele educaţionale deschise care se recomandă a fi utilizate în activitatea desfăşurată;
h)realizează, împreună cu profesorii diriginţi şi cadrele didactice, un program săptămânal care include activităţile de învăţare on-line pentru fiecare disciplină de studiu, având în vedere o durată echilibrată a acestora;
i)stabileşte modalitatea de monitorizare a realizării activităţilor on-line de către cadrele didactice;
j)identifică şi aplică modalităţi de susţinere a activităţii pentru posibile cazuri speciale, inclusiv pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale (CES);
k)aplică mecanismele de colectare a feedbackului de la elevi, părinţi, cadre didactice, alte categorii de personal implicat în organizarea şi desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, în scopul luării măsurilor care să conducă la îmbunătăţirea accesului, participării şi a calităţii activităţii;
l)actualizează fişele posturilor cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, cu atribuţii referitoare la activităţile de învăţare on-line.
Articolul 9
(1)Educatoarea/Profesorul pentru învăţământ preşcolar/Învăţătorul de la clasele pregătitoare, clasele I şi clasele a II-a/Profesorul pentru învăţământ primar de la clasele pregătitoare, clasele I şi clasele a II-a realizează, după caz, următoarele activităţi:
a)informează părinţii preşcolarilor/elevilor cu privire la perioada suspendării cursurilor în unitatea de învăţământ şi modalitatea de organizare a activităţii-suport pentru învăţarea on-line, inclusiv cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora;
b)coordonează activitatea grupei/clasei şi colaborează cu celelalte cadre didactice în vederea asigurării continuităţii participării preşcolarilor/elevilor la activitatea de învăţare on-line;
c)participă împreună cu celelalte cadre didactice şi conducerea unităţii de învăţământ la stabilirea platformelor, aplicaţiilor şi resurselor educaţionale deschise care se recomandă a fi utilizate în activitatea desfăşurată;
d)transmite părinţilor preşcolarilor/elevilor de la grupa/clasa pe care o coordonează programul stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, precum şi alte informaţii relevante pentru facilitarea învăţării on-line;
e)asigură comunicarea cu părinţii pentru participarea preşcolarilor/elevilor la activităţile-suport pentru învăţarea on-line;
f)colectează feedbackul de la preşcolari/elevi şi părinţi, cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, şi îl transmite conducerii unităţii de învăţământ;
g)intervine în soluţionarea unor situaţii specifice cu privire la desfăşurarea activităţii, în care sunt implicaţi preşcolarii/elevii grupei/clasei.
(2) Învăţătorul de la clasele a III-a şi clasele a IV-a/Profesorul pentru învăţământ primar de la clasele a III-a şi a IV-a/ Profesorul diriginte realizează, după caz, următoarele activităţi:
a)informează elevii şi părinţii acestora cu privire la perioada suspendării cursurilor în unitatea de învăţământ şi modalitatea de organizare a activităţii-suport pentru învăţarea on-line, inclusiv cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora;
b)coordonează activitatea clasei şi colaborează cu celelalte cadre didactice în vederea asigurării continuităţii participării elevilor la activitatea de învăţare on-line;
c)participă împreună cu celelalte cadre didactice şi conducerea unităţii de învăţământ la stabilirea platformelor, aplicaţiilor şi resurselor educaţionale deschise care se recomandă a fi utilizate în activitatea desfăşurată;
d)transmite elevilor de la clasa pe care o coordonează programul stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, precum şi alte informaţii relevante pentru facilitarea învăţării on-line;
e)menţine legătura cu cadrele didactice de specialitate în ceea ce priveşte participarea la activităţile de învăţare on-line a elevilor din clasa pe care o coordonează;
f)oferă consiliere elevilor clasei pentru participarea acestora la activităţile-suport pentru învăţarea on-line;
g)asigură comunicarea cu părinţii elevilor;
h)colectează feedbackul de la elevi şi părinţi, cadrele didactice de la clasă, cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, şi îl transmite conducerii unităţii de învăţământ;
i)intervine în soluţionarea unor situaţii specifice cu privire la desfăşurarea activităţii, în care sunt implicaţi elevii/profesorii clasei.
Articolul 10
Cadrele didactice realizează următoarele activităţi:
a)colectează informaţii necesare accesului şi participării elevilor la activitatea de predare-învăţare-evaluare desfăşurată on-line;
b)proiectează activitatea-suport pentru învăţarea on-line din perspectiva principiilor didactice şi a celor privind învăţarea on-line;
c)desfăşoară activitatea didactică în sistem on-line şi sunt responsabile de asigurarea calităţii actului educaţional;
d)elaborează, adaptează, selectează resurse educaţionale deschise, sesiuni de învăţare pe platforme educaţionale, aplicaţii, precum şi alte categorii de resurse şi mijloace care pot fi utilizate în procesul de învăţare on-line;
e)elaborează instrumente de evaluare aplicabile on-line, pentru înregistrarea progresului elevilor;
f)oferă feedback constructiv permanent fiecărui elev, în urma participării la activităţile desfăşurate şi a rezolvării sarcinilor de lucru;
g)raportează conducerii unităţii de învăţământ activitatea desfăşurată, ţinând seama de modalităţile şi termenele de raportare stabilite de către aceasta;
h)participă la activităţile de formare şi webinariile recomandate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, ISJ/ISMB şi conducerea unităţii de învăţământ.
Articolul 11
(1) Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul şi participarea preşcolarului/elevului la activităţile de învăţare on-line organizate de unitatea de învăţământ.
(2) Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal răspunde material pentru distrugerea echipamentelor informatice şi de comunicare în situaţia în care acestea aparţin patrimoniului unităţii de învăţământ.
Articolul 12
(1) Preşcolarul/Elevul are dreptul de a avea acces gratuit la portalurile, platformele de învăţare, bibliotecile virtuale şi la alte resurse de învăţare digitale, în funcţie de nevoi.
(2) Elevul are obligaţia de a participa la activităţile de învăţare on-line stabilite de unitatea de învăţământ.
Secţiunea a 5-a
Dispoziţii finale
Articolul 13
Ministerul Educaţiei şi Cercetării va actualiza legislaţia subsecventă Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în concordanţă cu prevederile prezentei instrucţiuni.
Articolul 14
La reluarea activităţii de predare-învăţare-evaluare în unităţile de învăţământ, activitatea-suport pentru învăţarea on-line poate fi valorificată de cadrul didactic prin calificativ/notă cu acordul elevului sau cu acordul părintelui/tutorelui legal.
Articolul 15
(1) Pentru preşcolarii/elevii din medii dezavantajate, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ, cu sprijinul autorităţilor locale şi al altor parteneri educaţionali, iau măsuri pentru asigurarea condiţiilor necesare şi a accesului la activităţi de învăţare prin identificarea nevoilor şi a soluţiilor de dotare cu echipamente informatice şi conectare la internet.
(2) Unităţile de învăţământ vor realiza planuri de recuperare şi planuri remediale pentru elevii care în perioada suspendării cursurilor nu au putut participa, din motive obiective, la activităţile de învăţare on-line. Acestea vor fi aplicate imediat după reluarea cursurilor.
Articolul 16
În organizarea şi desfăşurarea activităţilor în mediul virtual se asigură respectarea cerinţelor privind protecţia datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
-----

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html