duminică, 22 octombrie 2023

Codul de etică din educația preuniversitară 2023-2024

 


Codul  de etică   din  educația preuniversitară 2023-2024

 

 

Pentru angajații din învățământul preuniversitar  punem la  dispoziție un  model  de Cod  de etică,  actualizat  cu  legislația în  vigoare  la  această  dată



 

 

COD  DE ETICĂ 

       

 

 


 

        CAP. I

  Dispoziţii generale

 

  ART. 1

  (1) Prezentul Cod de etică este elaborat în baza art. 10 şi 16 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, aprobat prin OMECTS  nr. 5.550/2011 și  a art. 2 OMEN nr. 4.831 din 30 august 2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din învăţământul preuniversitar.

  (2) Codul este aplicabil angajaților din ........................... care îndeplinesc funcţia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de control şi personal didactic asociat în cadrul unităţii de învăţământ/conex.

         (3) Pentru personalul  nedidactic din unitatea școlară/conexă  sunt aplicabile dispoziţiile Codului administrativ - Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ,  cu modificările  și  completările ulterioare.

          (4) Angajații  din ........................au obligaţia, datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului cod.

 

  ART. 2

  Codul instituie un ansamblu de valori, principii şi norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.

  ART. 3

  Respectarea prevederilor prezentului cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:

  a) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului didactic;

  b) creşterea calitativă a relaţiilor dintre părţile implicate în actul educaţional;

  c) eliminarea practicilor inadecvate şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;

  d) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;

  e) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;

  f) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.

  CAP. II

  Valori, principii şi norme de conduită

 

 

  ART. 4

  Angajații  din ................. trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:

  a) imparţialitate şi obiectivitate;

  b) independenţă şi libertate profesională;

  c) responsabilitate morală, socială şi profesională;

  d) integritate morală şi profesională;

  e) confidenţialitate şi respect pentru sfera vieţii private;

  f) primatul interesului public;

  g) respectarea şi promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educaţiei;

  h) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;

  i) respectarea autonomiei personale;

  j) onestitate şi corectitudine;

  k) atitudine decentă şi echilibrată;

  l) toleranţă;

  m) autoexigenţă în exercitarea profesiei;

  n) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;

  o) implicare în procesul de perfecţionare a caracterului democratic al societăţii.

  ART. 5

  În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai educaţiei, personalul angajat are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica norme de conduită prin care se asigură:

  a) ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:

  (i) supravegherea atât pe parcursul activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;

  (ii) interzicerea agresiunilor verbale, fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai educaţiei;

  (iii) protecţia fiecărui beneficiar direct al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004  privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

  b) interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:

  (i) fraudarea examenelor;

  (ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi ai educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea;

  (iii) favoritismul;

  (iv) meditaţiile contra cost cu beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este încadrat;

        c) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive;

  d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui beneficiar direct al educaţiei.

  ART. 6

  În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul didactic din............................. respectă şi aplică norme de conduită prin care se asigură:

  a) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală şi de comunicare;

  b) respectarea confidenţialităţii informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de familie;

  c) neacceptarea primirii de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în condiţiile art. 5 lit. b) pct. (ii);

  d) recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a impune achiziţionarea celor contra cost.

  ART. 7

  (1) Relaţiile colegiale ale personalului didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială.

  (2) În activitatea profesională, personalul didactic evită practicarea oricărei forme de discriminare şi denigrare în relaţiile cu ceilalţi colegi şi acţionează pentru combaterea fraudei intelectuale, inclusiv a plagiatului.

  ART. 8

  Personalul didactic care îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului şcolar respectă şi norme de conduită managerială prin care se asigură:

  a) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;

  b) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;

  c) evaluarea obiectivă conform atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;

  d) prevenirea oricărei forme de constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;

  e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului didactic, nedidactic  şi a beneficiarilor direcţi ai educaţiei.

  ART. 9

  În exercitarea activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:

  a) să folosească baza materială din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte;

  b) să folosească, să producă sau să distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;

  c) să organizeze activităţi care pun în pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;

  d) să consume alcool şi substanţe interzise, cu excepţia celor recomandate medical;

  e) să permită şi să încurajeze consumul de alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai educaţiei, cu excepţia celor recomandate medical;

  f) să organizeze şi să practice pariuri şi jocuri de noroc.

  ART. 10

  În relaţiile cu alte unităţi şi instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care:

  a) asigură sprijin în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

  b) manifestă responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor beneficiarului direct al educaţiei, atunci când interesul şi nevoia de protecţie a acestuia impun acest lucru.

  CAP. III

  Dispoziţii finale

  ART. 11

     Prezentul cod se completează cu dispoziţiile Codului administrativ -Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ,  cu modificările  și  completările ulterioare şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.

  ART. 12

  Prin prevederile prezentului cod, activităţile Comisiei  Judeţene de Etică nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară, constituite la diferite niveluri, conform prevederilor legii educației preuniversitare, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici activităţilor instituţiilor statului abilitate.

 

  ART. 13

  Propunerile de modificare sau de completare a prevederilor prezentului cod se fac în Consiliul de Administrație al unității școlare/conexe.

  ART. 14

  Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.

         ART. 15

      Prezentul   cod  se  aduce  la  cunoștința   angajaților  pe  bază  de  semnătură și  apoi  se    publică la avizier/site.......



-----

sâmbătă, 21 octombrie 2023

Obligativitatea școlarizării în România

 


Obligativitatea  școlarizării 

Constituția României, republicată:

Art. 32 – Dreptul la învăţătură

,,(1)Dreptul la invatatura este asigurat prin invatamantul general obligatoriu, prin invatamantul liceal si prin cel profesional, prin invatamantul superior, precum si prin alte forme de instructie si de perfectionare.
(2) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana. In conditiile legii, invatamantul se poate desfasura si intr-o limba de circulatie internationala.
(3) Dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata limba lor materna si dreptul de a putea fi instruite in aceasta limba sunt garantate; modalitatile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege.
(4) Invatamantul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acorda burse sociale de studii copiilor si tinerilor proveniti din familii defavorizate si celor institutionalizati, in conditiile legii.
(5) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in unitati de stat, particulare si confesionale, in conditiile legii.
(6) Autonomia universitara este garantata.
(7) Statul asigura libertatea invatamantului religios, potrivit cerintelor specifice fiecarui cult. In scolile de stat, invatamantul religios este organizat si garantat prin lege”.
 

Potrivit art. 13 din LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 – a învăţământului preuniversitar, actualizată:

,,(1) Învăţământul obligatoriu cuprinde învăţământul preşcolar, învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi învăţământul liceal”.

 Articolul 14 precizeză:

,,(1) Părinţii sau reprezentantul legal au obligaţia să asigure participarea la cursuri a beneficiarului primar minor pe întreaga perioadă a învăţământului obligatoriu. Nerespectarea prezentei obligaţii constituie contravenţie şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor art. 148 alin. (1) lit. a)”.

 Articolul 148

,,(1) Următoarele fapte constituie contravenţii, în măsura în care nu constituie infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:

a)nerespectarea dispoziţiilor art. 14 alin. (1), din culpa părintelui sau a reprezentantului legal, în sensul interzicerii participării beneficiarului direct la programul şcolar, se sancţionează cu amendă de la 1.000 de lei la 5.000 de lei. Prevederea se aplică şi în cazul refuzului semnării contractului educaţional prevăzut la art. 14 alin. (4);

 Şcolarizarea la domiciliu

Potrivit LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 – a învăţământului preuniversitar, actualizată, ,,beneficiarii primari cu CES care, din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi, sunt nedeplasabili, pentru care se organizează şcolarizare la domiciliu, pe o perioadă determinate”.

 Cadrul general, instituţional, conceptual şi procedural, prin care se realizează şcolarizarea la domiciliu şi înfiinţarea de grupe/clase în spitale este prevăzut în Metodologia - cadru privind şcolarizarea la domiciliu, respectiv înfiinţarea de grupe/clase în spitale aprobată prin ordinul MENCS nr. 5086/2016 .

 Potrivit art. 2, alin. 2) din metodologia mai sus menţionată, „beneficiarii acestor forme de educaţie adaptate sunt copiii/elevii nedeplasabiii, cu boli cronice sau cu boli care necesită perioade de spitalizare mai mari de 4 săptămâni, cu sau fără alte deficienţe asociatc, care, temporar sau permanent, nu pot frecventa cursurile şcolare în cadrul unităţii de învăţământ."

 

 

Siguranta în mediul scolar 2023

 


1. Siguranţa în mediul şcolar în LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar

Siguranţa în mediul şcolar a reprezentat un obiectiv prioritar al Guvernului României, aplicarea măsurilor structurilor cu responsabilităţi în domeniu fiind integrate în mecanisme de cooperare interinstituţională pentru crearea cadrului necesar aplicării unitare, la nivel național, a activităţilor subsumate obiectivului de consolidare a climatului de siguranţă şcolară.
Crearea unui mediu şcolar sigur, îmbunătăţeşte calitatea relaţiilor şi a comunicării între toate persoanele angrenate în actul educațional, contribuind, în mod esențial, la calitatea acestuia. Gradul de siguranţă nu se rezumă la incidenţa unor fapte comise cu violenţă, ci vizează impactul mai multor factori, cu determinări psihologice, sociale, culturale şi economice.
Şcoala nu este o entitate izolată, ci este o parte integrantă a comunităţii, asociată dinamicii sociale, iar problemele cu care se confruntă ca instituţie şi mediu de formare a tinerilor privesc întreaga societate.

În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Așadar, Legea educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).

Cu privire la siguranţa în mediul şcolar, LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar prevede:

,, Articolul 65
(1) În vederea creşterii nivelului de siguranţă în şcoli se aprobă, prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, într-un termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Planul naţional de combatere a violenţei şcolare, denumit în continuare PNCVS.
(2) PNCVS vizează prevenirea şi reducerea activităţilor şi comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violenţă verbală, fizică, psihologică - bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi ca orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ.
(3) În conformitate cu PNCVS, cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, pe baza unei evaluări a climatului şcolar, în colaborare cu reprezentanţii elevilor, reprezentanţii părinţilor şi cu instituţiile locale abilitate, precum serviciul siguranţă şcolară, serviciul public de asistenţă socială, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, unităţile de învăţământ adoptă planuri de prevenire şi reducere a violenţei în şcoli.
(4) Regulamentul de ordine interioară a unităţii de învăţământ trebuie să prevadă:
a)procedura de acces al persoanelor din afara unităţii de învăţământ;
b)procedura de sesizare a suspiciunilor şi faptelor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ;
c)metoda de sesizare confidenţială a suspiciunilor şi cazurilor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ.
(5) La nivelul unităţii de învăţământ, elevii şi părinţii/ reprezentanţii legali pot raporta suspiciunile şi cazurile de violenţă oricărui membru al personalului şcolii.
(6) Personalul şcolii, preşcolarul, elevul, părintele/ reprezentantul legal care are suspiciuni privind o situaţie de violenţă asupra beneficiarilor primari sau personalului şcolii este obligat să acţioneze în acord cu Procedura de management a cazurilor de violenţă, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
(7) Conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze cazurile de violenţă asupra copilului la numărul naţional 119 şi să colaboreze cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului pentru managementul acestora, în interesul superior al copilului.
(8) Dacă există suspiciunea comiterii unei infracţiuni, conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze poliţia şi să colaboreze cu organele de anchetă.
(9) Unităţile de învăţământ sunt obligate să stabilească şi să pună în aplicare măsuri de sprijin pentru victimă/victime, respectiv măsuri de sprijin şi sancţiuni pentru autor/autori adecvate la gravitatea cazului de violenţă, la cauzele/efectele posibile ale situaţiei de violenţă şi la nevoile educaţionale/profesionale, relaţionale, sociale, psihologice şi fizice ale celor implicaţi, la nivelul unităţii de învăţământ.
(10) Personalul şcolii care a fost victima unei situaţii de violenţă din partea elevilor beneficiază de servicii de consiliere în vederea prevenirii stresului posttraumatic, respectiv, la cerere, de concediu medical, servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, reîncadrarea la o altă clasă şi asistenţă în desfăşurarea activităţii profesionale, pe perioadă determinată.
(11) Elevii care au fost victima unei situaţii de violenţă beneficiază de servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, în baza unei recomandări de la consilierul şcolar”.


2. Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară

Pentru identificarea şi implementarea celor mai bune soluţii, necesare asigurării unui climat optim pentru elevi şi cadrele didactice în unităţile de învăţământ preuniversitar, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a fost întocmit Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară (înregistrat la M.A.I. cu nr. 126935/05.09.2023, M.E. cu nr. 11851/05.09.2023, M.S. cu nr. AR 16170/05.09.2023, M.M.S.S cu nr. 762/05.09.2023, M.F.T.E.S. cu nr. 632/05.09.2023, M.C. cu nr. 5750/05.09.2023, M.D.L.P.A. cu nr. 140415/05.09.2023 şi D.P.R.P. cu nr. DRP/8757/05.09.2023)- aici Planul-National-Cadru-de-Actiune-privind-siguranta-scolara.pdf (gov.ro).

Odată cu intrarea în vigoare a Planului, documentul programatic Planul Naţional Comun de Acţiune pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat de către miniştrii Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Educaţiei şi Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (înregistrat la M.A.I. cu nr. 111.613/03.08.2022, la M.E. cu nr. 13560/29.08.2022 şi M.D.L.P.A. cu nr. 100239/30.08.2022) își încetează aplicabilitatea.

Toate acestea, coroborate cu adoptarea Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 în care sunt prevăzute o serie de modificări ale cadrului normativ cu incidenţă în domeniul siguranţei şcolare, cu accent pe colaborarea interinstituţională şi realizarea unui sistem cadru de abordare, impun actualizarea mecanismului de cooperare interinstituţională pentru siguranţa în unităţile de învăţământ preuniversitar.

3. Procedura privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ


3.1 ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023

În Monitorul Oficial nr. 856 din 22 septembrie 2023 a fost publicat ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar.

Ordinul a intrat în vigoare la data de 22 septembrie 2023 și a fost modificat și completat ulterior prin ORDINUL nr. 6.467 din 3 octombrie 2023.

Procedura din 6 septembrie 2023 privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar reglementează modalităţile de lucru, regulile aplicabile şi responsabilităţile persoanelor implicate în managementul interinstituţional şi multidisciplinar al:

a)cazurilor de violenţă între antepreşcolari/preşcolari/elevi, săvârşite în mediul şcolar (cazuri uşoare şi grave);
b)cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/ elevilor, săvârşite de membri ai personalului unităţii de învăţământ, în mediul şcolar;
c)cazurilor de violenţă asupra personalului unităţii de învăţământ, săvârşite de elevi, în mediul şcolar;
d)situaţiilor corelate: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracţiuni - furt, tâlhărie; suspiciune de consum de substanţe psihoactive;
e)cazurilor de suspiciune de violenţă comisă asupra copilului în afara mediului şcolar.

Pentru a fi considerate fapte săvârşite în mediul şcolar, acestea trebuie să se comită în perimetrul unităţii de învăţământ preuniversitar, în cadrul activităţilor şcolare/extraşcolare organizate de cadre didactice în afara perimetrului unităţii de învăţământ sau în cadrul activităţilor şcolare/extraşcolare desfăşurate în mediul online.

3.2 Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi în procedură

În sensul prezentei proceduri, următorii termeni sunt definiţi astfel:
– violenţa asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor este o formă de violenţă asupra copilului şi reprezintă un concept integrator pentru diversele forme de abuz fizic, verbal, emoţional, sexual, neglijare, exploatare sexuală, trafic, violenţă prin internet, violenţă de gen, hărţuire sexuală etc.
Această formă de violenţă include violenţa între egali, respectiv între antepreşcolari/preşcolari/elevi.
De asemenea, violenţa asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor cuprinde forme de rele tratamente comise de către adulţi aflaţi în poziţie de răspundere, putere ori în relaţie de încredere cu copilul, care produc vătămare asupra sănătăţii acestuia şi îi pun în pericol dezvoltarea, demnitatea şi moralitatea;
– sesizarea cazurilor de violenţă este procesul prin care o situaţie de acest gen, manifestată asupra unui copil sau a unui cadru didactic, este adusă la cunoştinţa autorităţilor competente de către personalul UIP/elevi/părinţi, pentru a se lua măsuri adecvate în interesul victimei, al martorului şi al autorului actului de violenţă, urmând ca acestea să asigure sau să faciliteze accesul la servicii specializate, în vederea reabilitării stării de sănătate fizică şi psihică;
– managementul de caz reprezintă o metodă de coordonare a tuturor activităţilor de intervenţie, asistenţă socială, sprijin şi protecţie, desfăşurate în interesul superior al copilului şi respectând nevoile şi siguranţa victimei, de către profesionişti din diferite servicii sau instituţii publice şi private.
Acesta este o metodă care implică parcurgerea de către o echipă multidisciplinară şi interinstituţională a unor etape de lucru interdependente, precum identificarea, sesizarea, investigarea situaţiei de violenţă/corelate, planificarea măsurilor de sprijin şi a sancţiunilor, planificarea măsurilor de prevenire secundară, furnizarea serviciilor specializate, monitorizarea şi reevaluarea periodică a progreselor înregistrate, a măsurilor şi a sancţiunilor, precum şi etapa de închidere a cazului;
– echipa multidisciplinară şi interinstituţională, care intervine în situaţiile care fac obiectul acestei proceduri, este constituită din profesioniştii menţionaţi în componenţa minimă prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea şi intervenţia în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de violenţă asupra copilului şi de violenţă în familie şi a Metodologiei de intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională privind copiii exploataţi şi aflaţi în situaţii de risc de exploatare prin muncă, copiii victime ale traficului de persoane, precum şi copiii români migranţi victime ale altor forme de violenţă pe teritoriul altor state (asistent social, psiholog, medic, poliţist, jurist), la care se adaugă, obligatoriu, unul din membrii personalului din unitatea de învăţământ: directorul, educatoarea/profesorul pentru învăţământ primar/dirigintele, consilierul şcolar sau mediatorul şcolar, dacă este cazul;
– intervenţia multidisciplinară în situaţiile de violenţă şi situaţii corelate se realizează interinstituţional şi în reţea, prin acţiuni de cooperare între instituţiile implicate, precum unităţile de învăţământ preuniversitar (UIP), serviciile publice de asistenţă socială (SPAS)/direcţiile de asistenţă socială (DAS), direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului (DGASPC), structurile de poliţie competente, centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog (CPECA), centrele regionale ale Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane (CR ANITP), organizaţii neguvernamentale cu expertiză relevantă în acest domeniu etc.;
– sancţiunile din mediul şcolar pentru autorul/autorii actelor de violenţă, adulţi sau copii, sunt cele prevăzute în legislaţia naţională din domeniul învăţământului preuniversitar. În cazul contravenţiilor şi/sau al infracţiunilor, sancţiunile sunt prevăzute de lege;
– plan de reabilitare şi/sau reintegrare socială este un document întocmit de managerul de caz de la DGASPC pentru copiii victime ale violenţei, precum şi pentru copiii autori ai actelor de violenţă. Acesta este întocmit în colaborare cu echipa multidisciplinară, alţi profesionişti colaboratori şi cu participarea nemijlocită a familiei/reprezentantului legal şi, după caz, a copilului.
Personalul UIP implicat în implementarea planului dezvoltă propriul program de intervenţie, specific domeniului său de activitate, şi raportează periodic managerului de caz progresele şi dificultăţile întâmpinate în implementarea acestuia.
Raportarea este în scris, iar periodicitatea va fi stabilită de comun acord cu managerul de caz. În situaţii urgente, se comunică imediat cu managerul de caz;
– bullyingul este o formă de violenţă psihologică şi reprezintă acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au caracter repetitiv, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau a unui grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale şi care se desfăşoară în instituţiile de învăţământ preuniversitar şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.
Sunt excluse termenului de violenţă psihologică - bullying: relaţiile violente dintre adulţi şi copii şi relaţiile violente între adulţi, în cadrul unităţii de învăţământ;
– cyberbullyingul este o formă de bullying manifestat asupra unui copil/adult, prin mijlocirea tehnologiei digitale în mediul online, prin diverse reţele de socializare, prin intermediul platformelor de telefonie mobilă pentru schimburi de mesaje sau prin platformele de jocuri interactive şi de reţea desfăşurate online. Spre deosebire de caracterul repetitiv al violenţei psihologice - bullying manifestate în mediul offline de către un copil în relaţie cu unul sau mai mulţi copii, cyberbullyingul are un caracter permanent şi are scopul de a speria, înfuria sau umili pe cei vizaţi, făcând ca impactul negativ asupra victimei să fie foarte mare.

3.3 Exemple de cyberbullying pot fi:
• transmiterea de mesaje răutăcioase sau ameninţătoare, răspândirea de zvonuri, minciuni, mesaje sau fotografii cu scopul discreditării sau dezvăluirii de secrete, transmiterea de mesaje negative pe dispozitivul electronic al altei persoane, atât SMS-uri, cât şi mesaje trimise prin intermediul unor aplicaţii online, de cele mai multe ori sub identitate falsă sau ascunsă;
• crearea de spaţii virtuale (website, blog, cont pe reţelele de socializare) cu conţinuturi în care altcineva este ridiculizat (filme, desene, fotografii, texte);
• accesarea şi utilizarea neautorizată a contului de e-mail/a contului de pe platformele de socializare al altei persoane, folosirea identităţii acesteia pentru a trimite mesaje sau materiale de ameninţare menite să producă suferinţă;
• excluderea deliberată a altei persoane din liste de mailing sau grupuri de comunicare online; folosirea parolei altei persoane pentru a-i modifica profilul pe reţele de socializare sau pentru a posta în numele acesteia conţinuturi şi mesaje jignitoare la adresa altora;
• hărţuire online;
• mesaje online instigatoare la ură pe bază de gen;
• urmărire online;
• ameninţări online;
• publicarea nonconsensuală de informaţii şi conţinut grafic intim;
• transmitere neconsensuală de materiale cu conţinut sexual.

4. Managementul cazurilor de violență în cadrul Ministerului Educației

Ministerul Educației publică la adresa http://www.edu.ro/management_cazuri_violenta o procedură detaliată privind Managementul cazurilor de violență, cu explicații și fișe de management de caz.

Sursa:

-LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar, actualizată;
-ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar, actualizat
-Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară- https://www.mai.gov.ro/wp-content/uploa ... colara.pdf
-Anexa nr. 2-Semne şi simptome de violenţă asupra copilului
-Anexa nr. 3-Fişă de identificare a cazurilor de bullying
-Anexa nr. 4-Fişa de management al cazurilor de violenţă în şcoală


_________________
 

Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837

duminică, 15 octombrie 2023

Acte normative specifice învăţământului preuniversitar




1.Legea învăţământului preuniversitar

Așa acum v-am informat în articolul Legea învăţământului preuniversitar (https://www.legistm.ro/blog/legea-invat ... niversitar), în Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată Legea Nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar.
În termen de 8 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr. 198 din 4 iulie 2023 (03 septembrie 2023), Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea legii învăţământului preuniversitar.
În domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile Legii nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative.
În caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi.
Orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu.

2.Acte normative subsecvente legii învăţământului preuniversitar

ORDIN nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 1 septembrie 2023.
Data intrării în vigoare 01-09-2023.
Ordinul nr. 6.072 din 31 august 2023 prevede:

,,(1) Se aprobă calendarul de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă calendarul de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii învăţământului superior nr. 199/2023, prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
(3) Până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.
(4) Până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 199/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ superior şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.
(5) În situaţii justificate, pentru buna desfăşurare a procesului de învăţământ, ministrul educației emite instrucțiuni.”

3. Lista cu acte normative subsecvente LIP 2023, in vigoare la 14.10.2023 (la cerere, la academiacetateanului@gmail.com)- lista se actualizează periodic și conține linkuri de legătură.



Aici, Blog | LEGIStm.ro | Legislatie Online - iLegis | Management Dosare Instanta - JuristPRO si AvocatPRO | Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt- articole specifice și legislație actualizată!
_________________
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR

sâmbătă, 14 octombrie 2023

Dreptul la transport si alte facilitati-part. 2

Noțiuni  introductive privind Legea învăţământului preuniversitar

În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată  LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Legea a intrat în vigoare la 03 septembrie 2023.

Așadar, actuala Lege a educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative care au fost publicate în Monitorul Oficial și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (
Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).

 Legea prevede:

·       în domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative.

·       în caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi,

·       orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu,

·       în termen de 8 luni de la data intrării în vigoare, Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi.

Totodată, până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023, potrivit Ordinului nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.

2.

Dreptul la transport şi alte facilităţi  potrivit  Normelor metodologice din 8 septembrie 2023 privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar, cu metroul şi naval pentru elevi (aprobate prin H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023).

2.1.          Schimbări preconizate, prevăzute în nota de fundamentare (Nota de Fundamentare - HG nr. 810/08.09.2023 (gov.ro)) 

Prin intermediul Legii nr. 198/2023 s-au efectuat anumite modificări atât în ceea ce privește facilitățile acordate, cât și modul de acordare al acestora, astfel:

       s-a introdus o nouă categorie de beneficiari de gratuitate la transport și anume, elevii înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin;

      s-a prevăzut faptul că elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat care locuiesc și/sau învață în Județul Ilfov beneficiază de gratuitate pentru transportul cu metroul.

      s-a specificat faptul că dovada calităţii de beneficiar al gratuităţii la transport se face prin  intermediul cardului naţional de elev sau prin orice alt înscris, emis de unitatea de învăţământ, din care rezultă calitatea de elev, spre deosebire de modul de lucru actual în care dovada calității de elev se face prin intermediul carnetului de elev.

 

Aceste modificări legislative au impus dezvoltarea unor soluții de acordare a facilităților pentru elevi.

             În acest sens s-au prevăzut în cadrul actului normativ alte modalități de identificare ale elevilor, respectiv până la data la care se va introduce cardul naționale de elev.

            De asemenea s-a prevăzut confirmarea calității de elev în mediul online în cazul în care datele de identificare vor fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar și cu metroul.

            Acest act normativ are un impact social în sensul că va lărgi aria beneficiarilor de gratuitate la transportul pe calea ferată, respectiv al elevilor care sunt înscriși în cadrul Registrului special al unităţilor de învăţământ preuniversitar, elevi care în prezent nu beneficiază de aceste facilități.

Aceste norme metodologice lărgesc  aria beneficiarilor de gratuitate la transportul pe calea ferată cu categoria de elevi anterior menționată, categorie care, nu poate beneficia de gratuitate în lipsa normelor metodologice aprobate, ceea ar crea o discriminare în rândul elevilor.

 H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023  a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023 a intrat în vigoare la 8 septembrie 2023.

H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023  aprobă Normele metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar, cu metroul şi naval pentru elevi, prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.

H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023  aprobă Normele metodologice privind acordarea gratuităţii la transportul public local şi metropolitan rutier, transportul public rutier judeţean şi interjudeţean pentru elevi, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.

La data intrării în vigoare a La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 42/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 1 februarie 2017, cu modificările şi completările ulterioare se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 42/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 1 februarie 2017, cu modificările şi completările ulterioare.

2.2.            Definiții

În înţelesul prezentelor norme metodologice, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a)an şcolar - perioada anului calendaristic în care se desfăşoară activitatea de învăţământ preuniversitar a cărei durată este stabilită prin ordin al ministrului educaţiei conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. r) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;

b)canale alternative - automate de vânzare titluri de călătorie, aplicaţii funcţionale pe dispozitive fixe, pagini de vânzări online, aplicaţii funcţionale pe dispozitive mobile sau alte aplicaţii informatice de vânzare a titlurilor de călătorie;

c)învăţământ preuniversitar - sistemul naţional de învăţământ preuniversitar constituit, conform cap. II al Legii nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, din totalitatea unităţilor de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate;

d)elevii din învăţământul preuniversitar - elevii înscrişi în unităţile de învăţământ primar, gimnazial, liceal şi postliceal;

e)titlu de călătorie - biletul de călătorie sau abonamentul în format fizic sau electronic, care se emite prin canalele de vânzare proprii ale operatorilor de transport, ale partenerilor acestora sau ale autorităţilor publice, conform reglementărilor proprii ale acestora avizate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii;

f)relaţie de călătorie - distanţa parcursă pe calea ferată care este cuprinsă între staţia de cale ferată de îmbarcare şi staţia de cale ferată de coborâre.

2.3.          Prevederile H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023:

,,Articolul 2

(1)Elevii prevăzuţi la art. 83 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, beneficiază de gratuitate pentru transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului şcolar.

(2)Operatorii de transport feroviar de călători emit elevilor titluri de călătorie gratuite pentru toate categoriile de tren, clasa a II-a, pe orice relaţie de călătorie, pe perioada anului şcolar, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), astfel: titluri de călătorie cu reducere 100% din tariful de transport la toate categoriile de trenuri clasa a II-a şi 100% din tariful de rezervare pentru trenurile cu regim de rezervare.

(3) Pentru călătoria la vagon de dormit, vagon cuşetă sau la clasa I, elevii plătesc integral următoarele diferenţe tarifare: diferenţă de clasă, tarif de rezervare clasa I, supliment de pat/cuşetă, după caz.

(4) Emiterea titlurilor de călătorie gratuite pentru elevi se realizează de la punctele de vânzare cu operator uman sau prin canale alternative.

(5) Emiterea titlurilor de călătorie de la punctele de vânzare cu operator uman se face în baza prezentării de către elev în format fizic, în original, a unuia dintre următoarele documente:

a)cardul naţional de elev valabil;

b)carnetul sau legitimaţia de elev emis/emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă; carnetul/legitimaţia de elev conţine minimum următoarele elemente: numele şi prenumele elevului, CNP-ul elevului, numărul matricol, viza pentru anul şcolar în curs;

c)adeverinţă emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă; adeverinţa, din care rezultă calitatea de elev, se emite pentru anul şcolar în curs, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1a);

d)adeverinţă colectivă pentru elevi în cazul călătoriei grupurilor de elevi; adeverinţa este prevăzută cu semnătura conducătorului unităţii de învăţământ şi ştampila unităţii de învăţământ, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1b).

(6) Emiterea titlurilor de călătorie prin canale alternative după ce calitatea de elev a fost confirmată se realizează în unul din următoarele moduri:

a)online prin interogarea bazei de date pe care Ministerul Educaţiei o transmite Autorităţii pentru Reformă Feroviară şi care este pusă la dispoziţia operatorilor de transport feroviar;

b)la casa de bilete a operatorului de transport prin prezentarea unuia dintre documentele prevăzute la alin. (5), ulterior elevul putând procura bilete online pe perioada întregului an şcolar respectiv.

(7) Pentru achiziţionarea de titluri de călătorie gratuite, elevii sau reprezentanţii legali ai acestora poartă responsabilitatea documentelor prezentate, precum şi a datelor declarate în sistemul de achiziţionare online sau prin canale alternative.

(8) Pentru procurarea titlurilor de călătorie gratuite online, de la automatele de vânzare a titlurilor de călătorie sau prin canale alternative, confirmarea/validarea calităţii de elev se efectuează o singură dată pentru fiecare an şcolar în parte.

(9) De la data începerii anului şcolar şi până la data de 30 septembrie inclusiv, elevii pot călători în baza carnetului/legitimaţiei de elev sau a adeverinţei vizate pentru anul şcolar anterior.

(10) În cazul achiziţionării mai multor titluri de călătorie în aceeaşi zi, pentru călătoria cu acelaşi tren sau pentru relaţii de călătorie diferite în acelaşi timp de către aceeaşi persoană, contravaloarea călătoriilor suplimentare se va imputa elevului sau reprezentantului său legal.

(11) În cazul renunţării la călătorie, beneficiarul facilităţii la transport care deţine titlul de călătorie este obligat să solicite restituirea acestuia în condiţiile prevăzute de reglementările proprii ale operatorului de transport feroviar, în caz contrar călătoriile considerându-se efectuate.

Articolul 3

(1) La verificarea legalităţii călătoriei în tren, elevii prezintă titlul de călătorie în format fizic, în original, cu excepţia celor emise pe suport digital, şi un document de identitate în format fizic, în original, prevăzut cu nume, prenume, CNP şi fotografie, după caz: carte de identitate, paşaport, permis de şedere, permis de conducere, pentru elevii care au împlinit vârsta de 16 ani, sau certificatul de naştere în original/copie, pentru cei sub 14 ani. În locul documentului de identitate se acceptă şi carnetul/legitimaţia de elev în original dacă acesta/aceasta conţine fotografie şi CNP.

(2) În cazul în care, în tren, elevii nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titluri de călătorie şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor proprii ale operatorului de transport feroviar.

Articolul 4

(1)Operatorii de transport feroviar întocmesc şi transmit Autorităţii pentru Reformă Feroviară, lunar, deconturi pentru titlurile de călătorie emise în cursul lunii respective pentru elevi, conform anexei nr. 1c).

(2) Pentru operatorii de transport feroviar de călători organizaţi teritorial în sucursale, calculul cheltuielilor de transport se face pe baza decontului centralizator transmis conform modelului prevăzut în anexa nr. 1c), decont care are la bază deconturile transmise de către sucursalele regionale de transport feroviar de călători.

(3)Decontarea facilităţilor la transportul elevilor pe calea ferată prevăzute în prezentele norme metodologice se efectuează în condiţiile legii din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, de la capitolul „Asigurări şi asistenţă socială“, către operatorii de transport feroviar, în baza deconturilor prezentate, conform anexei nr. 1c).

(4) Operatorii de transport feroviar răspund de păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora s-au întocmit deconturile, conform legii.

(5) Colectarea şi prelucrarea datelor necesare acordării facilităţilor pentru elevi la transportul intern feroviar se fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Articolul 5

(1) Elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin, beneficiază de gratuitate pentru transportul cu metroul, pe bază de abonament lunar, pe tot parcursul anului şcolar.

(2) Abonamentele lunare gratuite pentru elevi se eliberează, prin casieriile din staţiile de metrou, pe suport card contactless reîncărcabil nominal, în baza confirmării/validării calităţii de elev.

(3) Eliberarea/Reîncărcarea abonamentului lunar gratuit pentru elevi prin casieriile din staţiile de metrou se face în baza carnetului de elev, vizat pentru anul şcolar în curs, care va avea înscris pe prima filă codul numeric personal al elevului, sau a adeverinţei emise de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, în original, sau a cardului naţional de elev, precum şi a cărţii de identitate, în original, pentru elevii de peste 14 ani, sau a certificatului de naştere în copie, pe suport hârtie sau electronic, pentru elevii sub 14 ani. În cazul în care verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, elevii care au împlinit vârsta de 14 ani trebuie să prezinte cartea de identitate, iar elevii cu vârsta până în 14 ani trebuie să prezinte copia certificatului de naştere.

(4)Modelul adeverinţei care se emite de unitatea de învăţământ pentru gratuitate la transport este prevăzut în anexa nr. 1a).

(5) În primele 30 de zile de la începerea anului şcolar se va accepta carnetul de elev vizat pentru anul şcolar anterior sau adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, pentru eliberarea abonamentului lunar gratuit.

(6) Elevii pot opta pentru reîncărcarea abonamentului lunar gratuit pe cardurile contactless reîncărcabile nominale prin intermediul unui portal şi/sau al aplicaţiilor mobile, după implementarea acestor soluţii de către operatorul de transport cu metroul.

(7) În cazul în care abonamentele lunare gratuite pentru elevi sunt reîncărcate pe cardul contactless reîncărcabil nominal prin intermediul unui portal şi/sau al aplicaţiilor mobile, verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, conform unui protocol încheiat potrivit legii şi reglementărilor proprii ale operatorului de transport cu metroul, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

(8) În lipsa carnetului de elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, după caz, nu se emit/reîncarcă pe cardurile contactless reîncărcabile nominale abonamentele lunare gratuite pentru călătoria cu metroul.

(9) Elevii prevăzuţi la alin. (1) beneficiază lunar de un singur abonament lunar gratuit. În cazul pierderii/furtului titlului de călătorie, elevii pot solicita emiterea unui duplicat, conform reglementărilor proprii ale operatorului de transport cu metroul.

(10) Abonamentul lunar gratuit pentru elevi se va putea elibera şi pentru perioade succesive de timp, pe card contactless reîncărcabil nominal. Valabilitatea abonamentelor lunare gratuite eliberate pentru perioade succesive de timp nu va putea depăşi data de 30 septembrie a anului şcolar următor.

Articolul 6

(1) La verificarea legalităţii călătoriei cu metroul, elevii prezintă carnetul de elev vizat pentru anul în curs, adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs sau cardul naţional de elev, după caz, precum şi cartea de identitate sau copia certificatului de naştere.

(2) În cazul în care, la un control al documentelor de călătorie, elevii fie nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), fie prezintă documente nevizate pentru anul şcolar în curs, aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titlu de transport şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor proprii ale operatorului de transport cu metroul.

Articolul 7

(1)Operatorul de transport cu metroul va întocmi lunar decontul pentru titlurile de transport cu metroul pentru elevi, conform anexelor nr. 1c)-1e).

(2)Calculul cheltuielilor aferente facilităţilor acordate elevilor pentru transportul cu metroul se va face de către operatorul de transport cu metroul, pe baza tabelelor nominale întocmite, conform anexei nr. 1d).

(3) Operatorul de transport cu metroul transmite decontul lunar Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii până la data de 15 a lunii pentru titlurile de transport eliberate sau valabile, după caz, în luna precedentă.

(4)Decontarea facilităţilor la transportul cu metroul al elevilor se va efectua, în condiţiile legii, din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din capitolul „Asigurări şi asistenţă socială“, în baza deconturilor prezentate, conform anexelor nr. 1d) şi 1e).

(5) Operatorul de transport cu metroul răspunde de păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora s-au întocmit deconturile, conform legii.

(6) Colectarea şi prelucrarea datelor necesare acordării facilităţilor de transport cu metroul se fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Articolul 8

(1) Elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin, beneficiază de gratuitate, pe bază de titlu de călătorie, pe tot parcursul anului şcolar, la bordul navelor operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară.

(2) Titlurile de călătorie gratuite pentru elevi se eliberează prin punctele de vânzare ale operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare.

(3) Emiterea titlului de călătorie gratuit pentru elevi prin punctele de vânzare ale operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare se face în baza carnetului de elev, vizat pentru anul şcolar în curs, care va avea înscris pe prima filă codul numeric personal al elevului, sau a adeverinţei emise de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, în original, sau a cardului naţional de elev, precum şi a cărţii de identitate, în original, pentru elevii de peste 14 ani, sau a certificatului de naştere în copie, pe suport hârtie sau electronic, pentru elevii sub 14 ani. În cazul în care verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, elevii care au împlinit vârsta de 14 ani trebuie să prezinte cartea de identitate, iar elevii cu vârsta până în 14 ani trebuie să prezinte copia certificatului de naştere.

(4)Adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru gratuitate la transport este prevăzută în anexa nr. 1a).

(5) În primele 30 de zile de la începerea anului şcolar se va accepta carnetul de elev vizat pentru anul şcolar anterior sau adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, pentru eliberarea titlului de călătorie gratuit.

(6) În lipsa carnetului de elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, după caz, nu se emit/reîncarcă pe cardurile contactless reîncărcabile nominale titluri de călătorie lunare gratuite pentru călătoria pe căile navigabile interioare.

(7) Elevii prevăzuţi la alin. (1) beneficiază de un singur titlu de călătorie gratuit, pentru intervalul de timp pentru care s-a emis titlul de călătorie iniţial. În cazul pierderii/furtului titlului de călătorie, elevii pot solicita emiterea unui duplicat, conform reglementărilor proprii ale operatorului de transport pe căile navigabile interioare.

(8) Titlul de călătorie gratuit pentru elevi se va putea elibera şi pentru perioade succesive de timp, pe card contactless reîncărcabil nominal. Valabilitatea titlurilor de călătorie gratuite lunare eliberate pentru perioade succesive de timp nu va putea depăşi data de 30 septembrie a anului şcolar următor.

Articolul 9

(1) Elevii primesc acces la bordul navelor operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, pe baza titlului de călătorie în format fizic, în original, cu excepţia celor emise pe suport digital, şi a unuia dintre următoarele documente:

a)cardul naţional de elev valabil;

b)carnetul sau legitimaţia de elev emis/emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă; carnetul/legitimaţia de elev conţine minimum următoarele elemente: numele şi prenumele elevului, CNP-ul elevului, numărul matricol, viza pentru anul şcolar în curs;

c)adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă.

(2) În cazul în care, la un control al documentelor de călătorie, elevii fie nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), fie prezintă documente nevizate pentru anul şcolar în curs, aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titlu de transport şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor proprii ale operatorului de transport pe căile navigabile interioare.

Articolul 10

(1)Operatorul de transport pe căile navigabile interioare va întocmi lunar decontul pentru titlurile de transport pentru elevi, conform anexelor nr. 1c) şi 1d).

(2)Calculul cheltuielilor aferente facilităţilor acordate elevilor pentru transportul pe căile navigabile interioare se va face de către operatorul de transport, pe baza tabelelor nominale întocmite, conform anexei nr. 1d).

(3) Operatorul de transport va transmite decontul lunar Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii până la data de 15 a lunii pentru titlurile de transport eliberate sau valabile, după caz, în luna precedentă.

(4)Decontarea facilităţilor la transportul pe căile navigabile interioare al elevilor se va efectua, în condiţiile legii, din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din capitolul „Asigurări şi asistenţă socială“, în baza deconturilor prezentate, conform anexei nr. 1e).

(5) Operatorul de transport răspunde de păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora s-au întocmit deconturile, conform legii.

(6) Colectarea şi prelucrarea datelor necesare acordării facilităţilor de transport intern feroviar se fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Articolul 11

Cardurile naţionale de elev, carnetele/legitimaţiile de elev şi adeverinţele care atestă calitatea de elev sunt nominale şi netransmisibile.

Articolul 12

Unităţile de învăţământ preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv unităţile de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin, au obligaţia să distribuie în timp util carnetele/legitimaţiile de elev şi adeverinţele în format fizic, precum şi obligaţia completării acestora cu datele de identificare ale elevilor, respectiv nume, prenume, cod numeric personal, şi a vizării acestora la începutul fiecărui an şcolar.

Articolul 13

Viza de valabilitate constă în aplicarea ştampilei şi semnăturii conducerii unităţii de învăţământ pentru fiecare an şcolar.

Articolul 14

(1) Ministerul Educaţiei şi Autoritatea pentru Reformă Feroviară încheie un protocol pentru transmiterea datelor de identificare ale elevilor, pe care Autoritatea pentru Reformă Feroviară le va pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar, operatorilor de transport cu metroul sau operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară.

(2) Datele sunt actualizate şi transmise automat, pe cale electronică, de către Ministerul Educaţiei către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, conform prevederilor protocolului prevăzut la alin. (1), înainte de începerea fiecărui an şcolar şi ori de câte ori este necesar.

(3) Datele transmise conform prevederilor alin. (2) se consideră a fi valabile până la momentul transmiterii unei versiuni actualizate a datelor.

(4) În lipsa carnetului de elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, după caz, nu se emit titluri de călătorie gratuite pentru călătoria cu operatorii de transport feroviar, operatorii de transport cu metroul şi operatorii de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară.

(5) Operatorii de transport feroviar, operatorii de transport cu metroul şi operatorii de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară, au acces la rezultatul interogării bazei de date conform prevederilor protocolului prevăzut la alin. (1).

Articolul 15

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii emite proceduri de lucru valabile pentru operatorii de transport feroviar de călători, operatorii de transport cu metroul şi operatorii de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară”. 

Sursa:

1.     LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare,

2.     H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023,

3.     NOTĂ DE FUNDAMENTARE la Hotărârea Guvernului nr. 810/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport pentru elevi

4.     ORDINUL nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.



 

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html