sâmbătă, 6 iunie 2020

Fișa postului în învățământul preuniversitar




În România, Codul Muncii din 24 ianuarie 2003 (Legea nr. 53/2003 - (republicată) reglementează domeniul raporturilor de muncă, modul în care se efectuează controlul aplicării reglementărilor din domeniul raporturilor de muncă, precum şi jurisdicţia muncii.

Acest Cod se aplică şi raporturilor de muncă reglementate prin legi speciale, numai în măsura în care acestea nu conţin dispoziţii specifice derogatorii.

Drepturile şi obligaţiile privind relaţiile de muncă dintre angajator şi salariat se stabilesc potrivit legii, prin negociere, în cadrul contractelor colective de muncă şi al contractelor individuale de muncă.

Contractul individual de muncă

Potrivit Codului Muncii, contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu.

Modelul - cadru al contractului individual de muncă a fost aprobat prin Ordinul nr. 64 din 28 februarie 2003, publicat în Monitorul Oficial nr. 139 din 4 martie 2003, modificat  ulterior prin Ordinul nr. 76 din 11 martie 2003, publicat în Monitorul Oficial nr. 159 din 12 martie 2003 și prin Ordinul nr. 1.616 din 2 iunie 2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 415 din 14 iunie 2011.

Obligațiile angajatului anterior încheierii sau modificării contractului individual de muncă.

Angajatorul are obligaţia de a informa persoana selectată în vederea angajării ori, după caz, salariatul, cu privire la clauzele esenţiale pe care intenţionează să le înscrie în contract sau să le modifice.

Obligaţia de informare a persoanei selectate în vederea angajării sau a salariatului se consideră îndeplinită de către angajator la momentul semnării contractului individual de muncă sau a actului adiţional, după caz.

Persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, va fi informată cu privire la cel puţin următoarele elemente:
a)identitatea părţilor;
b)locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să muncească în diverse locuri;
c)sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
d)funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificării ocupaţiilor din România sau altor acte normative, precum şi fişa postului, cu specificarea atribuţiilor postului;
e)criteriile de evaluare a activităţii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f)riscurile specifice postului;
g)data de la care contractul urmează să îşi producă efectele;
h)în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
i)durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;
j)condiţiile de acordare a preavizului de către părţile contractante şi durata acestuia;
k)salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum şi periodicitatea plăţii salariului la care salariatul are dreptul;
l)durata normală a muncii, exprimată în ore/zi şi ore/săptămână;
m)indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condiţiile de muncă ale salariatului;
n)durata perioadei de probă.

Elementele din informarea prevăzută la mai sus trebuie să se regăsească şi în conţinutul contractului individual de muncă.

Așadar,  un  element  de  bază  al raportului de muncă  care  apare  între  angajator și angajat  este fişa postului,  anexă și parte  integrantă la  contractul individul  de  muncă.

Fişa postului

Potrivit O.S.G.G. nr. 600 din 20 aprilie 2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice,  fişa postului este un  document care defineşte locul şi contribuţia postului în atingerea obiectivelor individuale şi organizaţionale, caracteristic atât individului, cât şi entităţii şi care precizează sarcinile şi responsabilităţile care îi revin titularului unui post.

In general, fişa postului cuprinde:
  •  informaţii generale privind postul (denumirea postului, nivelul postului, scopul principal al postului),
  •  condiţiile specifice pentru ocuparea postului (studiile de specialitate, perfecţionări, cunoştinţe de operare/programare pe calculator, limbi străine,  abilităţi, calităţi şi aptitudini necesare, cerinţe specifice, competenţă managerială),
  •  sarcinile/atribuţiile postului,
  •  sfera relaţională.
Fişa postului trebuie să fie:
  • în deplină conformitate cu Regulamentul General privind Protecția Datelor Personale (GDPR) – abaterile de la masurile legislative legate de GDPR se pedepsesc cu amenzi de pana la 4% din cifra de afaceri anuala sau 20.000.000 de euro,
  •  corect completată, în deplină conformitate cu noile denumiri COR – neconcordanța se pedepsește cu amenzi cuprinse intre 1.500 si 2.500 lei,
  • completă-existenta tuturor condițiilor in care se desfășoară activitatea angajatului pe postul respectiv fiind vitală pentru evitarea ulterioara a unor neînțelegeri/conflicte/procese.
Conducătorii compartimentelor entităţii publice au obligaţia de a întocmi şi de a actualiza, ori de câte ori este cazul, fişele posturilor pentru personalul din subordine.

Sarcinile/atribuţiile postului trebuie să fie clar formulate şi strâns relaţionate cu obiectivele specifice şi atribuţiile compartimentului.

Conducătorii compartimentelor entităţii publice trebuie să identifice sarcinile noi şi/sau cu un grad de complexitate ridicat ce revin salariaţilor şi să le acorde sprijin în realizarea acestora, oferindu-le o viziune concretă de lucru.

Fișa postului în  educația preuniversitară

În educația preuniversitară, contractul individual de muncă cuprinde cel puţin clauzele prevăzute în Anexa nr. 1 la Contractul colectiv de muncă unic nr. 435 din 17 aprilie 2019 la Nivel de Sector de Activitate Învăţământ Preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial (Partea a V-a) nr. 2 din 14 mai 2019, în condiţiile legii.

Contractul individual de muncă se încheie în scris, în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte (angajator şi salariat), angajatorul fiind obligat ca, anterior începerii activităţii, să înmâneze salariatului un exemplar din contractul individual de muncă.
Anterior începerii activităţii, angajatorul este obligat să înregistreze contractul individual de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor, care se transmite inspectoratului teritorial de muncă.

Fişa postului pentru fiecare salariat este anexă la contractul individual de muncă.
Orice modificare a acesteia se negociază de salariat cu angajatorul, în prezenţa liderului de sindicat, la solicitarea membrului de sindicat.
Fișa postului în  educație a făcut obiectul   următoarelor  reglementări:


  • METODOLOGIA din 2 aprilie 2020 de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic, aprobată prin ORDINUL nr. 3.992 din 2 aprilie 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 353 din 4 mai 2020,
  • METODOLOGIA din 2 aprilie 2020 de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar din inspectoratele şcolare, aprobată prin ORDINUL nr. 3.993 din 2 aprilie 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 6 mai 2020,
  • METODOLOGIA din 30 mai 2017 privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin ORDINUL nr. 3.969 din 30 mai 2017, publicat în Monitorul Oficial nr. 428 din 9 iunie 2017,  cu modificările și completările  aduse  de ORDINUL nr. 4.068 din 15 iunie 2017; ORDINUL nr. 3.738 din 22 martie 2019,
  • METODOLOGIA din 1 noiembrie 2011 de evaluare anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar, aprobată prin ORDINUL nr. 6.143 din din 1 noiembrie 2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 22 noiembrie2011, cu   modificările și completările aduse de: ORDINUL nr. 4.613 din 28 iunie2012; ORDINUL nr. 3.597 din 18 iunie 2014; RECTIFICAREA nr. 3.597 din 18 iunie 2014; ORDINUL nr. 4.247 din 13 mai 2020.

În articolul  care va urma, publicăm pentru  cititorii fideli, fișele-cadru  ale următoarelor posturi/funcții:

1.     inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct, inspector școlar din inspectoratele şcolare;
2.     director al casei corpului didactic;
3.     director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar;
4.     director şi director adjunct  la Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti;
5.     cadru didactic în învăţământul preuniversitar;
6.     bibliotecar, documentarist, redactor;
7.     informatician;
8.     laborant;
9.     tehnician;
10.  pedagog şcolar;
11.   instructor de educaţie extraşcolară;
12.  asistent social;
13.  corepetitor;
14.  mediator şcolar;
15.  secretar;
16.  administrator financiar (contabil);
17.  instructor-animator;
18.  administrator de patrimoniu;
19.  profesor documentarist.

La cerere, vă  putem  furniza  și  alte modele-cadru  ale  fișelor de  post, în format editabil.




vineri, 5 iunie 2020

FIŞA POSTULUI (CADRU) DIRECTOR CASA CORPULUI DIDACTIC



FIŞA POSTULUI (CADRU)
DIRECTOR CASA CORPULUI DIDACTIC
Nr. .......


Denumirea postului - director
Gradul profesional al ocupaţiei postului - director
Nivelul postului - conducere
Descrierea postului:
1. Pregătirea profesională impusă ocupantului postului:
a)studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă sau diplomă echivalentă;
b)membru al corpului naţional de experţi în managementul educaţional;
c)titular în învăţământ, cu gradul didactic I sau doctorat;
d)calificativul „foarte bine“, obţinut în ultimii 5 ani;
e)cunoştinţe operare PC;
f)cunoaşterea unei limbi străine de circulaţie internaţională.
2. Experienţa necesară executării operaţiunilor specifice postului:
– calităţi dovedite în activitatea didactică şi în funcţii de conducere, de îndrumare şi control în sistemul naţional de învăţământ.
3. Dificultatea operaţiunilor specifice postului:
a)cunoaşterea învăţământului preuniversitar sub toate aspectele;
b)cunoaşterea Regulamentului de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
c)cunoaşterea şi aplicarea legilor, hotărârilor Guvernului, ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului, metodologiilor, regulamentelor şi a celorlalte documente legislative şi de management educaţional;
d)aprecierea ofertelor de recrutare, angajare, formare managerială şi dezvoltare instituţională;
e)soluţionarea contestaţiilor şi sesizărilor;
f)consultanţă de specialitate;
g)informarea, monitorizarea informaţiei şi a acţiunilor la nivelul departamentului şi al unităţilor de învăţământ, în vederea asigurării calităţii managementului educaţional;
h)organizarea, controlul-verificarea, evaluarea şi luarea deciziilor.
4. Responsabilitatea implicată de post:
a)responsabilitatea privind proiectarea, organizarea, coordonarea, antrenarea/motivarea, monitorizarea/controlul/ evaluarea, comunicarea şi autoritatea informală;
b)responsabilitatea privind corectitudinea şi aplicabilitatea documentelor elaborate, corectitudinea aplicării prevederilor documentelor normative;
c)responsabilitatea soluţionării stărilor conflictuale sesizate direct sau exprimate prin reclamaţii;
d)responsabilitatea propunerilor decizionale.
5. Sfera de relaţii (comunicare/relaţionare) cu: Ministerul Educaţiei şi Cercetării, inspectoratul şcolar, unităţile conexe, unităţile de învăţământ, personalul din inspectorat, din unităţile conexe şi din unităţile de învăţământ, comunitatea locală, sindicate, organizaţii guvernamentale, organizaţii neguvernamentale etc.Atribuţii pe domenii de competenţă
Domeniul de competenţă
Unitatea de competenţă
Atribuţii
Management
Proiectarea activităţii casei corpului didactic (CCD)
Realizarea diagnozei mediului intern şi extern
Stabilirea obiectivelor activităţii casei corpului didactic
Elaborarea proiectului de dezvoltare a instituţiei
Elaborarea proiectului reţelei de centre de documentare şi informare
Elaborarea ofertei de programe de formare continuă
Elaborarea bugetului instituţiei
Elaborarea programului managerial al casei corpului didactic
Organizarea activităţilor casei corpului didactic
Planificarea activităţilor tematice ale Consiliului de administraţie
Repartizarea sarcinilor şi responsabilităţilor compartimentelor din casa corpului didactic
Recrutarea şi selectarea personalului din casa corpului didactic
Conducerea/ Coordonarea activităţii casei corpului didactic
Implementarea programului managerial
Coordonarea funcţionării compartimentelor din casa corpului didactic
Coordonarea activităţii filialelor casei corpului didactic, a centrelor de documentare şi informare (CDI), a Centrului regional de formare a personalului din învăţământul preuniversitar şi a Centrului regional pentru educaţie civică (în judeţele în care au fost înfiinţate aceste centre), alte activităţi rezultate din funcţiile CCD
Repartizarea resurselor financiare şi materiale
Coordonarea activităţii de colectare şi analiză a informaţiilor privind îndeplinirea programului managerial şi de intervenţie ameliorativă
Asigurarea redactării materialelor de sinteză, pe baza analizei informaţiei colectate
Implementarea de proceduri privind controlul intern al instituţiei
Delegarea de sarcini specifice procesului de coordonare operaţională a activităţilor
Antrenarea/Motivarea personalului din subordine
Promovarea personalului din subordine
Dezvoltarea culturii organizaţionale
Medierea conflictelor intr- şi interinstituţionale
Acordarea calificativelor, recompenselor sau sancţiunilor personalului din subordine
Monitorizarea/ Controlul/Evaluarea activităţilor casei corpului didactic
Monitorizarea activităţii casei corpului didactic, a filialelor acesteia, a centrelor de documentare şi informare, a Centrului regional de formare a personalului din învăţământul preuniversitar şi a Centrului regional pentru educaţie civică (în judeţele în care au fost înfiinţate aceste centre)
Monitorizarea aplicării şi dizolvării sistemului de control intern/managerial
Verificarea execuţiei bugetare la nivelul instituţiei
Verificarea modului de soluţionare a sesizărilor, petiţiilor şi reclamaţiilor
Monitorizarea progresului şi a disfuncţiilor apărute în activitatea casei corpului didactic
Monitorizarea şi evaluarea calităţii activităţilor de formare continuă la nivelul unităţilor de învăţământ din judeţ/municipiul Bucureşti
Selectarea personalului didactic pentru participarea la programele de formare continuă
Relaţii/ Comunicare
Menţinerea legăturilor cu filialele acesteia, centrele de documentare şi informare, cu inspectoratul şcolar şi cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării
Asigurarea fluxului informaţional la nivelul casei corpului didactic, al filialelor acesteia, al reţelei centrelor de documentare şi informare, al Centrului regional de formare a personalului din învăţământul preuniversitar şi al Centrului regional pentru educaţie civică (în judeţele în care au fost înfiinţate aceste centre), precum şi cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării
Reprezentarea casei corpului didactic în relaţii publice
Dezvoltarea şi menţinerea legăturii cu partenerii sociali, cu autorităţile locale, organizaţiile guvernamentale, organizaţiile neguvernamentale şi cu instituţiile furnizoare de formare continuă
Realizarea comunicării cu mass-media
Promovarea imaginii casei corpului didactic
Pregătire profesională
Perfecţionarea activităţii proprii
Alegerea formei adecvate de formare/perfecţionare
Participarea la diverse cursuri de formare/perfecţionare
Asigurarea dezvoltării/ formării profesionale a personalului din casa corpului didactic, din unităţile din subordine
Analizarea necesităţilor de pregătire a personalului din instituţie
Stabilirea modului de participare la formele de perfecţionare/formare a personalului din instituţie
Luat la cunoştinţă de către ocupantul postului ..........................
Numele şi prenumele ..........................
Funcţia ......................................
Semnătura ....................................
Data întocmirii ..............................
Avizat
Numele şi prenumele ..........................
Funcţia publică de conducere din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării ...................
Semnătura ....................................
Data întocmirii ..............................
----
  
METODOLOGIE din 2 aprilie 2020
de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic
EMITENT
·  MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 353 din 4 mai 2020
Data intrării în vigoare 04-05-2020

FIŞA POSTULUI (CADRU) INSPECTOR ŞCOLAR GENERAL ADJUNCT


FIŞA POSTULUI (CADRU)
INSPECTOR ŞCOLAR GENERAL ADJUNCT
Nr. ...
Denumirea postului - inspector şcolar general adjunct
Departamentul .......................................
Gradul profesional al ocupaţiei postului - inspector şcolar general adjunct
Nivelul postului - conducere
Descrierea postului:
1. Pregătirea profesională impusă ocupantului postului:
a)studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă sau cu diplomă echivalentă;
b)membru al corpului naţional de experţi în management educaţional;
c)titular în învăţământ, cu gradul didactic I sau doctorat;
d)calificativul „foarte bine“, obţinut în ultimii 5 ani;
e)cunoştinţe de operare PC;
f)cunoaşterea unei limbi străine de circulaţie internaţională.
2. Experienţa necesară executării operaţiunilor specifice postului:
– calităţi dovedite în activitatea didactică şi în funcţii de conducere, de îndrumare şi control în sistemul naţional de învăţământ.
3. Dificultatea operaţiunilor specifice postului:
a)cunoaşterea învăţământului preuniversitar sub toate aspectele;
b)cunoaşterea regulamentului de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
c)cunoaşterea şi aplicarea legilor, hotărârilor Guvernului, ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului, metodologiilor, regulamentelor şi a celorlalte documente legislative şi de management educaţional;
d)aprecierea ofertelor de recrutare, angajare, formare managerială şi dezvoltare instituţională;
e)soluţionarea contestaţiilor şi sesizărilor;
f)consultanţă de specialitate;
g)informarea, monitorizarea informaţiei şi a acţiunilor la nivelul departamentului şi la nivelul unităţilor de învăţământ în vederea asigurării calităţii managementului educaţional;
h)organizarea, controlul-verificarea, evaluarea şi luarea deciziilor.
4. Responsabilitatea implicată de post:
a)responsabilitatea privind proiectarea, organizarea, coordonarea, antrenarea/motivarea, monitorizarea/controlul/ evaluarea, comunicarea şi autoritatea informală;
b)responsabilitatea privind corectitudinea şi aplicabilitatea documentelor elaborate, corectitudinea aplicării prevederilor documentelor normative;
c)responsabilitatea soluţionării stărilor conflictuale sesizate direct sau exprimate prin reclamaţii;
d)responsabilitatea propunerilor decizionale.
5. Sfera de relaţii (comunicare/relaţionare) cu:
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, inspectoratul şcolar, unităţile conexe, unităţile de învăţământ, personalul din inspectorat, din unităţile conexe şi din unităţile de învăţământ, comunitatea locală, sindicate, organizaţii guvernamentale, organizaţii neguvernamentale etc.
Atribuţii pe domenii de competenţă
Domeniul de competenţă
Unitatea de competenţă
Atribuţii
Management
Proiectarea strategiei de coordonare şi a direcţiilor de dezvoltare a domeniului coordonat
Stabilirea obiectivelor activităţii domeniului coordonat
Stabilirea metodelor şi procedurilor de coordonare a activităţilor din domeniul coordonat
Întocmirea listei de priorităţi a domeniului coordonat
Analizarea şi stabilirea proiectului de buget pentru domeniul coordonat
Elaborarea programului managerial al domeniului coordonat
Organizarea activităţilor domeniului coordonat
Organizarea activităţilor din domeniul coordonat
Repartizarea sarcinilor şi responsabilităţilor din domeniul coordonat
Recrutarea şi selectarea personalului din domeniul coordonat
Conducerea/ Coordonarea activităţii domeniului gestionat
Implementarea programului managerial al domeniului coordonat
Coordonarea funcţionării domeniului coordonat
Repartizarea resurselor financiare şi materiale la nivelul domeniului coordonat
Coordonarea activităţii de colectare şi analiză a informaţiilor privind îndeplinirea planului managerial şi de intervenţie ameliorativă
Asigurarea redactării materialelor de sinteză, pe baza analizei informaţiei colectate
Dezvoltarea sistemului de control intern al domeniului coordonat
Delegarea de sarcini specifice procesului de coordonare operaţională a activităţilor
Motivarea/Antrenarea personalului din subordine
Promovarea personalului din subordine
Dezvoltarea culturii organizaţionale
Medierea conflictelor intra- şi interinstituţionale
Acordarea calificativelor, recompenselor sau sancţiunilor personalului din subordine
Monitorizarea/Evaluarea/ Controlul activităţilor din domeniul coordonat
Monitorizarea bazei de date privind domeniul de activitate coordonat
Monitorizarea activităţii şcolare din teritoriu
Gestionarea bazei de date privind domeniul de activitate coordonat
Monitorizarea aplicării şi dezvoltării sistemului de control intern/managerial
Coordonarea modului de întocmire a documentelor administrative şcolare
Monitorizarea progresului şi a disfuncţiilor apărute în activitatea domeniului coordonat
Verificarea modului de soluţionare a adreselor, notelor, sesizărilor, petiţiilor şi reclamaţiilor
Analizarea necesităţilor de formare profesională a personalului din unităţile de învăţământ
Monitorizarea şi evaluarea calităţii activităţilor instructive-educative din unităţile de învăţământ din teritoriu*)
Evaluarea performanţelor managementului unităţilor de învăţământ**)
Verificarea execuţiei bugetare la nivelul sistemului judeţean/al municipiului Bucureşti de educaţie***)
Informare/ Comunicare
Relaţii de comunicare
Asigurarea fluxului informaţional la nivelul domeniului coordonat
Dezvoltarea şi menţinerea legăturilor cu partenerii sociali şi cu autorităţile locale
Realizarea comunicării cu mass-media
Promovarea imaginii domeniului coordonat
Dezvoltare profesională
Pregătire profesională
Alegerea formei adecvate de formare/perfecţionare
Participarea la diverse cursuri de formare/perfecţionare
Analizarea necesităţilor de pregătire a personalului din domeniul coordonat
*) Numai pentru inspectorul şcolar general adjunct cu atribuţii privind inspecţia şcolară şi curriculum.
**) Numai pentru inspectorul şcolar general adjunct cu atribuţii privind managementul resurselor umane.
***) Numai pentru inspectorul şcolar general adjunct cu atribuţii privind execuţia bugetară.
Luat la cunoştinţă de către ocupantul postului ........................
Numele şi prenumele ..........................
Funcţia ......................................
Semnătura ....................................
Data întocmirii ..............................
Avizat
Numele şi prenumele ..........................
Funcţia publică de conducere din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării ......................................
Semnătura ....................................
Data întocmirii ..............................


METODOLOGIE din 2 aprilie 2020
de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic
EMITENT
·  MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 353 din 4 mai 2020
Data intrării în vigoare 04-05-2020


 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html