luni, 9 octombrie 2023
Recomandări privind gestionarea situațiilor procesuale 2023
În vederea gestionării corecte a situațiilor litigioase pe care unitatea școlară le are sau le poate avea, vă transmitem următoarele recomandări și modele de documente:
1. actualizarea Registrului de riscuri cu includerea unor măsuri privind tratarea riscului de existență a conflictelor de interese;
2. elaborarea / implementarea procedurilor de lucru privind gestionarea corectă a litigiilor pe care unitățile de învățământ/conexe le au sau le pot avea, în scopul îndeplinirii obligației de exercitare a tuturor căilor legale de apărare (întâmpinare, apel, recurs) pentru toate procesele în care unitățile de învățământ au calitatea de pârât și în scopul evitării dării în plată de hotărâri judecătorești neatacate în instanță;
3. păstrarea evidenței centralizatoare a situațiilor litigioase într-un Registru special, conform modelului anexat;
4. depunerea în termen a înscrisurilor solicitate de către instanțele de judecată cu adresă de înaintare, conform modelului anexat;
5. gestionarea corectă a dosarului electronic conform Acordului nr. 178/16.01.2020 intervenit între Tribunalul Hunedoara–ISJ-Hunedoara-Unități școlare/conexe, prin:
-înregistrarea Acordului Nr. 178/16.01.2020 în unitatea școlară/conexă;
-numirea prin Decizie internă a persoanei responsabile cu implementarea Acordului Nr. 178/16.01.2020, atunci când reprezentantul legal este indisponibil;
-verificarea permanentă a corespondenței prin posta electronică (inbox și spam) și a mesajelor de tip sms primite de la instanțele de judecată.
--------------------------------------------------------------------------------------
În vederea gestionării corecte a situațiilor litigioase pe care unitatea școlară le are sau le poate avea, vă transmitem anexat următoarea procedură necesară atunci când:
1.aţi primit o comunicare cu cererea de chemare în judecată;
2.aţi primit o citaţie;
3.aţi primit o comunicare cu sentinţa civilă pronunţată în dosar;
4.aţi primit o comunicare cu decizia civilă pronunţată în dosar, în general de către Curtea de Apel Alba.
Evidența centralizatoare a situațiile litigioase se ține de către unitățile de învățământ într-un Registru special, conform modelului anexat.
Înscrisurile solicitate de către instanțele de judecată se depun cu adresă de înaintare, conform modelului anexat.
1.Modul de lucru când ați primit o comunicare cu cererea de chemare în judecată !
Comunicarea vă informează de faptul că unitatea este chemată în judecată în calitate de pârât, în dosarul nr ____/____/_____ şi că unitatea are obligaţia de a depune ÎNTÂMPINARE în apărarea sa, în termen de ____ de zile de la primirea în unitate a comunicării (data poștei), sub sancţiunea decăderii dreptului de a mai depune probe şi de a invoca excepţii.
Cererea de chemare în judecată este documentul prin care o persoana fizică / juridică (sindicat, instituţie publică etc.) cheamă în judecată unitatea dumneavoastră pentru a fi obligată la (drepturi salariale neacordate, recalculare salarii, debite financiare, anulare acte administrative etc).
După ce aţi identificat obiectul cererii de chemare în judecată, unitatea școlară va completa ÎNTÂMPINAREA cu datele exacte din unitate, urmând ca apoi să o depuneţi la registratura instantei de judecată sau prin mijloace electronice.
Unitatea va completa actul cu orice informaţii utile în formularea apărării.
Se vor face un număr de 3 exemplare ale întâmpinării, sau mai multe (vezi indicaţiile din model), iar în situaţia în care există şi documente doveditoare de ataşat şi acestea se vor multiplica în tot atâtea exemplare ca şi întâmpinarea.
Notă: Întâmpinarea este un act care se depune o singură dată. Nu se face întâmpinare la fiecare citaţie pe care o primeşte unitatea.
Reglementare: Art. 205 C.Pr.Civ.
Scopul şi cuprinsul întâmpinării: Întâmpinarea este actul de procedură prin care pârâtul se apără, în fapt şi în drept, faţă de cererea de chemare în judecată.
Întâmpinarea va cuprinde:
a) numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reşedinţa pârâtului ori, pentru persoanele juridice, denumirea şi sediul, precum şi, după caz, codul unic de înregistrare sau codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerţului ori de înscriere în registrul persoanelor juridice şi contul bancar, dacă reclamantul nu le-a menţionat în cererea de chemare în judecată. Dispoziţiile art. 148 alin. (1) teza a II-a sunt aplicabile în mod corespunzător. Dacă pârâtul locuieşte în străinătate, va arăta şi domiciliul ales în România, unde urmează să i se facă toate comunicările privind procesul;
b) excepţiile procesuale pe care pârâtul le invocă faţă de cererea reclamantului;
c) răspunsul la toate pretenţiile şi motivele de fapt şi de drept ale cererii;
d) dovezile cu care se apără împotriva fiecărui capăt din cerere, dispoziţiile art. 194 lit. e) fiind aplicabile în mod corespunzător;
e) semnătura.
Toate documentele din dosar se arhivează într-un dosar unic şi se urmăreşte cursul dosarului prin consultare pe site-ul http://portal.just.ro .
Centralizarea proceselor se ține într-un registru (letric sau electronic) - REGISTRUL DE EVIDENŢĂ PRIVIND SITUAŢILE LITIGIOASE.
2.Modul de lucru când aţi primit o citaţie !
Citaţia este documentul care vă informează de faptul că instanţa a acordat un termen la dosar iar unitatea școlară în calitate de pârât/reclamant, în dosarul nr. ____/____/_____ va depune orice alte documente solicitate de către instanţă pentru soluţionarea dosarului.
Dacă nu aveţi alte precizări exprese, nu aveţi nimic de făcut pentru termenul următor. De asemenea, dacă prin citaţie se solicită copii după acte, decizii, procese verbale etc, unitatea va face copii certificate conform cu originalul în 3 exemplare, urmând ca 2 dintre acestea să fie depuse la instanta de judecată (vezi instanţa care a emis citaţia).
Toate înscrisurile se depun cu cel puţin 5 zile înainte de termenul menţionat în citaţie. Nedepunerea documentelor solicitate de instanţă prin citaţie, se pedepseşte conform Codului de procedură civilă cu amendă judiciară.
Toate citaţiile se arhivează la dosarul iniţial şi se urmăreşte cursul dosarului prin consultare pe site-ul http://portal.just.ro/ .
3.Modul de lucru când aţi primit o comunicare cu sentinţa civilă pronunţată în dosar !
Sentinţa civilă vă aduce la cunoştinţă decizia Instanţei de judecată.
În situaţia în care unitatea nu este obligată la punerea în aplicare a ceea ce s-a solicitat de către reclamant, dosarul este finalizat, existând posibilitatea ca reclamantul să declare apel.
În situaţia în care unitatea este obligată la punerea în aplicare a ceea ce s-a solicitat de către reclamant, unitatea şcolară are obligaţia de a declara apel/recurs, în termenul precizat în sentinţă (10/15/30 zile de la comunicare).
Pentru forumularul de apel/recurs, puteţi consulta forumul inspectoratului școlar unde găsiți un model, act pe care unitatea îl va completa cu datele exacte din unitate şi din sentinţa civilă (numărul de exemplare necesare este precizat în model), urmând ca apoi să depuneţi înscrisurile direct la registratura instanței de judecată sau prin mijloace electronice.
Toate documentele din dosar se arhivează într-un dosar unic şi se urmăreşte cursul dosarului prin consultare pe site-ul http://portal.just.ro .
4.Modul de lucru când aţi primit o comunicare cu decizia civilă pronunţată în dosar !
Decizia civilă vă aduce la cunoştinţă hotărârea Instanţei de judecată în ceea ce priveşte declararea apelului împotriva sentinţei civile contestate.
În situaţia în care unitatea NU este obligată la punerea în aplicare a ceea ce s-a solicitat de către reclamant, dosarul este închis.
În situaţia în care unitatea este obligată la punerea în aplicare a ceea ce s-a solicitat de către reclamant, unitatea şcolară are obligaţia de a pune în aplicare dispoziţiile prevăzute în sentinţa civilă, în favoarea reclamantului.
Toate documentele din dosar se arhivează într-un dosar unic cu termen de păstrare PERMANENT.
Pentru eventualele nelămuriri şi solicitări de clarificări, puteţi lua legătura cu consilierul juridic al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Modele cereri Civil si procesual civil Ghid justitiabili -modele de cereri in materia dreptului civil.pdf
Accesează DOSARUL ELECTRONIC la adresa http://www.curteadeapelalbaiulia.ro
----------------------------
Mai multe:
- viewtopic.php?f=150&t=21107
- viewtopic.php?f=354&t=21614
Fisiere atasate: |
Procedura gestionare procese scoli.pdf [4.65 MB] Descarcat de 22 ori |
PO Gestionarea situatiilor procesuale[ scoli2023].docx [51.75 KB] Descarcat de 18 ori |
Modele acţiuni întâmpinări recursuri concluzi etc.pdf [266.21 KB] Descarcat de 26 ori |
_________________
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837
sâmbătă, 7 octombrie 2023
Dreptul la transport şi alte facilităţi 2023-2024
1. Noțiuni introductive privind Legea învăţământului preuniversitar
În
Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a
învăţământului preuniversitar. Legea a intrat în vigoare la 03 septembrie 2023.
Așasar, actuala Lege a educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna
septembrie cu două noi acte normative care au fost publicate în Monitorul
Oficial și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată”
(Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a
învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a
învățământului superior).
Legea prevede:
· în domeniul
educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ,
dispoziţiile LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează
asupra oricăror prevederi din alte acte normative.
· în caz de conflict
între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi,
· orice modificare
sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului
şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de
alertă, urgenţă sau asediu,
· în termen de 8 luni de la data intrării în vigoare, Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi.
Totodată, până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023, potrivit Ordinului nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.
Ordinul nr. 6.072 din 31 august 2023 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 793 din 1 septembrie 2023 și a intrat în vigoare la 01 septembrie 2023.
Ordinul nr. 6.072 din 31 august 2023 prevede:
,,(1) Se aprobă calendarul de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii
învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, prevăzut în anexa nr. 1
care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă calendarul de
punere în aplicare a dispoziţiilor Legii
învăţământului superior nr. 199/2023, prevăzut în anexa nr. 2
care face parte integrantă din prezentul ordin.
(3) Până la elaborarea
metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru
punerea în aplicare a Legii
nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea,
funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului
de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.
(4) Până la elaborarea
metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru
punerea în aplicare a Legii
nr. 199/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea,
funcţionarea sistemului de învăţământ superior şi desfăşurarea procesului de
învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.
(5) În situaţii justificate, pentru buna desfăşurare a procesului de învăţământ, ministrul educaţiei emite instrucţiuni”.
2. Dreptul la transport şi alte facilităţi potrivit art. 83 și
84 din LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a
învăţământului preuniversitar
,,Articolul 83
(1)Elevii din învăţământul
preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul
unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al
unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum
străin, prevăzut la art. 117 alin. (10)
lit. r) pct. (iv), beneficiază de gratuitate, în condiţiile legii, la
serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan şi
judeţean, rutier, naval, cu metroul, precum şi feroviar la toate categoriile de
trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului şcolar, în scopul asigurării
dreptului la educaţie, în conformitate cu prevederile unei hotărâri de Guvern
iniţiate de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, cu consultarea structurilor asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale.
(2) Finanţarea gratuităţii prevăzute la
alin. (1):
a)pentru transportul public local şi
metropolitan rutier se asigură din bugetele locale, din sume defalcate din
unele venituri ale bugetului de stat, aprobate anual cu această destinaţie;
b)pentru transportul public rutier
judeţean şi interjudeţean se asigură elevilor care sunt şcolarizaţi în altă
localitate decât cea de domiciliu pentru cheltuielile de transport dus-întors,
în funcţie de distanţa dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care
sunt şcolarizaţi, pe durata cursurilor şcolare, de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Educaţiei, prin DJIP/DMBIP, către operatorii de transport
public, în conformitate cu hotărârea Guvernului prevăzută la alin.
(1);
c)elevilor care sunt cazaţi la internat
sau în gazdă în localitatea unde studiază li se asigură decontarea
cheltuielilor de transport între localitatea în care studiază şi localitatea de
domiciliu, astfel:
(i) contravaloarea a 4 călătorii
dus-întors/lună, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de
învăţământ unde sunt şcolarizaţi. Decontarea se face pe baza documentelor de
transport;
(ii) contravaloarea unei călătorii dus-întors
efectuate în perioada fiecărei sărbători legale, din bugetul Ministerului
Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi. Decontarea se
face pe baza documentelor de transport.
(3) Hotărârea de dare în administrare
sau, după caz, contractul de delegare a gestiunii, din cadrul programelor
judeţene şi interjudeţene de transport public local de persoane prin curse
regulate, include cerinţe clare cu privire la politica de tarifare practicată
pentru elevii din învăţământul preuniversitar.
(4)Prin derogare de la prevederile Legii
serviciilor publice de transport persoane în unităţile
administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările şi completările
ulterioare, Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare
de Utilităţi Publice, denumită în continuare ANRSC, în calitate de autoritate
de reglementare competentă pentru serviciile publice, elaborează normele-cadru
privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor serviciilor publice de
transport local şi judeţean, inclusiv în vederea asigurării gratuităţii prevăzute
la alin. (1).
(5) Prin contractele de serviciu public
se asigură compensarea operatorilor de transport de către autorităţile
contractante pentru obligaţiile de serviciu public aferente gratuităţii
elevilor. Nerespectarea de către operatorii de transport a gratuităţii elevilor
se sancţionează cu încetarea de drept a contractului de serviciu public. În
vederea dovedirii calităţii de elev, operatorii de transport care nu au acces
la sistemul informatic al Ministerului Educaţiei au obligaţia instalării de
cititoare de card la punctele de vânzare sau în mijloacele de transport public,
după caz, în termen de 2 ani de la aprobarea Metodologiei de operaţionalizare a
cardului naţional de elev.
(6) În vederea asigurării gratuităţii
prevăzute la alin. (1) pentru transportul cu metroul şi
feroviar, la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, precum şi pentru
transportul naval, finanţarea se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
(7) Dovada calităţii de beneficiar al
gratuităţii la transport se face prin cardul naţional de elev sau prin orice
alt înscris, emis de unitatea de învăţământ, din care rezultă calitatea de
elev.
(8) În cazul în care elevii nu sunt
şcolarizaţi în satul, comuna, oraşul sau municipiul de domiciliu şi nu
beneficiază de existenţa serviciilor de transport public, aceştia beneficiază,
pe durata cursurilor şcolare, de o sumă forfetară lunară al cărei cuantum se
stabileşte anual, cu avizul conform al ANRSC, prin hotărâre a consiliului judeţean,
în funcţie de distanţa dintre unitatea de învăţământ şi domiciliu. În toate
cazurile, DJIP/DMBIP realizează analize semestriale cu privire la aceste
situaţii şi le prezintă Ministerului Educaţiei şi autorităţilor locale
competente în vederea extinderii serviciilor publice de transport de persoane.
(9) Pentru identificarea situaţiilor
prevăzute la alin. (8) consiliile judeţene şi asociaţiile
de dezvoltare intercomunitară cu competenţe pe transport transmit către DJIP,
cu 30 de zile înainte de începerea anului şcolar, lista rutelor pentru care se
asigură transport public.
(10) Finanţarea facilităţilor prevăzute
la alin. (8) se face de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Educaţiei.
(11) În situaţii temeinic justificate,
cu avizul DJIP/DMBIP, autorităţile publice locale pot organiza, direct sau prin
delegare, transport de tip curse şcolare/destinat exclusiv elevilor şi
preşcolarilor pentru transportul de la/până la unitatea de învăţământ
preuniversitar. Acoperirea cheltuielilor pentru transportul de tip curse
şcolare/destinat exclusiv elevilor şi preşcolarilor se asigură din bugetele
locale ale unităţilor administrativ-teritoriale şi din sume defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat. Elevii care beneficiază de această formă de
transport nu pot beneficia simultan şi de prevederile alin.
(8).
(12) Sumele alocate pentru acoperirea
dreptului la transport al elevului sunt neimpozabile şi nu sunt luate în
considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar
pentru obţinerea oricărei burse cu caracter social, precum şi pentru alte
beneficii sociale.
(13) Se înfiinţează programul naţional
„O carte pentru fiecare“ în vederea creşterii interesului elevilor pentru
lectură, finanţat din bugetul naţional şi din fonduri externe. Derularea
programului este reglementată prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de
Ministerul Educaţiei.
(14) Elevii cazaţi în internate în baza
regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ
beneficiază de gratuitate la masă şi cazare, cu excepţia celor înscrişi în
învăţământul postliceal. Finanţarea se asigură din bugetele autorităţilor
administraţiei publice locale.
(15) Se înfiinţează Programul naţional
„Vouchere culturale pentru elevi“ în vederea promovării culturii naţionale şi
universale în rândul comunităţii şcolare. Prin Programul naţional „Vouchere
culturale pentru elevi“, deţinătorii primesc suma de 250 lei prin intermediul
unor carduri reutilizabile, sumă care este la dispoziţia beneficiarului pentru
servicii şi evenimente culturale precum concerte, intrări în muzee, cărţi sau
excursii organizate cu tematici culturale sau istorice. Derularea programului
este reglementată prin hotărâre de Guvern, iniţiată de Ministerul Educaţiei.
(16) Pentru elevii din cadrul unităţilor
de învăţământ cu predare în limba unei minorităţi naţionale care învaţă Limba
şi literatura română după programa specială se organizează Programul naţional
de susţinere a învăţării limbii şi literaturii române, denumit în continuare
PNSILLR, pe tot parcursul învăţământului preuniversitar.
(17) PNSILLR este destinat în principal
elevilor din unităţile de învăţământ prevăzute la alin.
(16),
unde media testelor naţionale, evaluărilor naţionale, bacalaureatului la Limba
şi literatura română este sub media naţională a claselor cu predare în limba
română.
(18) PNSILLR va finanţa anual schimburi
de elevi, cu scopul de a susţine posibilitatea utilizării extinse, într-un
context nonformal, a limbii române, tabere de Limba română, realizarea de
materiale didactice auxiliare, platforme şi jocuri digitale interactive pentru
asigurarea însuşirii limbii române prin dezvoltarea competenţelor de comunicare
în scris şi oral, conform nivelurilor de competenţă stabilite de Cadrul
european comun de referinţă pentru limbi.
(19) Elevii beneficiază de tarife reduse
cu minimum 75% pentru accesul la muzee, concerte, spectacole de teatru, operă,
film, la alte manifestări culturale şi sportive organizate de instituţii
publice, în limita bugetelor aprobate.
(20)Sumele decontate în contul acordării
facilităţilor de transport prevăzute la alin. (1) nu pot depăşi sumele care corespund
efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau
negative, ale conformării cu obligaţia asigurării facilităţilor de transport
asupra costurilor şi veniturilor operatorului de transport, în conformitate cu
prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European
şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport
feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr.
1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului.
Articolul 84
(1) Începând cu învăţământul primar,
elevii primesc cardul naţional de elev.
(2) Cardul naţional de elev este
nominal şi atestă că titularul cardului are calitatea de beneficiar al tuturor
facilităţilor prevăzute în prezenta lege sau al altor facilităţi adresate
elevilor cuprinse în legi speciale.
(3) În baza cardului naţional de elev,
operatorii economici pot oferi facilităţi elevilor.
(4) Cardul naţional de elev se distribuie gratuit elevilor,
prin unităţile de învăţământ, la începutul fiecărui ciclu de învăţământ”.
3.Comunicatul de presă al Ministerului
Educației privind Normele metodologice de acordare a facilităților de transport
pentru elevi și studenți, aprobate de Guvern, aici https://www.edu.ro/comunicat_presa_82_facilitati_transport_studenti_elevi
,,În privința facilităților de transport acordate elevilor, menționăm
următoarele:
- Elevii din învăţământul preuniversitar
acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul unităţilor de
învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de
învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin,
beneficiază de gratuitate la serviciile publice de transport public local,
inclusiv metropolitan şi judeţean, rutier, naval, cu metroul, precum şi
feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul
anului şcolar.
- Elevii din învățământul preuniversitar
acreditat/autorizat care locuiesc și/sau învață în Județul Ilfov
beneficiază de gratuitate pentru transportul cu metroul.
- Elevii care studiază în altă localitate decât cea de
domiciliu și nu pot beneficia de transport public de persoane prin curse
regulate nu vor beneficia de transport gratuit, ci vor primi în continuare
o sumă forfetară.
Acordarea gratuității pentru transportul elevilor se face prin decontarea cheltuielilor către operatorii de transport de la bugetul Ministerului Educației.
În privința facilităților de transport acordate studenților:
- Tariful redus crește de la 50% la 90% pentru toți
studenții români sau străini înmatriculați la forma de învățământ cu
frecvență în instituțiile de învățământ superior acreditate, la toate
categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului
calendaristic, pe toată perioada în care au calitatea de student.
- Facilitățile sunt valabile și la călătoria cu metroul,
pe bază de abonament lunar sau de titluri de transport de tipul „10
călătorii”.
- Vârsta până la care studenții beneficiază de facilități
crește de la 26, la 30 de ani, cu excepția studenților care au unul sau
ambii părinți decedați, precum și a studenților proveniți din centrele de
plasament sau care au fost în plasament la familia extinsă, substitutivă
sau la asistent maternal. Aceștia beneficiază de gratuitate pe toată
perioada în care au calitatea de student.
- Studenții cetățeni români care studiază în afara granițelor beneficiază de tarif redus cu 50% la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe teritoriul României și pe tot parcursul anului calendaristic pe toată perioada în care au calitatea de student, începând cu 1 octombrie 2025”.
În articolul viitor prezentăm dreptul la transport şi alte facilităţi potrivit Normelor metodologice din 8 septembrie 2023 privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar, cu metroul şi naval pentru elevi (Aprobate prin H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023).
Sursa:
1.
LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a
învăţământului preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare,
2.
H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023,
3.
ORDINUL nr. 6.072 din 31 august 2023 privind
aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de
învăţământ preuniversitar şi superior.
vineri, 29 septembrie 2023
Organizarea si desfasurarea definitivarii in invatamantul preuniversitar
Organizarea si desfasurarea definitivarii in invatamantul preuniversitar
Ministerul Educației continuă seria de ordine subsecvente Legii nr. 198 din 4 iulie 2023 a
învățământului preuniversitar.
Astfel, în Monitorul Oficial nr. 870 din 27 septembrie 2023 publică Ordinul nr. 6.330 din 25 septembrie 2023 privind aprobarea Calendarului de organizare şi desfăşurare a examenului naţional pentru definitivare în învăţământul preuniversitar, în anul şcolar 2023-2024.
Ordinul a intrat în vigoare la 27 septembrie 2023 și are ca temei:
– prevederile art. 248 alin. (6) din Legea învăţământului
preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
– prevederile art. 1 alin. (3) din Ordinul ministrului
educaţiei nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la
nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior;
– prevederile Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a examenului naţional pentru definitivare în învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.434/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
Ordinul nr. 6.330 din 25 septembrie 2023 prevede:
Articolul 1
Se aprobă
Calendarul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional pentru
definitivare în învăţământul preuniversitar, în anul şcolar 2023-2024, prevăzut
în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2
Comisia naţională de examen poate decide, în funcţie de
numărul candidaţilor înscrişi în sesiunea 2024, afişarea rezultatelor iniţiale,
înregistrarea şi soluţionarea contestaţiilor şi afişarea rezultatelor finale la
alte date decât cele menţionate în calendar.
Articolul 3
Direcţia generală management resurse umane şi reţea şcolară
şi inspectoratele şcolare duc la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Articolul 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXĂ
CALENDARUL
de organizare şi desfăşurare a examenului naţional
pentru definitivare în învăţământul preuniversitar,
în anul şcolar 2023-2024
Până la 13 octombrie 2023 |
Înscrierea candidaţilor la
unităţile de învăţământ |
3—13 octombrie 2023 |
Emiterea deciziilor de
constituire a comisiilor de examen judeţene/Comisiei de Examen a Municipiului
Bucureşti |
16—27 octombrie 2023 |
Transmiterea dosarelor de
înscriere la inspectoratul şcolar, verificarea şi avizarea acestora, conform graficului elaborat
şi comunicat de fiecare inspectorat şcolar Înştiinţarea candidaţilor cu
privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere |
Până la 31 mai 2024 |
Efectuarea inspecţiilor de specialitate: a) prima inspecţie de
specialitate până la 9 februarie; b) a doua inspecţie de
specialitate până la 31 mai. |
3—14 iunie 2024 |
Completarea dosarelor şi
validarea datelor de înscriere existente în aplicaţia informatică specifică |
24 iulie 2024 |
Susţinerea probei scrise |
30 iulie 2024 |
Afişarea rezultatelor
iniţiale |
30—31 iulie 2024 |
Înregistrarea contestaţiilor |
31 iulie—5 august 2024 |
Soluţionarea contestaţiilor |
6 august 2024 |
Afişarea rezultatelor finale |
6—9 august 2024 |
Transmiterea la Ministerul
Educaţiei a tabelelor nominale cu rezultatele candidaţilor promovaţi |
12—26 august 2024 |
Validarea rezultatelor
examenului prin ordin al ministrului educaţiei |
---------
Sursa:
– Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
– Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri
tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ
preuniversitar şi superior;
– Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a
examenului naţional pentru definitivare în învăţământul preuniversitar,
aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr.
5.434/2020,
cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul nr. 6.330 din 25 septembrie 2023
privind aprobarea Calendarului de organizare şi desfăşurare a examenului
naţional pentru definitivare în învăţământul preuniversitar, în anul şcolar
2023-2024.
https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html
-
ORDINUL NR. 5.530 DIN 5 OCTOMBRIE 2011 PRIVIND APROBAREA REGULAMENTULUI-CADRU DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A INSPECTORATELOR ŞCO...
-
1. Siguranţa în mediul şcolar în LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar Siguranţa în mediul şcolar a reprezentat u...
-
Asigurarea siguranţei în unităţile de învăţământ preuniversitar Articolul 63 (1) Siguranţa în unităţile de învăţământ se realizează sub co...