vineri, 13 octombrie 2023

Asigurarea siguranţei în unităţile de învăţământ preuniversitar

 


Asigurarea siguranţei în unităţile de învăţământ preuniversitar

Articolul 63
(1) Siguranţa în unităţile de învăţământ se realizează sub coordonarea prefectului şi este în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale, a DJIP/DMBIP, a Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti sau a inspectoratelor judeţene de poliţie, a Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti ori a inspectoratelor judeţene de jandarmi, a centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog şi a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
(2) La nivelul fiecărui judeţ/municipiului Bucureşti, sub coordonarea prefectului, se elaborează sistemul-cadru de asigurare a protecţiei unităţilor de învăţământ preuniversitar, a siguranţei elevilor şi a personalului didactic de către reprezentanţii autorităţilor prevăzute la alin. (1), care se aprobă de prefect.
(3) În fiecare unitate de învăţământ preuniversitar, consiliul de administraţie, după consultarea consiliului profesoral, a consiliului şcolar al elevilor, a consiliului reprezentativ al părinţilor şi asociaţiei de părinţi, acolo unde există, aprobă un regulament de ordine interioară, cu precizarea condiţiilor de acces în şcoală al profesorilor, elevilor şi al vizitatorilor. Regulamentul este publicat pe site-ul unităţii de învăţământ şi comunicat autorităţilor prevăzute la alin. (1).
(4)Prin bugetul de stat, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului, se alocă bugetelor locale sumele necesare consiliilor judeţene/Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi consiliilor locale pentru realizarea împrejmuirilor, securizarea clădirilor unităţilor de învăţământ, pentru iluminat şi pentru alte măsuri pentru creşterea siguranţei unităţilor de învăţământ, la solicitarea consiliului de administraţie al acestora, cu sprijinul de specialitate acordat de poliţie, conform prevederilor Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Autorităţile prevăzute la alin. (1) analizează semestrial modul în care este asigurată protecţia unităţilor de învăţământ, elaborând şi derulând programe sau proiecte de prevenire a violenţei în mediul şcolar. Biroul de siguranţă şcolară din cadrul inspectoratului judeţean de poliţie/Inspectoratului de Poliţie al Municipiului Bucureşti întocmeşte un raport semestrial privind siguranţa în şcoli, care este adus la cunoştinţa consiliului de administraţie, a consiliului profesoral şi a instituţiilor prevăzute la alin. (1).
Articolul 65
(1) În vederea creşterii nivelului de siguranţă în şcoli se aprobă, prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, într-un termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Planul naţional de combatere a violenţei şcolare, denumit în continuare PNCVS.
(2) PNCVS vizează prevenirea şi reducerea activităţilor şi comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violenţă verbală, fizică, psihologică - bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi ca orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ.
(3) În conformitate cu PNCVS, cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, pe baza unei evaluări a climatului şcolar, în colaborare cu reprezentanţii elevilor, reprezentanţii părinţilor şi cu instituţiile locale abilitate, precum serviciul siguranţă şcolară, serviciul public de asistenţă socială, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, unităţile de învăţământ adoptă planuri de prevenire şi reducere a violenţei în şcoli.
(4) Regulamentul de ordine interioară a unităţii de învăţământ trebuie să prevadă:
a)procedura de acces al persoanelor din afara unităţii de învăţământ;
b)procedura de sesizare a suspiciunilor şi faptelor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ;
c)metoda de sesizare confidenţială a suspiciunilor şi cazurilor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ.
(5) La nivelul unităţii de învăţământ, elevii şi părinţii/ reprezentanţii legali pot raporta suspiciunile şi cazurile de violenţă oricărui membru al personalului şcolii.
(6) Personalul şcolii, preşcolarul, elevul, părintele/ reprezentantul legal care are suspiciuni privind o situaţie de violenţă asupra beneficiarilor primari sau personalului şcolii este obligat să acţioneze în acord cu Procedura de management a cazurilor de violenţă, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
Notă: A se vedea ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial nr. 856 din 22 septembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar.
(7) Conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze cazurile de violenţă asupra copilului la numărul naţional 119 şi să colaboreze cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului pentru managementul acestora, în interesul superior al copilului.
(8) Dacă există suspiciunea comiterii unei infracţiuni, conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze poliţia şi să colaboreze cu organele de anchetă.
(9) Unităţile de învăţământ sunt obligate să stabilească şi să pună în aplicare măsuri de sprijin pentru victimă/victime, respectiv măsuri de sprijin şi sancţiuni pentru autor/autori adecvate la gravitatea cazului de violenţă, la cauzele/efectele posibile ale situaţiei de violenţă şi la nevoile educaţionale/profesionale, relaţionale, sociale, psihologice şi fizice ale celor implicaţi, la nivelul unităţii de învăţământ.
(10) Personalul şcolii care a fost victima unei situaţii de violenţă din partea elevilor beneficiază de servicii de consiliere în vederea prevenirii stresului posttraumatic, respectiv, la cerere, de concediu medical, servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, reîncadrarea la o altă clasă şi asistenţă în desfăşurarea activităţii profesionale, pe perioadă determinată.
(11) Elevii care au fost victima unei situaţii de violenţă beneficiază de servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, în baza unei recomandări de la consilierul şcolar.
Articolul 66
(1) În urma consultării cadrelor didactice, a părinţilor sau elevilor majori, unitatea de învăţământ preuniversitar poate decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în vederea asigurării pazei şi protecţiei persoanelor, bunurilor şi valorilor.
(2) Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video cuprind în contractul educaţional prevăzut la art. 14 alin. (4) acordul sau, după caz, dezacordul scris al părinţilor/reprezentanţilor legali pentru supravegherea audio-video a beneficiarilor primari.
(3)Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video îşi asumă răspunderea publică cu privire la respectarea şi punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, în special în ceea ce priveşte modul de stocare, prelucrare şi utilizare a datelor cu caracter personal obţinute din înregistrările camerelor de supraveghere audio-video instalate în incinta unităţilor de învăţământ.
(4) Nu vor fi instalate camere de supraveghere audio-video în sălile de clasă în care majoritatea părinţilor îşi exprimă dezacordul, în scris, în cadrul contractului educaţional.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplică în situaţia instalării camerelor audio-video în exteriorul clădirilor, pe holuri, în săli de mese şi săli de festivităţi.
(6) Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video:
a)asigură funcţionarea corespunzătoare şi continuă a sistemelor de supraveghere audio-video pe toată durata desfăşurării activităţilor cu beneficiarii primari;
b)asigură angajarea personalului autorizat în ceea ce priveşte modul de organizare şi funcţionare a sistemului de supraveghere audio-video;
c)asigură păstrarea, în condiţii de siguranţă şi confidenţialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 30 de zile, după care aceste informaţii se şterg sau, după caz, se arhivează.
(7) Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video au obligaţia de a permite accesul la înregistrări următoarelor categorii de persoane:
a)părintelui, tutorelui legal sau elevului major, în baza unei cereri motivate scrise, cu aprobarea directorului unităţii de învăţământ;
b)directorului unităţii de învăţământ, reprezentaţilor DJIP/DMBIP şi reprezentanţilor Ministerului Educaţiei;
c)psihologului/consilierului şcolar din unitatea de învăţământ, cu acordul părintelui, al tutorelui legal sau al elevului major, cu aprobarea directorului unităţii de învăţământ;
d)personalului medical, dacă este cazul.
(8) Punerea înregistrărilor audio-video la dispoziţia persoanelor enumerate la alin. (7) lit. a) se face pe bază de cerere scrisă, justificată, adresată directorului unităţii de învăţământ. Cererea trebuie să cuprindă, pe lângă justificare, şi perioada de timp corespunzătoare înregistrărilor care se solicită.
(9) Punerea înregistrărilor audio-video la dispoziţia persoanelor enumerate la alin. (7) lit. a) se realizează în maximum 2 zile de la momentul înregistrării cererii.
(10) Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video garantează caracterul confidenţial şi privat al înregistrărilor audio-video.
(11) Înregistrările audio-video din incinta şi din sălile de clasă ale unităţilor de învăţământ nu pot fi comercializate şi nu pot fi făcute publice.
(12) Persoanele enumerate la alin. (7) care intră în posesia înregistrărilor audio-video din incinta sau din sălile de clasă nu pot publica aceste materiale şi nu le pot folosi ca mijloc pentru prejudicierea imaginii sau integrităţii fizice sau psihice a beneficiarilor primari, părinţilor, tutorilor legali sau personalului angajat în unităţile de învăţământ.
(13) Încălcarea dreptului la protecţia datelor cu caracter personal se sancţionează conform legii.
(14) Ministerul Educaţiei elaborează norme specifice privind instalarea camerelor de supraveghere audio-video şi poate asigura achiziţionarea de sisteme de supraveghere audio-video.

Extras: LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023
învăţământului preuniversitar
EMITENT • PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 613 din 5 iulie 2023
Data intrării în vigoare 03-09-2023

luni, 9 octombrie 2023

Informari Juridice 2023

  Juridice: Blog | LEGIStm.ro | Legislatie Online - iLegis | Management Dosare Instanta - JuristPRO si AvocatPRO | Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt

Recomandări privind gestionarea situațiilor procesuale 2023

 În vederea gestionării corecte a situațiilor litigioase pe care unitatea școlară le are sau le poate avea, vă transmitem următoarele recomandări și modele de documente:


1. actualizarea Registrului de riscuri cu includerea unor măsuri privind tratarea riscului de existență a conflictelor de interese;
2. elaborarea / implementarea procedurilor de lucru privind gestionarea corectă a litigiilor pe care unitățile de învățământ/conexe le au sau le pot avea, în scopul îndeplinirii obligației de exercitare a tuturor căilor legale de apărare (întâmpinare, apel, recurs) pentru toate procesele în care unitățile de învățământ au calitatea de pârât și în scopul evitării dării în plată de hotărâri judecătorești neatacate în instanță;
3. păstrarea evidenței centralizatoare a situațiilor litigioase într-un Registru special, conform modelului anexat;
4. depunerea în termen a înscrisurilor solicitate de către instanțele de judecată cu adresă de înaintare, conform modelului anexat;
5. gestionarea corectă a dosarului electronic conform Acordului nr. 178/16.01.2020 intervenit între Tribunalul Hunedoara–ISJ-Hunedoara-Unități școlare/conexe, prin:
-înregistrarea Acordului Nr. 178/16.01.2020 în unitatea școlară/conexă;
-numirea prin Decizie internă a persoanei responsabile cu implementarea Acordului Nr. 178/16.01.2020, atunci când reprezentantul legal este indisponibil;
-verificarea permanentă a corespondenței prin posta electronică (inbox și spam) și a mesajelor de tip sms primite de la instanțele de judecată.
--------------------------------------------------------------------------------------


În vederea gestionării corecte a situațiilor litigioase pe care unitatea școlară le are sau le poate avea, vă transmitem anexat următoarea procedură necesară atunci când:

1.aţi primit o comunicare cu cererea de chemare în judecată;
2.aţi primit o citaţie;
3.aţi primit o comunicare cu sentinţa civilă pronunţată în dosar;
4.aţi primit o comunicare cu decizia civilă pronunţată în dosar, în general de către Curtea de Apel Alba.

Evidența centralizatoare a situațiile litigioase se ține de către unitățile de învățământ într-un Registru special, conform modelului anexat.

Înscrisurile solicitate de către instanțele de judecată se depun cu adresă de înaintare, conform modelului anexat.

1.Modul de lucru când ați primit o comunicare cu cererea de chemare în judecată !

Comunicarea vă informează de faptul că unitatea este chemată în judecată în calitate de pârât, în dosarul nr ____/____/_____ şi că unitatea are obligaţia de a depune ÎNTÂMPINARE în apărarea sa, în termen de ____ de zile de la primirea în unitate a comunicării (data poștei), sub sancţiunea decăderii dreptului de a mai depune probe şi de a invoca excepţii.
Cererea de chemare în judecată este documentul prin care o persoana fizică / juridică (sindicat, instituţie publică etc.) cheamă în judecată unitatea dumneavoastră pentru a fi obligată la (drepturi salariale neacordate, recalculare salarii, debite financiare, anulare acte administrative etc).
După ce aţi identificat obiectul cererii de chemare în judecată, unitatea școlară va completa ÎNTÂMPINAREA cu datele exacte din unitate, urmând ca apoi să o depuneţi la registratura instantei de judecată sau prin mijloace electronice.
Unitatea va completa actul cu orice informaţii utile în formularea apărării.
Se vor face un număr de 3 exemplare ale întâmpinării, sau mai multe (vezi indicaţiile din model), iar în situaţia în care există şi documente doveditoare de ataşat şi acestea se vor multiplica în tot atâtea exemplare ca şi întâmpinarea.
Notă: Întâmpinarea este un act care se depune o singură dată. Nu se face întâmpinare la fiecare citaţie pe care o primeşte unitatea.
Reglementare: Art. 205 C.Pr.Civ.
Scopul şi cuprinsul întâmpinării: Întâmpinarea este actul de procedură prin care pârâtul se apără, în fapt şi în drept, faţă de cererea de chemare în judecată.
Întâmpinarea va cuprinde:
a) numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reşedinţa pârâtului ori, pentru persoanele juridice, denumirea şi sediul, precum şi, după caz, codul unic de înregistrare sau codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerţului ori de înscriere în registrul persoanelor juridice şi contul bancar, dacă reclamantul nu le-a menţionat în cererea de chemare în judecată. Dispoziţiile art. 148 alin. (1) teza a II-a sunt aplicabile în mod corespunzător. Dacă pârâtul locuieşte în străinătate, va arăta şi domiciliul ales în România, unde urmează să i se facă toate comunicările privind procesul;
b) excepţiile procesuale pe care pârâtul le invocă faţă de cererea reclamantului;
c) răspunsul la toate pretenţiile şi motivele de fapt şi de drept ale cererii;
d) dovezile cu care se apără împotriva fiecărui capăt din cerere, dispoziţiile art. 194 lit. e) fiind aplicabile în mod corespunzător;
e) semnătura.
Toate documentele din dosar se arhivează într-un dosar unic şi se urmăreşte cursul dosarului prin consultare pe site-ul http://portal.just.ro .
Centralizarea proceselor se ține într-un registru (letric sau electronic) - REGISTRUL DE EVIDENŢĂ PRIVIND SITUAŢILE LITIGIOASE.

2.Modul de lucru când aţi primit o citaţie !

Citaţia este documentul care vă informează de faptul că instanţa a acordat un termen la dosar iar unitatea școlară în calitate de pârât/reclamant, în dosarul nr. ____/____/_____ va depune orice alte documente solicitate de către instanţă pentru soluţionarea dosarului.
Dacă nu aveţi alte precizări exprese, nu aveţi nimic de făcut pentru termenul următor. De asemenea, dacă prin citaţie se solicită copii după acte, decizii, procese verbale etc, unitatea va face copii certificate conform cu originalul în 3 exemplare, urmând ca 2 dintre acestea să fie depuse la instanta de judecată (vezi instanţa care a emis citaţia).
Toate înscrisurile se depun cu cel puţin 5 zile înainte de termenul menţionat în citaţie. Nedepunerea documentelor solicitate de instanţă prin citaţie, se pedepseşte conform Codului de procedură civilă cu amendă judiciară.
Toate citaţiile se arhivează la dosarul iniţial şi se urmăreşte cursul dosarului prin consultare pe site-ul http://portal.just.ro/ .

3.Modul de lucru când aţi primit o comunicare cu sentinţa civilă pronunţată în dosar !

Sentinţa civilă vă aduce la cunoştinţă decizia Instanţei de judecată.
În situaţia în care unitatea nu este obligată la punerea în aplicare a ceea ce s-a solicitat de către reclamant, dosarul este finalizat, existând posibilitatea ca reclamantul să declare apel.
În situaţia în care unitatea este obligată la punerea în aplicare a ceea ce s-a solicitat de către reclamant, unitatea şcolară are obligaţia de a declara apel/recurs, în termenul precizat în sentinţă (10/15/30 zile de la comunicare).
Pentru forumularul de apel/recurs, puteţi consulta forumul inspectoratului școlar unde găsiți un model, act pe care unitatea îl va completa cu datele exacte din unitate şi din sentinţa civilă (numărul de exemplare necesare este precizat în model), urmând ca apoi să depuneţi înscrisurile direct la registratura instanței de judecată sau prin mijloace electronice.
Toate documentele din dosar se arhivează într-un dosar unic şi se urmăreşte cursul dosarului prin consultare pe site-ul http://portal.just.ro .

4.Modul de lucru când aţi primit o comunicare cu decizia civilă pronunţată în dosar !

Decizia civilă vă aduce la cunoştinţă hotărârea Instanţei de judecată în ceea ce priveşte declararea apelului împotriva sentinţei civile contestate.
În situaţia în care unitatea NU este obligată la punerea în aplicare a ceea ce s-a solicitat de către reclamant, dosarul este închis.
În situaţia în care unitatea este obligată la punerea în aplicare a ceea ce s-a solicitat de către reclamant, unitatea şcolară are obligaţia de a pune în aplicare dispoziţiile prevăzute în sentinţa civilă, în favoarea reclamantului.
Toate documentele din dosar se arhivează într-un dosar unic cu termen de păstrare PERMANENT.
Pentru eventualele nelămuriri şi solicitări de clarificări, puteţi lua legătura cu consilierul juridic al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.


Modele cereri Civil si procesual civil Ghid justitiabili -modele de cereri in materia dreptului civil.pdf
si ghid justitiabili -modele de cereri in materia dreptului procesual civil.pdf

Accesează DOSARUL ELECTRONIC la adresa http://www.curteadeapelalbaiulia.ro

----------------------------
Mai multe:

viewtopic.php?f=150&t=21107
viewtopic.php?f=354&t=21614


Fisiere atasate:
 Procedura gestionare procese scoli.pdf [4.65 MB]
Descarcat de 22 ori
 PO Gestionarea situatiilor procesuale[ scoli2023].docx [51.75 KB]
Descarcat de 18 ori
 Modele acţiuni întâmpinări recursuri concluzi etc.pdf [266.21 KB]
Descarcat de 26 ori
SURSA: FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA • Afiseaza topic - Recomandări privind gestionarea situațiilor procesuale 2023 (edu.ro)
_________________
Cu stimă,

Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837

sâmbătă, 7 octombrie 2023

Dreptul la transport şi alte facilităţi 2023-2024

 



       1.     Noțiuni  introductive privind Legea învăţământului preuniversitar

În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată  LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Legea a intrat în vigoare la 03 septembrie 2023.

Așasar, actuala Lege a educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative care au fost publicate în Monitorul Oficial și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).
 

Legea prevede:

·       în domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative.

·       în caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi,

·       orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu,

·       în termen de 8 luni de la data intrării în vigoare, Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi.

Totodată, până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023, potrivit Ordinului nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.

Ordinul nr. 6.072 din 31 august 2023 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 793 din 1 septembrie 2023 și a intrat în vigoare la 01 septembrie 2023.

Ordinul nr. 6.072 din 31 august 2023 prevede:

,,(1) Se aprobă calendarul de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.

(2) Se aprobă calendarul de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii învăţământului superior nr. 199/2023, prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.

(3) Până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.

(4) Până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 199/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ superior şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.

(5) În situaţii justificate, pentru buna desfăşurare a procesului de învăţământ, ministrul educaţiei emite instrucţiuni”.

2.  Dreptul la transport şi alte facilităţi  potrivit  art. 83 și 84  din LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar

,,Articolul 83

(1)Elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin, prevăzut la art. 117 alin. (10) lit. r) pct. (iv), beneficiază de gratuitate, în condiţiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan şi judeţean, rutier, naval, cu metroul, precum şi feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului şcolar, în scopul asigurării dreptului la educaţie, în conformitate cu prevederile unei hotărâri de Guvern iniţiate de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu consultarea structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale.

(2) Finanţarea gratuităţii prevăzute la alin. (1):

a)pentru transportul public local şi metropolitan rutier se asigură din bugetele locale, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, aprobate anual cu această destinaţie;

b)pentru transportul public rutier judeţean şi interjudeţean se asigură elevilor care sunt şcolarizaţi în altă localitate decât cea de domiciliu pentru cheltuielile de transport dus-întors, în funcţie de distanţa dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care sunt şcolarizaţi, pe durata cursurilor şcolare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, prin DJIP/DMBIP, către operatorii de transport public, în conformitate cu hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1);

c)elevilor care sunt cazaţi la internat sau în gazdă în localitatea unde studiază li se asigură decontarea cheltuielilor de transport între localitatea în care studiază şi localitatea de domiciliu, astfel:

(i) contravaloarea a 4 călătorii dus-întors/lună, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi. Decontarea se face pe baza documentelor de transport;

(ii) contravaloarea unei călătorii dus-întors efectuate în perioada fiecărei sărbători legale, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi. Decontarea se face pe baza documentelor de transport.

(3) Hotărârea de dare în administrare sau, după caz, contractul de delegare a gestiunii, din cadrul programelor judeţene şi interjudeţene de transport public local de persoane prin curse regulate, include cerinţe clare cu privire la politica de tarifare practicată pentru elevii din învăţământul preuniversitar.

(4)Prin derogare de la prevederile Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare, Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, denumită în continuare ANRSC, în calitate de autoritate de reglementare competentă pentru serviciile publice, elaborează normele-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor serviciilor publice de transport local şi judeţean, inclusiv în vederea asigurării gratuităţii prevăzute la alin. (1).

(5) Prin contractele de serviciu public se asigură compensarea operatorilor de transport de către autorităţile contractante pentru obligaţiile de serviciu public aferente gratuităţii elevilor. Nerespectarea de către operatorii de transport a gratuităţii elevilor se sancţionează cu încetarea de drept a contractului de serviciu public. În vederea dovedirii calităţii de elev, operatorii de transport care nu au acces la sistemul informatic al Ministerului Educaţiei au obligaţia instalării de cititoare de card la punctele de vânzare sau în mijloacele de transport public, după caz, în termen de 2 ani de la aprobarea Metodologiei de operaţionalizare a cardului naţional de elev.

(6) În vederea asigurării gratuităţii prevăzute la alin. (1) pentru transportul cu metroul şi feroviar, la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, precum şi pentru transportul naval, finanţarea se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

(7) Dovada calităţii de beneficiar al gratuităţii la transport se face prin cardul naţional de elev sau prin orice alt înscris, emis de unitatea de învăţământ, din care rezultă calitatea de elev.

(8) În cazul în care elevii nu sunt şcolarizaţi în satul, comuna, oraşul sau municipiul de domiciliu şi nu beneficiază de existenţa serviciilor de transport public, aceştia beneficiază, pe durata cursurilor şcolare, de o sumă forfetară lunară al cărei cuantum se stabileşte anual, cu avizul conform al ANRSC, prin hotărâre a consiliului judeţean, în funcţie de distanţa dintre unitatea de învăţământ şi domiciliu. În toate cazurile, DJIP/DMBIP realizează analize semestriale cu privire la aceste situaţii şi le prezintă Ministerului Educaţiei şi autorităţilor locale competente în vederea extinderii serviciilor publice de transport de persoane.

(9) Pentru identificarea situaţiilor prevăzute la alin. (8) consiliile judeţene şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară cu competenţe pe transport transmit către DJIP, cu 30 de zile înainte de începerea anului şcolar, lista rutelor pentru care se asigură transport public.

(10) Finanţarea facilităţilor prevăzute la alin. (8) se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei.

(11) În situaţii temeinic justificate, cu avizul DJIP/DMBIP, autorităţile publice locale pot organiza, direct sau prin delegare, transport de tip curse şcolare/destinat exclusiv elevilor şi preşcolarilor pentru transportul de la/până la unitatea de învăţământ preuniversitar. Acoperirea cheltuielilor pentru transportul de tip curse şcolare/destinat exclusiv elevilor şi preşcolarilor se asigură din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale şi din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat. Elevii care beneficiază de această formă de transport nu pot beneficia simultan şi de prevederile alin. (8).

(12) Sumele alocate pentru acoperirea dreptului la transport al elevului sunt neimpozabile şi nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obţinerea oricărei burse cu caracter social, precum şi pentru alte beneficii sociale.

(13) Se înfiinţează programul naţional „O carte pentru fiecare“ în vederea creşterii interesului elevilor pentru lectură, finanţat din bugetul naţional şi din fonduri externe. Derularea programului este reglementată prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei.

(14) Elevii cazaţi în internate în baza regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ beneficiază de gratuitate la masă şi cazare, cu excepţia celor înscrişi în învăţământul postliceal. Finanţarea se asigură din bugetele autorităţilor administraţiei publice locale.

(15) Se înfiinţează Programul naţional „Vouchere culturale pentru elevi“ în vederea promovării culturii naţionale şi universale în rândul comunităţii şcolare. Prin Programul naţional „Vouchere culturale pentru elevi“, deţinătorii primesc suma de 250 lei prin intermediul unor carduri reutilizabile, sumă care este la dispoziţia beneficiarului pentru servicii şi evenimente culturale precum concerte, intrări în muzee, cărţi sau excursii organizate cu tematici culturale sau istorice. Derularea programului este reglementată prin hotărâre de Guvern, iniţiată de Ministerul Educaţiei.

(16) Pentru elevii din cadrul unităţilor de învăţământ cu predare în limba unei minorităţi naţionale care învaţă Limba şi literatura română după programa specială se organizează Programul naţional de susţinere a învăţării limbii şi literaturii române, denumit în continuare PNSILLR, pe tot parcursul învăţământului preuniversitar.

(17) PNSILLR este destinat în principal elevilor din unităţile de învăţământ prevăzute la alin. (16), unde media testelor naţionale, evaluărilor naţionale, bacalaureatului la Limba şi literatura română este sub media naţională a claselor cu predare în limba română.

(18) PNSILLR va finanţa anual schimburi de elevi, cu scopul de a susţine posibilitatea utilizării extinse, într-un context nonformal, a limbii române, tabere de Limba română, realizarea de materiale didactice auxiliare, platforme şi jocuri digitale interactive pentru asigurarea însuşirii limbii române prin dezvoltarea competenţelor de comunicare în scris şi oral, conform nivelurilor de competenţă stabilite de Cadrul european comun de referinţă pentru limbi.

(19) Elevii beneficiază de tarife reduse cu minimum 75% pentru accesul la muzee, concerte, spectacole de teatru, operă, film, la alte manifestări culturale şi sportive organizate de instituţii publice, în limita bugetelor aprobate.

(20)Sumele decontate în contul acordării facilităţilor de transport prevăzute la alin. (1) nu pot depăşi sumele care corespund efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, ale conformării cu obligaţia asigurării facilităţilor de transport asupra costurilor şi veniturilor operatorului de transport, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului.

Articolul 84

(1) Începând cu învăţământul primar, elevii primesc cardul naţional de elev.

(2) Cardul naţional de elev este nominal şi atestă că titularul cardului are calitatea de beneficiar al tuturor facilităţilor prevăzute în prezenta lege sau al altor facilităţi adresate elevilor cuprinse în legi speciale.

(3) În baza cardului naţional de elev, operatorii economici pot oferi facilităţi elevilor.

(4) Cardul naţional de elev se distribuie gratuit elevilor, prin unităţile de învăţământ, la începutul fiecărui ciclu de învăţământ”.

3.Comunicatul  de presă  al Ministerului Educației privind Normele metodologice de acordare a facilităților de transport pentru elevi și studenți, aprobate de Guvern, aici https://www.edu.ro/comunicat_presa_82_facilitati_transport_studenti_elevi

,,În privința facilităților de transport acordate elevilor, menționăm următoarele:

  • Elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin, beneficiază de gratuitate la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan şi judeţean, rutier, naval, cu metroul, precum şi feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului şcolar.
  • Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat care locuiesc și/sau învață în Județul Ilfov beneficiază de gratuitate pentru transportul cu metroul.
  • Elevii care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu și nu pot beneficia de transport public de persoane prin curse regulate nu vor beneficia de transport gratuit, ci vor primi în continuare o sumă forfetară.

Acordarea gratuității pentru transportul elevilor se face prin decontarea cheltuielilor către operatorii de transport de la bugetul Ministerului Educației.

În privința facilităților de transport acordate studenților:

  • Tariful redus crește de la 50% la 90% pentru toți studenții români sau străini înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență în instituțiile de învățământ superior acreditate, la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic, pe toată perioada în care au calitatea de student.
  • Facilitățile sunt valabile și la călătoria cu metroul, pe bază de abonament lunar sau de titluri de transport de tipul „10 călătorii”.
  • Vârsta până la care studenții beneficiază de facilități crește de la 26, la 30 de ani, cu excepția studenților care au unul sau ambii părinți decedați, precum și a studenților proveniți din centrele de plasament sau care au fost în plasament la familia extinsă, substitutivă sau la asistent maternal. Aceștia beneficiază de gratuitate pe toată perioada în care au calitatea de student.
  • Studenții cetățeni români care studiază în afara granițelor beneficiază de tarif redus cu 50% la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe teritoriul României și pe tot parcursul anului calendaristic pe toată perioada în care au calitatea de student, începând cu 1 octombrie 2025”.

În  articolul viitor  prezentăm dreptul la transport şi alte facilităţi  potrivit   Normelor metodologice din 8 septembrie 2023 privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar, cu metroul şi naval pentru elevi (Aprobate prin H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023).

Sursa:

1.      LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare,

2.     H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023,

3.     ORDINUL nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.



 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html