marți, 15 august 2023

LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar

  În MONITORUL OFICIAL nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată
LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar


Data intrării în vigoare: 03 septembrie 2023.

Așasar, actuala Lege a educației naționale nr. 1/2011 va fi înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative care au fost publicate deja în Monitorul Oficial și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).

 

În domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative. În caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi.

 

Orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu.

 

Dispoziţii tranzitorii şi finale

 

(1) Legea nr. 198 din 4 iulie intră în vigoare la 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2) În termen de 8 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi.

(3) Grupa mică din învăţământul preşcolar devine obligatorie începând cu anul şcolar 2030-2031.

(4) Admiterea la liceu şi evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VIII-a se vor desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi înscrişi în clasa a V-a în anul şcolar 2023-2024.

(5) Examenul de bacalaureat se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi înscrişi în clasa a IX-a în anul şcolar 2025-2026.

(6)Examenul de definitivat, concursul naţional de ocupare a posturilor didactice de predare şi obţinerea gradelor didactice II şi I se organizează în condiţiile stabilite în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, până în anul şcolar 2027-2028 inclusiv.

(7) Setul de standarde de calitate pentru programele de formare iniţială, cu accent pe pregătire practică eficientă, flexibilitate şi sprijin pentru debutul în carieră, aprobate prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, prevăzut la art. 166 alin. (1), se aplică începând cu anul şcolar 2025-2026.

(8) Profilul de competenţe pentru cadrul didactic, cu valoare instrumentală pentru formarea iniţială şi continuă şi pentru managementul în cariera didactică, stabilit în condiţiile art. 166, este obligatoriu începând cu anul şcolar 2025-2026.

(9) Dispoziţiile art. 69 se aplică începând cu prima generaţie de elevi înscrişi în clasa pregătitoare în anul şcolar 2024-2025, gradual, în condiţiile existenţei infrastructurii conforme pentru integrarea preşcolarilor/elevilor cu CES şi ale încadrării resursei umane de specialitate în unitatea de învăţământ preuniversitar.

(10) Evaluările şi examenele naţionale vor fi în integralitate standardizate şi administrate în format digital începând cu anul şcolar 2027-2028.

(11) Aplicarea prevederilor art. 190 alin. (6) şi art. 229 alin. (14) privind primele acordate se realizează începând cu anul şcolar 2025-2026.

(12) Aplicarea prevederilor art. 86 privind CDEOŞ se realizează începând cu anul şcolar 2025-2026.

(13) Aplicarea prevederilor art. 19 alin. (17) se va face începând cu anul şcolar 2025-2026.

(14) Metodologia prevăzută la art. 21 alin. (8) şi art. 22 alin. (3) privind consorţiile şcolare va fi aprobată prin ordin al ministrului educaţiei în cel mult 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(15) Prevederile art. 20 privind diferenţa de vârstă a participanţilor din programele „A doua şansă“ se aplică în cazul persoanelor nou-înscrise în cadrul acestor programe.

(16) Prin excepţie de la prevederile art. 23, efectivele de antepreşcolari, preşcolari şi elevi din formaţiunile de studiu în funcţiune la data intrării în vigoare a prezentei legi se stabilesc până la finalizarea nivelului de învăţământ, potrivit Legii nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

(17)Începând cu anul şcolar 2025-2026, clasele de învăţământ tehnic şi profesional, cu durata de 3 ani, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care funcţionează în cadrul şcolilor profesionale şi liceelor tehnologice, se reorganizează în cadrul liceelor tehnologice.

(18)Activităţile de management al clasei potrivit dispoziţiilor art. 207 alin. (1) lit. d), prevăzute în norma didactică pentru cadrele didactice, sunt echivalente cu activităţile de dirigenţie prevăzute în norma didactică din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care se acordă sporul de management al clasei, echivalent al sporului de dirigenţie.

(19)Echivalarea creditelor profesionale transferabile prevăzute la art. 245 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, cu creditele ECTS prevăzute la art. 188 alin. (2) din prezenta lege, în vederea utilizării lor prin portofoliul educaţional în situaţiile stipulate la art. 187 alin. (15), se va realiza prin intermediul unei proceduri cuprinse într-o anexă la metodologia de evaluare a rezultatelor învăţării prin programe de formare continuă şi procedura-cadru de finanţare, prevăzută la art. 188 alin. (4). Aplicarea sistemului de acumulare a creditelor ECTS prin programe de formare continuă prevăzut la art. 188 alin. (2) se va realiza începând cu anul universitar 2023-2024.

(20)Prevederile art. 83 privind transportul elevilor se aplică începând cu anul şcolar 2025-2026, cu excepţia alin. (1)-(3)(5)(6) şi (8). Prin excepţie de la art. 250 alin. (1) lit. a), până la intrarea în vigoare a prevederilor art. 83 sunt aplicabile dispoziţiile prevăzute la art. 84, 104 şi 111 referitoare la transportul elevilor din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

(21) Finanţarea în baza şi în limitele costului standard per elev/preşcolar/antepreşcolar, potrivit dispoziţiilor art. 139 şi 140, se aplică începând cu anul şcolar 2024-2025.

(22) Prevederile art. 108 privind bursele elevilor se aplică începând cu anul şcolar 2023-2024.

(23) În termen de 3 ani şcolari de la data intrării în vigoare a prezentei legi, creşele de stat cu personalitate juridică se reorganizează şi se arondează unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică, ce au nivel preşcolar cu program prelungit, sau unităţilor de învăţământ care au în structură învăţământ preşcolar. Prin excepţie, creşele cu minimum 120 de antepreşcolari se pot reorganiza ca unităţi de învăţământ cu personalitate juridică.

(24) Personalul medical de specialitate din creşele publice din unităţile de învăţământ preuniversitar este preluat în structura de personal medical, angajat de autorităţile administraţiei publice locale, cu avizul Ministerului Sănătăţii.

(25) Banca de instrumente de evaluare având funcţie orientativă pentru evaluare, prevăzută la art. 97 alin. (1), se va realiza de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în termen de 2 ani şcolari de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(26) Metodologiile şi standardele naţionale de evaluare pentru fiecare nivel de învăţământ şi fiecare disciplină, prevăzute la art. 97 alin. (2), se adoptă prin ordin al ministrului educaţiei în termen de 2 ani şcolari de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(27) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei va emite ordinul ministrului privind aprobarea metodologiei pentru asigurarea accesului copiilor din spectrul autist la educaţie de calitate şi servicii de asistenţă specifice.

(28) În termen de 3 ani şcolari de la adoptarea metodologiei prevăzută la art. 247 alin. (1), toate unităţile de educaţie extraşcolară sunt supuse procesului de evaluare externă periodică.

(29) Disciplinele şcolare prevăzute la art. 88 alin. (3) şi (5) se includ în planurile-cadru ale învăţământului liceal începând cu anul şcolar 2025-2026.

(30) Prevederile art. 92 alin. (4) privind clasele cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv se aplică începând cu anul şcolar 2025-2026.

(31) Învăţământul preuniversitar tehnologic se desfăşoară exclusiv în sistem dual pentru toate liceele tehnologice începând cu anul şcolar 2029-2030.

(32) Pentru sprijinirea şi asigurarea tranziţiei către învăţământul tehnologic în sistem dual a unităţilor de învăţământ tehnologic în coordonarea CNITTD se înfiinţează Comisia pentru Tranziţia către Învăţământul Dual a cărei metodologie de organizare şi funcţionare este aprobată prin ordin al ministrului educaţiei în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(33) În cazul unităţilor de învăţământ confesional preuniversitar de stat existente la data intrării în vigoare a prezentei legi, cultele respective şi Ministerul Educaţiei au obligaţia ca, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, să elaboreze o metodologie de funcţionare aprobată prin hotărâre a Guvernului, care stabileşte relaţia juridică, patrimonială, financiară şi administrativă.

(34) Prevederile art. 83 alin. (15) se implementează progresiv începând cu anul şcolar 2024-2025, după cum urmează:

a)în anul şcolar 2024-2025, beneficiarii Programului naţional „Vouchere culturale pentru elevi“ sunt elevii din clasa a XII-a a anului şcolar curent;

b)în anul şcolar 2025-2026, beneficiarii Programului Naţional „Vouchere culturale pentru elevi“ sunt elevii din clasele a IX-a şi a XII-a a anului şcolar curent;

c)în anul şcolar 2026-2027, beneficiarii Programului Naţional „Vouchere culturale pentru elevi“ sunt elevii din clasele a V-a, a IX-a şi a XII-a a anului şcolar curent;

d)până la finalul anului şcolar 2026-2027, în baza unei analize cu privire la impactul programului naţional, Ministerul Educaţiei decide asupra oportunităţii continuării şi dezvoltării programului începând cu anul şcolar 2028-2029.

(35) Prin excepţie de la prevederile art. 33 alin. (3) nu li se aplică condiţia de a şcolariza minimum două treimi dintre elevi corespunzător filierei specifice unităţii inclusiv în structurile arondate:

a)unităţilor de învăţământ confesional înfiinţate până la intrarea în vigoare a prezentei legi;

b)unităţilor de învăţământ unice la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, pentru fiecare limbă de predare.

(36) La cererea părinţilor, tutorilor legali sau a cultelor recunoscute de stat, se organizează, în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor privind asigurarea calităţii, prin excepţie de la prevederile art. 19, respectiv art. 48-51, cu avizul consultativ al DJIP/DMIP, cu aprobarea Ministerului Educaţiei, unităţi de învăţământ preuniversitar confesional de stat cu personalitate juridică, cu predare în limba română/limbile minorităţilor naţionale.

(37)Unităţile de învăţământ liceal care se încadrează în prevederile art. 33 alin. (2) lit. a) şi b) funcţionează cu respectarea principiului asumării filierei, în sensul de a şcolariza minimum 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unităţii inclusiv în structurile arondate, începând cu anul şcolar 2025-2026. Ministerul Educaţiei stabileşte criteriile de încadrare a unei unităţi de învăţământ liceal într-una dintre cele 3 filiere teoretice, vocaţională sau tehnologică, prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.

(38) Prevederile art. 133 alin. (1) şi (2) intră în vigoare începând cu anul 2025-2026.

(39)Cluburile sportive şcolare, organizate în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, devin la data intrării în vigoare a prezentei legi unităţi de educaţie extraşcolară cu personalitate juridică sau, după caz, arondate, în conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

(40)În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 1.832/856/2011 privind aprobarea Clasificării ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (şase caractere), cu modificările şi completările ulterioare, va fi actualizat astfel încât toate funcţiile didactice de predare prevăzute la art. 165 să se regăsească în „grupa 23 Specialişti în învăţământ“.

(41)Instituţiile publice care se supun reorganizării în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi, potrivit dispoziţiilor art. 118119121 şi 124 vor încheia protocolul de predare-preluare care va cuprinde patrimoniul stabilit potrivit situaţiilor financiare întocmite în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile bugetare şi execuţia bugetară realizată până la data reorganizării.

(42) Metodologia de funcţionare, utilizare şi aprobare a formatului cardului naţional de elev, prevăzut la art. 84, se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, în termen de 2 ani şcolari de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

 

La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:

 

a)titlul I şi titlul II, titlul IV capitolul 1 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor art. 361 alin. (3) lit. b)-d);

b)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

c)Legea nr. 21/1972 pentru aprobarea Decretului nr. 473/1971 privind încheierea de angajamente de către candidaţii admişi să urmeze instituţii militare de învăţământ şi instituţii civile de învăţământ superior, pentru care cheltuielile de întreţinere se suportă de Ministerul Apărării Naţionale sau Ministerul de Interne - Marea Adunare Naţională - MAN;

d)Legea nr. 35/2007 privind creşterea siguranţei în unităţile de învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 165 din 8 martie 2007, cu modificările şi completările ulterioare;

e)Legea nr. 17/2007 privind educaţia tinerilor capabili de performanţă înaltă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007, cu modificările ulterioare;

f)Legea nr. 235/2010 pentru acordarea burselor de merit olimpic internaţional elevilor premiaţi la olimpiadele şcolare internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 831 din 13 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare;

g)art. 19, 21 şi 22 din Legea nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizării sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 21 martie 2002, cu modificările ulterioare;

h)orice alte dispoziţii contrare.

 

La data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea ARACIIP se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 155/2022 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 4 februarie 2022.

 

La data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual, se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 855/1998 privind înfiinţarea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 4 decembrie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Până la emiterea hotărârii Guvernului potrivit dispoziţiilor art. 233 alin. (1), Hotărârea Guvernului nr. 993/2020 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1205 din 10 decembrie 2020, cu modificările şi completările ulterioare, continuă să producă efecte juridice şi după intrarea în vigoare a prezentei legi.

 

Până la emiterea ordinului de ministru potrivit dispoziţiilor art. 233 alin. (2), Ordinul ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii nr. 4.869/2.698/2022 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară continuă să producă efecte juridice şi după intrarea în vigoare a prezentei legi.

 

Structura LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 este următoarea:

 

Titlu I Organizarea sistemului de învăţământ preuniversitar

-  Capitolul I Dispoziţii generale. Principii şi valori

-  Capitolul II Formele de organizare a învăţământului preuniversitar

-  Capitolul III Reţeaua şcolară din învăţământul preuniversitar

-  Secțiunea 1 Organizarea reţelei şcolare

-  Secțiunea a 2-a Constituirea formaţiunilor de studiu/grupelor/claselor

-  Secțiunea a 3-a Pilotarea în învăţământul preuniversitar

-  Secțiunea a 4-a Reţeaua de şcoli verzi

-  Secțiunea a 5-a Alternativele educaţionale

-  Secțiunea a 6-a Învăţământul particular şi confesional

-  Secțiunea a 7-a Educaţie extraşcolară

-  Capitolul IV Organizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar

-  Secțiunea 1 Educaţia timpurie

-  Secțiunea a 2-a Învăţământul primar

-  Secțiunea a 3-a Învăţământul gimnazial

-  Secțiunea a 4-a Învăţământul liceal

-  Secțiunea a 5-a Învăţământul preuniversitar tehnologic în sistem dual

-  Secțiunea a 6-a Învăţământul preuniversitar cu profil agricol şi silvic 

-  Secțiunea a 7-a Învăţământul preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională 

-  Secțiunea a 8-a Învăţământul de artă şi învăţământul sportiv

-  Secțiunea a 9-a Învăţământul liceal vocaţional teologic

 Secțiunea a 10-a Învăţământul liceal vocaţional pedagogic

-  Secțiunea a 11-a Învăţământul din penitenciare, centrele educative şi de detenţie

-  Secțiunea a 12-a Învăţământul postliceal

-  Secțiunea a 13-a Învăţământul pentru persoanele aparţinând minorităţilor naţionale

-  Secțiunea a 14-a Învăţământul pentru beneficiarii primari români din afara graniţelor ţării şi românii reîntorşi în ţară

-  Secțiunea a 15-a Asigurarea siguranţei în unităţile de învăţământ preuniversitar

-  Capitolul V Educaţia incluzivă de calitate pentru toţi beneficiarii primari ai educaţiei

-  Secțiunea 1 Prevederi generale

-  Secțiunea a 2-a Educaţia specială

-  Secțiunea a 3-a Şcoala din spital

-  Secțiunea a 4-a Susţinerea participării în învăţământul preuniversitar

-  Secțiunea a 5-a Reducerea abandonului şcolar

-  Secțiunea a 6-a Zone de investiţii prioritare în educaţie

-  Secțiunea a 7-a Desegregarea şcolară 

-  Secțiunea a 8-a Asigurarea serviciilor de medicină şcolară

-  Secțiunea a 9-a Dreptul la transport şi alte facilităţi

-  Capitolul VI Curriculumul naţional

-  Capitolul VII Scopul, structura şi caracteristicile evaluărilor

-  Secțiunea 1 Aspecte generale privind evaluarea 

-  Secțiunea a 2-a Evaluarea în parcursul şcolar

-  Secțiunea a 3-a Examenul naţional de bacalaureat 

-  Capitolul VIII Drepturile şi obligaţiile beneficiarilor sistemului de învăţământ

-  Secțiunea 1 Dispoziţii generale

-  Secțiunea a 2-a Drepturile şi obligaţiile beneficiarilor sistemului de învăţământ

-  Secțiunea a 3-a Sancţiuni aplicabile elevilor

-  Secțiunea a 4-a Bursele elevilor

-  Secțiunea a 5-a Reprezentarea elevilor

-  Secțiunea a 6-a Elevii capabili de performanţe înalte

-  Capitolul IX Conducerea sistemului naţional de învăţământ

-  Secțiunea 1 Conducerea şi coordonarea la nivel central şi local

-  Secțiunea a 2-a Conducerea şi coordonarea la nivelul unităţii de învăţământ preuniversitar

-  Secțiunea a 3-a Participarea în programe ale Uniunii Europene în domeniul educaţiei

-  Articolul 131

-  Secțiunea a 4-a Transformări digitale în învăţământul preuniversitar

-  Capitolul X Finanţarea şi baza materială a învăţământului preuniversitar

-  Secțiunea 1 Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar

-  Secțiunea a 2-a Finanţarea unităţilor de educaţie extraşcolară

-  Articolul 145

-  Secțiunea a 3-a Baza materială a învăţământului preuniversitar 

-  Capitolul XI Răspunderea contravenţională

 

Titlu II Învăţarea pe tot parcursul vieţii

Titlu III Statutul şi cariera personalului didactic

-  Capitolul I Dispoziţii generale

-  Capitolul II Personalul şi funcţiile din învăţământul preuniversitar

-  Capitolul III Profilul profesional şi rolurile personalului didactic de predare

-  Capitolul IV Formarea iniţială a personalului didactic de predare 

-  Capitolul V Licenţierea în cariera didactică

-  Capitolul VI Condiţiile de ocupare a funcţiilor didactice în învăţământul preuniversitar

-  Capitolul VII Angajarea personalului didactic de predare 

-  Capitolul VIII Formarea continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar

-  Capitolul IX Mobilitatea personalului didactic de predare

-  Capitolul X Personalul didactic auxiliar

-  Capitolul XI Personalul de conducere, de îndrumare şi control

 -  Capitolul XII Personalul din cadrul unităţilor de învăţământ militar

-  Capitolul XIII Norma didactică 

-  Capitolul XIV Răspunderea disciplinară şi patrimonială a personalului didactic, de conducere, de îndrumare şi control

-  Secțiunea 1 Răspunderea disciplinară a personalului didactic 

-  Secțiunea a 2-a Răspunderea disciplinară a personalului de conducere, de îndrumare şi control

-  Secțiunea a 3-a Răspunderea patrimonială

-  Capitolul XV Distincţii şi premii 

-  Capitolul XVI Drepturi şi obligaţii ale personalului din învăţământul preuniversitar

-  Capitolul XVII Pensionarea personalului din învăţământul preuniversitar

Titlu IV Asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar

-  Capitolul I Dispoziţii generale

-  Capitolul II Metodologia privind asigurarea calităţii educaţiei

-  Capitolul III Asigurarea internă a calităţii

-  Capitolul IV Evaluarea externă a calităţii

-  Secțiunea 1 Dispoziţii generale

-  Secțiunea a 2-a Obţinerea autorizării de funcţionare provizorie

-  Secțiunea a 3-a Acreditarea furnizorului de educaţie

-  Capitolul V Organizaţiile furnizoare de educaţie care şcolarizează în baza unui curriculum al altui stat

-  Capitolul VI Unităţile de educaţie extraşcolară

-  Titlu V Dispoziţii tranzitorii şi finale

-  ANEXĂ

 

Consultare publică

Proiect de Ordin de ministru privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învățământ preuniversitar și superior-aici [Consultare publică] Proiect de Ordin de ministru privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învățământ preuniversitar și superior | Ministerul Educației

În vederea consultării publice, în condiţiile art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, dar și a consultării preliminare interinstituționale, Ministerul Educaţiei publică proiectul de ordin privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învățământ preuniversitar și superior.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise pe adresa de e-mail 
gabriela.toma@edu.gov.ro

În articolele următoarele  vom publica aspectele de noutate  din Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar.

Sursa:

-Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar- https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/271896 

-Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior

-Proiect de Ordin de ministru privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învățământ preuniversitar și superior

 

 

vineri, 11 august 2023

miercuri, 9 august 2023

Juridice

 Juridice: Blog | LEGIStm.ro | Legislatie Online - iLegis | Management Dosare Instanta - JuristPRO si AvocatPRO | Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt

joi, 27 iulie 2023

Rolul consilierului juridic

 

Consilierul juridic joacă un rol esențial în sistemul juridic și în organizațiile din România. Această profesie implică oferirea de sfaturi și asistență legală clienților, indiferent dacă aceștia sunt persoane fizice, companii, organizații sau instituții guvernamentale. Iată câteva dintre principalele roluri ale consilierului juridic în România:

1. Consultanță juridică: Consilierul juridic oferă consultanță și orientare clienților cu privire la legislația relevantă, drepturile și obligațiile lor în diferite aspecte legale. Acesta analizează problemele juridice și oferă soluții și opțiuni pentru a aborda diverse situații.

2. Redactarea de documente legale: Consilierul juridic este responsabil pentru redactarea și pregătirea diverselor documente legale, cum ar fi contracte, convenții, acte juridice și alte documente necesare pentru afaceri și operațiuni legale.

3. Rezolvarea disputelor: Consilierul juridic poate juca un rol în rezolvarea disputelor și conflictelor legale, fie prin intermediul medierii sau negocierii, fie prin reprezentarea clienților în instanțe de judecată sau în alte proceduri legale.

4. Monitorizarea legislației: Unul dintre rolurile importante ale consilierului juridic este să urmărească evoluțiile legislative și schimbările în domeniile de interes al clienților săi, astfel încât aceștia să fie informați cu privire la noile reglementări și să se conformeze legilor în vigoare.

5. Consiliere pentru conformitate: Consilierul juridic poate asista companiile și organizațiile să se conformeze cu legislația și reglementările aplicabile, evitând astfel riscurile legale și sancțiunile.

6. Protejarea intereselor clienților: În orice acțiune juridică, consilierul juridic acționează în interesul și în beneficiul clienților săi, apărându-le drepturile și interesele.

Rolul consilierului juridic este de a oferi suport juridic pentru ca clienții săi să poată lua decizii informate și să acționeze în conformitate cu legislația în vigoare. Această profesie necesită cunoștințe juridice solide, abilități analitice și capacitatea de a aborda diverse probleme legale într-un mod eficient și etic.

Sursa: Chat GPT

duminică, 23 iulie 2023

Noul contract colectiv de muncă din învăţământul preuniversitar

 

Noul contract colectiv de muncă  din  învăţământul preuniversitar

 

La data de  24 mai 2021 a intrat în vigoare CONTRACTUL COLECTIV DE MUNCĂ UNIC nr. 651 din 28 aprilie 2021 la Nivel de Sector de Activitate Învăţământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.P.S.-D.D.S.

Actul a fost publicat în  Monitorul Oficial, partea a V-a nr. 2 din 24 mai 2021.

CONTRACTUL COLECTIV DE MUNCĂ UNIC  avea ca temei legal Constituţia României, art. 128 şi art. 137-139 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi pct. 25 din anexa la H.G. nr. 1260/2011 privind sectoarele de activitate stabilite conform Legii nr. 62/2011. 

 CONTRACTUL COLECTIV DE MUNCĂ UNIC  din 2021  a intervenit între:

1. Ministerul Educaţiei;

2. Federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ:

– Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ;

– Federaţia Sindicatelor din Educaţie ,,SPIRU HARET”.

La  29 iunie 2023, la peste 40 de zile de la începerea negocierilor, a fost semnat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.  a fost înregistrat cu nr. 1199/05.07.2023).

Așadar, C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. a fost înregistrat  la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, se publică în Monitorul Oficial și produce efecte pe o perioadă de 2 ani.

Pornind de la proiectul de contract colectiv elaborat de F.S.L.I. și F.S.E „Spiru Haret”, în urma negocierilor purtate cu reprezentanții Ministerului Educației, s-a convenit asupra unor clauze favorabile salariaților din învățământ și a unor drepturi în plus față de cele prevăzute în contractul colectiv anterior.

Totodată, în raport de prevederile noii legi a dialogului social, respectiv Legea nr. 367/2022, s-a prevăzut modalitatea de negociere a contractului colectiv de muncă la nivel de grup de unități/inspectorate școlare.

În cadrul negocierilor colective, părțile au fost de acord ca, după intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar, să se procedeze la modificarea clauzelor contractului, prin act adițional, pentru a-l armoniza cu prevederile acestei legi.

Menționăm că LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023-a învăţământului preuniversitar a fost publicată în Monitorul oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 și are ca data de intrare în vigoare 3 septembrie 2023.

C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.  din 2023  are  câteva clauze și drepturi favorabile salariaților din învăţământ, față de cele prevăzute în C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.  nr. 651 din 28 aprilie 2021, astfel:

1. plata salariului și a indemnizației de hrană pentru angajații care lucrează și în zilele libere prevăzute de lege, indiferent de numărul de ore/zile de muncă acumulate în perioada lucrată; 

2. instituirea zilei de 5 Iunie ca zi nelucrătoare; 

3. calcularea indemnizației de concediu cu luarea în calcul a indemnizației de hrană; 

4. acordarea concediului de odihnă suplimentar și personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control (nu doar personalului didactic auxiliar și nedidactic); 

5. reglementarea expresă a faptului că, la stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă, cele aferente concediului de maternitate, concediului paternal, concediului de risc maternal, concediului pentru îngrijirea copilului bolnav, concediului de îngrijitor, perioada absenței de la locul de muncă în condițiile art. 152 din Codul Muncii și perioada reglementată la art. 160 alin. (1) din Legea nr. 367/2022 (perioada suspendării contractului de muncă pentru participare la grevă) se consideră perioade de activitate prestată; 

6. acordarea a 2 zile (nu o zi) lucrătoare libere plătite pentru îngrijirea sănătății copilului – pentru familiile cu 1 copil sau 2 copii, respectiv 3 zile (nu două) lucrătoare libere plătite – pentru familiile cu 3 sau mai mulți copii; 

7. acordarea a 5 zile lucrătoare libere plătite pentru salariata care urmează o procedură de fertilizare „in vitro”; 

8. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite pentru donarea de sânge; 

9. instituirea și pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic/contractual încadrat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată (nu doar pentru cadrele didactice) a dreptului la concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație; 

10. decontarea contravalorii dispozitivelor vizuale de corecție (ochelari/lentile), pentru angajații care, în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, lucrează cu un monitor, pe baza prescripției medicale și a facturii privind costul ochelarilor, conform Programului Național aprobat prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Educației în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a contractului colectiv de muncă; 

11. deducerea, pentru personalul din învățământul preuniversitar, instituită la art. 78 alin. (2) lit. a) pct. v) din Codul fiscal – respectiv contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, precum și contravaloarea abonamentelor plătite de salariați, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual pentru fiecare persoană;

12. consacrarea dreptului angajaților care folosesc în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru, cel puțin 50% din timpul de lucru, de a beneficia de examene medicale corespunzătoare ale ochilor și vederii la angajare, ulterior, la intervale regulate, precum și ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare; 

13. reglementarea posibilității ocupării unui post didactic auxiliar sau nedidactic vacantat, prin încheierea unui contract individual de muncă pe durată determinată, până la ocuparea postului prin concurs;

14. stabilirea la 12 luni (în loc de 6 luni) a perioadei de readaptare pentru salariatele/salariații care au beneficiat de concediu de maternitate și/sau concediu pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 1 an, 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap; 

15. reglementarea expresă a faptului că reducerea programului de lucru cu până la 1/2 normă, pentru angajații care au în îngrijire copii bolnavi în vârstă de până la 7 ani, nu le afectează calitatea de salariat și vechimea integrală în învățământ/muncă; 

16. reglementarea expresă a faptului că angajații NU au obligația însoțirii preșcolarilor/elevilor care fac naveta, pe mijloacele de transport în comun/microbuzele școlare/ mijloacele de transport puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale; 

17. reglementarea programului flexibil și a programului inegal de lucru, cu precizarea faptului că acestea nu afectează drepturile prevăzute de contractul colectiv de muncă aplicabil. 

La  cerere, oferim:

1.      Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. nr. 651/28.04.2021)

2.      Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. nr. 1.199/05.07.2023)

3.      LEGEA învăţământului preuniversitar -Legea nr. 198 din 4 iulie 2023

4.      LEGEA dialogului social-Legea nr. 367/2022, actualizată

5.      LEGEA  nr. 53/2003-Codul Muncii, republicat

 

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html