sâmbătă, 14 octombrie 2023

Dreptul la transport si alte facilitati-part. 2

Noțiuni  introductive privind Legea învăţământului preuniversitar

În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată  LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Legea a intrat în vigoare la 03 septembrie 2023.

Așadar, actuala Lege a educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative care au fost publicate în Monitorul Oficial și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (
Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).

 Legea prevede:

·       în domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative.

·       în caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi,

·       orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu,

·       în termen de 8 luni de la data intrării în vigoare, Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi.

Totodată, până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023, potrivit Ordinului nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.

2.

Dreptul la transport şi alte facilităţi  potrivit  Normelor metodologice din 8 septembrie 2023 privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar, cu metroul şi naval pentru elevi (aprobate prin H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023).

2.1.          Schimbări preconizate, prevăzute în nota de fundamentare (Nota de Fundamentare - HG nr. 810/08.09.2023 (gov.ro)) 

Prin intermediul Legii nr. 198/2023 s-au efectuat anumite modificări atât în ceea ce privește facilitățile acordate, cât și modul de acordare al acestora, astfel:

       s-a introdus o nouă categorie de beneficiari de gratuitate la transport și anume, elevii înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin;

      s-a prevăzut faptul că elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat care locuiesc și/sau învață în Județul Ilfov beneficiază de gratuitate pentru transportul cu metroul.

      s-a specificat faptul că dovada calităţii de beneficiar al gratuităţii la transport se face prin  intermediul cardului naţional de elev sau prin orice alt înscris, emis de unitatea de învăţământ, din care rezultă calitatea de elev, spre deosebire de modul de lucru actual în care dovada calității de elev se face prin intermediul carnetului de elev.

 

Aceste modificări legislative au impus dezvoltarea unor soluții de acordare a facilităților pentru elevi.

             În acest sens s-au prevăzut în cadrul actului normativ alte modalități de identificare ale elevilor, respectiv până la data la care se va introduce cardul naționale de elev.

            De asemenea s-a prevăzut confirmarea calității de elev în mediul online în cazul în care datele de identificare vor fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar și cu metroul.

            Acest act normativ are un impact social în sensul că va lărgi aria beneficiarilor de gratuitate la transportul pe calea ferată, respectiv al elevilor care sunt înscriși în cadrul Registrului special al unităţilor de învăţământ preuniversitar, elevi care în prezent nu beneficiază de aceste facilități.

Aceste norme metodologice lărgesc  aria beneficiarilor de gratuitate la transportul pe calea ferată cu categoria de elevi anterior menționată, categorie care, nu poate beneficia de gratuitate în lipsa normelor metodologice aprobate, ceea ar crea o discriminare în rândul elevilor.

 H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023  a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023 a intrat în vigoare la 8 septembrie 2023.

H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023  aprobă Normele metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar, cu metroul şi naval pentru elevi, prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.

H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023  aprobă Normele metodologice privind acordarea gratuităţii la transportul public local şi metropolitan rutier, transportul public rutier judeţean şi interjudeţean pentru elevi, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.

La data intrării în vigoare a La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 42/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 1 februarie 2017, cu modificările şi completările ulterioare se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 42/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 1 februarie 2017, cu modificările şi completările ulterioare.

2.2.            Definiții

În înţelesul prezentelor norme metodologice, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a)an şcolar - perioada anului calendaristic în care se desfăşoară activitatea de învăţământ preuniversitar a cărei durată este stabilită prin ordin al ministrului educaţiei conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. r) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;

b)canale alternative - automate de vânzare titluri de călătorie, aplicaţii funcţionale pe dispozitive fixe, pagini de vânzări online, aplicaţii funcţionale pe dispozitive mobile sau alte aplicaţii informatice de vânzare a titlurilor de călătorie;

c)învăţământ preuniversitar - sistemul naţional de învăţământ preuniversitar constituit, conform cap. II al Legii nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, din totalitatea unităţilor de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate;

d)elevii din învăţământul preuniversitar - elevii înscrişi în unităţile de învăţământ primar, gimnazial, liceal şi postliceal;

e)titlu de călătorie - biletul de călătorie sau abonamentul în format fizic sau electronic, care se emite prin canalele de vânzare proprii ale operatorilor de transport, ale partenerilor acestora sau ale autorităţilor publice, conform reglementărilor proprii ale acestora avizate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii;

f)relaţie de călătorie - distanţa parcursă pe calea ferată care este cuprinsă între staţia de cale ferată de îmbarcare şi staţia de cale ferată de coborâre.

2.3.          Prevederile H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023:

,,Articolul 2

(1)Elevii prevăzuţi la art. 83 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, beneficiază de gratuitate pentru transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului şcolar.

(2)Operatorii de transport feroviar de călători emit elevilor titluri de călătorie gratuite pentru toate categoriile de tren, clasa a II-a, pe orice relaţie de călătorie, pe perioada anului şcolar, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), astfel: titluri de călătorie cu reducere 100% din tariful de transport la toate categoriile de trenuri clasa a II-a şi 100% din tariful de rezervare pentru trenurile cu regim de rezervare.

(3) Pentru călătoria la vagon de dormit, vagon cuşetă sau la clasa I, elevii plătesc integral următoarele diferenţe tarifare: diferenţă de clasă, tarif de rezervare clasa I, supliment de pat/cuşetă, după caz.

(4) Emiterea titlurilor de călătorie gratuite pentru elevi se realizează de la punctele de vânzare cu operator uman sau prin canale alternative.

(5) Emiterea titlurilor de călătorie de la punctele de vânzare cu operator uman se face în baza prezentării de către elev în format fizic, în original, a unuia dintre următoarele documente:

a)cardul naţional de elev valabil;

b)carnetul sau legitimaţia de elev emis/emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă; carnetul/legitimaţia de elev conţine minimum următoarele elemente: numele şi prenumele elevului, CNP-ul elevului, numărul matricol, viza pentru anul şcolar în curs;

c)adeverinţă emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă; adeverinţa, din care rezultă calitatea de elev, se emite pentru anul şcolar în curs, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1a);

d)adeverinţă colectivă pentru elevi în cazul călătoriei grupurilor de elevi; adeverinţa este prevăzută cu semnătura conducătorului unităţii de învăţământ şi ştampila unităţii de învăţământ, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1b).

(6) Emiterea titlurilor de călătorie prin canale alternative după ce calitatea de elev a fost confirmată se realizează în unul din următoarele moduri:

a)online prin interogarea bazei de date pe care Ministerul Educaţiei o transmite Autorităţii pentru Reformă Feroviară şi care este pusă la dispoziţia operatorilor de transport feroviar;

b)la casa de bilete a operatorului de transport prin prezentarea unuia dintre documentele prevăzute la alin. (5), ulterior elevul putând procura bilete online pe perioada întregului an şcolar respectiv.

(7) Pentru achiziţionarea de titluri de călătorie gratuite, elevii sau reprezentanţii legali ai acestora poartă responsabilitatea documentelor prezentate, precum şi a datelor declarate în sistemul de achiziţionare online sau prin canale alternative.

(8) Pentru procurarea titlurilor de călătorie gratuite online, de la automatele de vânzare a titlurilor de călătorie sau prin canale alternative, confirmarea/validarea calităţii de elev se efectuează o singură dată pentru fiecare an şcolar în parte.

(9) De la data începerii anului şcolar şi până la data de 30 septembrie inclusiv, elevii pot călători în baza carnetului/legitimaţiei de elev sau a adeverinţei vizate pentru anul şcolar anterior.

(10) În cazul achiziţionării mai multor titluri de călătorie în aceeaşi zi, pentru călătoria cu acelaşi tren sau pentru relaţii de călătorie diferite în acelaşi timp de către aceeaşi persoană, contravaloarea călătoriilor suplimentare se va imputa elevului sau reprezentantului său legal.

(11) În cazul renunţării la călătorie, beneficiarul facilităţii la transport care deţine titlul de călătorie este obligat să solicite restituirea acestuia în condiţiile prevăzute de reglementările proprii ale operatorului de transport feroviar, în caz contrar călătoriile considerându-se efectuate.

Articolul 3

(1) La verificarea legalităţii călătoriei în tren, elevii prezintă titlul de călătorie în format fizic, în original, cu excepţia celor emise pe suport digital, şi un document de identitate în format fizic, în original, prevăzut cu nume, prenume, CNP şi fotografie, după caz: carte de identitate, paşaport, permis de şedere, permis de conducere, pentru elevii care au împlinit vârsta de 16 ani, sau certificatul de naştere în original/copie, pentru cei sub 14 ani. În locul documentului de identitate se acceptă şi carnetul/legitimaţia de elev în original dacă acesta/aceasta conţine fotografie şi CNP.

(2) În cazul în care, în tren, elevii nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titluri de călătorie şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor proprii ale operatorului de transport feroviar.

Articolul 4

(1)Operatorii de transport feroviar întocmesc şi transmit Autorităţii pentru Reformă Feroviară, lunar, deconturi pentru titlurile de călătorie emise în cursul lunii respective pentru elevi, conform anexei nr. 1c).

(2) Pentru operatorii de transport feroviar de călători organizaţi teritorial în sucursale, calculul cheltuielilor de transport se face pe baza decontului centralizator transmis conform modelului prevăzut în anexa nr. 1c), decont care are la bază deconturile transmise de către sucursalele regionale de transport feroviar de călători.

(3)Decontarea facilităţilor la transportul elevilor pe calea ferată prevăzute în prezentele norme metodologice se efectuează în condiţiile legii din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, de la capitolul „Asigurări şi asistenţă socială“, către operatorii de transport feroviar, în baza deconturilor prezentate, conform anexei nr. 1c).

(4) Operatorii de transport feroviar răspund de păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora s-au întocmit deconturile, conform legii.

(5) Colectarea şi prelucrarea datelor necesare acordării facilităţilor pentru elevi la transportul intern feroviar se fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Articolul 5

(1) Elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin, beneficiază de gratuitate pentru transportul cu metroul, pe bază de abonament lunar, pe tot parcursul anului şcolar.

(2) Abonamentele lunare gratuite pentru elevi se eliberează, prin casieriile din staţiile de metrou, pe suport card contactless reîncărcabil nominal, în baza confirmării/validării calităţii de elev.

(3) Eliberarea/Reîncărcarea abonamentului lunar gratuit pentru elevi prin casieriile din staţiile de metrou se face în baza carnetului de elev, vizat pentru anul şcolar în curs, care va avea înscris pe prima filă codul numeric personal al elevului, sau a adeverinţei emise de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, în original, sau a cardului naţional de elev, precum şi a cărţii de identitate, în original, pentru elevii de peste 14 ani, sau a certificatului de naştere în copie, pe suport hârtie sau electronic, pentru elevii sub 14 ani. În cazul în care verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, elevii care au împlinit vârsta de 14 ani trebuie să prezinte cartea de identitate, iar elevii cu vârsta până în 14 ani trebuie să prezinte copia certificatului de naştere.

(4)Modelul adeverinţei care se emite de unitatea de învăţământ pentru gratuitate la transport este prevăzut în anexa nr. 1a).

(5) În primele 30 de zile de la începerea anului şcolar se va accepta carnetul de elev vizat pentru anul şcolar anterior sau adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, pentru eliberarea abonamentului lunar gratuit.

(6) Elevii pot opta pentru reîncărcarea abonamentului lunar gratuit pe cardurile contactless reîncărcabile nominale prin intermediul unui portal şi/sau al aplicaţiilor mobile, după implementarea acestor soluţii de către operatorul de transport cu metroul.

(7) În cazul în care abonamentele lunare gratuite pentru elevi sunt reîncărcate pe cardul contactless reîncărcabil nominal prin intermediul unui portal şi/sau al aplicaţiilor mobile, verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, conform unui protocol încheiat potrivit legii şi reglementărilor proprii ale operatorului de transport cu metroul, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

(8) În lipsa carnetului de elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, după caz, nu se emit/reîncarcă pe cardurile contactless reîncărcabile nominale abonamentele lunare gratuite pentru călătoria cu metroul.

(9) Elevii prevăzuţi la alin. (1) beneficiază lunar de un singur abonament lunar gratuit. În cazul pierderii/furtului titlului de călătorie, elevii pot solicita emiterea unui duplicat, conform reglementărilor proprii ale operatorului de transport cu metroul.

(10) Abonamentul lunar gratuit pentru elevi se va putea elibera şi pentru perioade succesive de timp, pe card contactless reîncărcabil nominal. Valabilitatea abonamentelor lunare gratuite eliberate pentru perioade succesive de timp nu va putea depăşi data de 30 septembrie a anului şcolar următor.

Articolul 6

(1) La verificarea legalităţii călătoriei cu metroul, elevii prezintă carnetul de elev vizat pentru anul în curs, adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs sau cardul naţional de elev, după caz, precum şi cartea de identitate sau copia certificatului de naştere.

(2) În cazul în care, la un control al documentelor de călătorie, elevii fie nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), fie prezintă documente nevizate pentru anul şcolar în curs, aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titlu de transport şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor proprii ale operatorului de transport cu metroul.

Articolul 7

(1)Operatorul de transport cu metroul va întocmi lunar decontul pentru titlurile de transport cu metroul pentru elevi, conform anexelor nr. 1c)-1e).

(2)Calculul cheltuielilor aferente facilităţilor acordate elevilor pentru transportul cu metroul se va face de către operatorul de transport cu metroul, pe baza tabelelor nominale întocmite, conform anexei nr. 1d).

(3) Operatorul de transport cu metroul transmite decontul lunar Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii până la data de 15 a lunii pentru titlurile de transport eliberate sau valabile, după caz, în luna precedentă.

(4)Decontarea facilităţilor la transportul cu metroul al elevilor se va efectua, în condiţiile legii, din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din capitolul „Asigurări şi asistenţă socială“, în baza deconturilor prezentate, conform anexelor nr. 1d) şi 1e).

(5) Operatorul de transport cu metroul răspunde de păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora s-au întocmit deconturile, conform legii.

(6) Colectarea şi prelucrarea datelor necesare acordării facilităţilor de transport cu metroul se fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Articolul 8

(1) Elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin, beneficiază de gratuitate, pe bază de titlu de călătorie, pe tot parcursul anului şcolar, la bordul navelor operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară.

(2) Titlurile de călătorie gratuite pentru elevi se eliberează prin punctele de vânzare ale operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare.

(3) Emiterea titlului de călătorie gratuit pentru elevi prin punctele de vânzare ale operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare se face în baza carnetului de elev, vizat pentru anul şcolar în curs, care va avea înscris pe prima filă codul numeric personal al elevului, sau a adeverinţei emise de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, în original, sau a cardului naţional de elev, precum şi a cărţii de identitate, în original, pentru elevii de peste 14 ani, sau a certificatului de naştere în copie, pe suport hârtie sau electronic, pentru elevii sub 14 ani. În cazul în care verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, elevii care au împlinit vârsta de 14 ani trebuie să prezinte cartea de identitate, iar elevii cu vârsta până în 14 ani trebuie să prezinte copia certificatului de naştere.

(4)Adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru gratuitate la transport este prevăzută în anexa nr. 1a).

(5) În primele 30 de zile de la începerea anului şcolar se va accepta carnetul de elev vizat pentru anul şcolar anterior sau adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, pentru eliberarea titlului de călătorie gratuit.

(6) În lipsa carnetului de elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, după caz, nu se emit/reîncarcă pe cardurile contactless reîncărcabile nominale titluri de călătorie lunare gratuite pentru călătoria pe căile navigabile interioare.

(7) Elevii prevăzuţi la alin. (1) beneficiază de un singur titlu de călătorie gratuit, pentru intervalul de timp pentru care s-a emis titlul de călătorie iniţial. În cazul pierderii/furtului titlului de călătorie, elevii pot solicita emiterea unui duplicat, conform reglementărilor proprii ale operatorului de transport pe căile navigabile interioare.

(8) Titlul de călătorie gratuit pentru elevi se va putea elibera şi pentru perioade succesive de timp, pe card contactless reîncărcabil nominal. Valabilitatea titlurilor de călătorie gratuite lunare eliberate pentru perioade succesive de timp nu va putea depăşi data de 30 septembrie a anului şcolar următor.

Articolul 9

(1) Elevii primesc acces la bordul navelor operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, pe baza titlului de călătorie în format fizic, în original, cu excepţia celor emise pe suport digital, şi a unuia dintre următoarele documente:

a)cardul naţional de elev valabil;

b)carnetul sau legitimaţia de elev emis/emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă; carnetul/legitimaţia de elev conţine minimum următoarele elemente: numele şi prenumele elevului, CNP-ul elevului, numărul matricol, viza pentru anul şcolar în curs;

c)adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă.

(2) În cazul în care, la un control al documentelor de călătorie, elevii fie nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), fie prezintă documente nevizate pentru anul şcolar în curs, aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titlu de transport şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor proprii ale operatorului de transport pe căile navigabile interioare.

Articolul 10

(1)Operatorul de transport pe căile navigabile interioare va întocmi lunar decontul pentru titlurile de transport pentru elevi, conform anexelor nr. 1c) şi 1d).

(2)Calculul cheltuielilor aferente facilităţilor acordate elevilor pentru transportul pe căile navigabile interioare se va face de către operatorul de transport, pe baza tabelelor nominale întocmite, conform anexei nr. 1d).

(3) Operatorul de transport va transmite decontul lunar Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii până la data de 15 a lunii pentru titlurile de transport eliberate sau valabile, după caz, în luna precedentă.

(4)Decontarea facilităţilor la transportul pe căile navigabile interioare al elevilor se va efectua, în condiţiile legii, din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din capitolul „Asigurări şi asistenţă socială“, în baza deconturilor prezentate, conform anexei nr. 1e).

(5) Operatorul de transport răspunde de păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora s-au întocmit deconturile, conform legii.

(6) Colectarea şi prelucrarea datelor necesare acordării facilităţilor de transport intern feroviar se fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Articolul 11

Cardurile naţionale de elev, carnetele/legitimaţiile de elev şi adeverinţele care atestă calitatea de elev sunt nominale şi netransmisibile.

Articolul 12

Unităţile de învăţământ preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv unităţile de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin, au obligaţia să distribuie în timp util carnetele/legitimaţiile de elev şi adeverinţele în format fizic, precum şi obligaţia completării acestora cu datele de identificare ale elevilor, respectiv nume, prenume, cod numeric personal, şi a vizării acestora la începutul fiecărui an şcolar.

Articolul 13

Viza de valabilitate constă în aplicarea ştampilei şi semnăturii conducerii unităţii de învăţământ pentru fiecare an şcolar.

Articolul 14

(1) Ministerul Educaţiei şi Autoritatea pentru Reformă Feroviară încheie un protocol pentru transmiterea datelor de identificare ale elevilor, pe care Autoritatea pentru Reformă Feroviară le va pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar, operatorilor de transport cu metroul sau operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară.

(2) Datele sunt actualizate şi transmise automat, pe cale electronică, de către Ministerul Educaţiei către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, conform prevederilor protocolului prevăzut la alin. (1), înainte de începerea fiecărui an şcolar şi ori de câte ori este necesar.

(3) Datele transmise conform prevederilor alin. (2) se consideră a fi valabile până la momentul transmiterii unei versiuni actualizate a datelor.

(4) În lipsa carnetului de elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, după caz, nu se emit titluri de călătorie gratuite pentru călătoria cu operatorii de transport feroviar, operatorii de transport cu metroul şi operatorii de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară.

(5) Operatorii de transport feroviar, operatorii de transport cu metroul şi operatorii de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară, au acces la rezultatul interogării bazei de date conform prevederilor protocolului prevăzut la alin. (1).

Articolul 15

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii emite proceduri de lucru valabile pentru operatorii de transport feroviar de călători, operatorii de transport cu metroul şi operatorii de transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară”. 

Sursa:

1.     LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare,

2.     H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023,

3.     NOTĂ DE FUNDAMENTARE la Hotărârea Guvernului nr. 810/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport pentru elevi

4.     ORDINUL nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.



 

vineri, 13 octombrie 2023

Procedura emisă de ME-Managementul cazurilor de violență

 



Prezentăm Procedura emisă de ME-Managementul cazurilor de violență

Recomand ca Schemele de management să fie afișate la avizier/site

Faptele de violență verbală, fizică, psihologică - bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ, sunt gestionate la nivelul unităților de învățământ preuniversitar conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar (aprobată prin ordinul de ministru nr. 6.235/2023).

Procedura reglementează modalitățile de lucru, regulile aplicabile și responsabilitățile persoanelor implicate în managementul interinstituțional şi multidisciplinar al:

-cazurilor de violență ușoară între antepreșcolari/preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de violență gravă între preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ, în mediul școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de violență asupra personalului unității de învățământ, săvârșite de elevi, în mediul școlar || descarcă schema de management
-suspiciunilor de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de suspiciune de consum de substanțe psihoactive în rândul elevilor || descarcă schema de management
-cazurilor de suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase sau suspiciunea săvârșirii, de către elevi, a unei infracțiuni în mediul școlar || descarcă schema de management

Cazurile de violență pot fi raportate:

-de elevi, părinți sau cadre didactice;
-verbal sau în scris;
-oricărui membru al personalului școlii;
-confidențial, prin mesaje la cutia cu sesizări/alte mijloace puse la dispoziție de școală.

Personalul școlii protejează elevii și părinții care raportează fapte de violență împotriva oricărei forme de discriminare sau răzbunare din partea celorlalți.

Prevederi principale:

-dacă e martorul unei fapte de violență, personalul școlii are obligația să elimine riscurile, să apeleze numărul unic de urgenţă 112 și să le redea elevilor sentimentul de siguranță fizică și emoțională;
-în cazul faptelor de violență care constituie infracțiuni, directorul este obligat să sesizeze poliția;
-în cazul faptelor de violență gravă asupra minorilor (săvârșite de preșcolari/elevi/ personalul școlii) directorul școlii este obligat să sesizeze 119 (DGASP);
-personalul școlii este obligat să comunice cu părinții/reprezentanții legali despre situația de violență/corelată în absența antepreșcolarului/preșcolarului/elevului, în prezența consilierului și/sau mediatorului școlar, într-un spațiu care asigură confidențialitatea celor implicați;
-personalul școlii realizează/contribuie la analiza cazului de violență, după caz, în colaborare cu instituțiile abilitate - pentru prevenirea revictimizării, intervievarea repetată a victimei/victimelor este interzisă;
-personalul școlii stabilește și aplică măsuri de sprijin pentru victime și autori, respectiv sancțiuni pentru autori;
-personalul UIP este obligat să păstreze confidențialitatea cu privire la identitatea persoanelor implicate în situația de violență - autori și victime – respectiv a celor implicați în situațiile corelate, față de toți membrii comunității școlare, cu excepția persoanelor care au responsabilități sau constituie persoane-resursă în managementul cazului.
-în paralel cu managementul cazului, personalul școlii completează Fișa de management a cazurilor de violență și o transmite spre înregistrare Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței;
-în paralel cu managementul cazului, dacă e necesar, Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței revizuiește Planul școlii de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar și aplică măsuri de prevenire a fenomenului.

Măsuri de sprijin recomandate:

-consiliere de grup şi/sau individuală;
-organizarea şi recomandarea participării la întâlnirile unui grup tematic de suport;
-organizarea şi recomandarea participării copiilor implicaţi în situaţii de violenţă la activităţi de dezvoltare a abilităţilor socio-emoționale şi a strategiilor de autoreglare emoţională în momente de stres;
-referirea/recomandarea pentru intervenţie psihologică şi psihoterapeutică;
-identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care să asiste copilul victimă sau autor pe parcursul unei perioade de timp - servicii de tip shadow;
-activităţi de combatere a discursului instigator la ură, a discriminării, a marginalizării, a normelor sociale care favorizează violenţa;
-activităţi de mediere a conflictelor, prin abordări restaurative - excepţie victimele violenţei de gen;
-transferul la o altă clasă/formaţiune de studiu, în cazul elevilor victime ale unor situaţii de violenţă, la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali.

Conform legii nr. 198/2023, sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcţie de gravitatea faptelor, sunt:

-observaţie individuală;
-mustrare scrisă;
-retragerea temporară sau pe durata întregului an şcolar a burselor de care beneficiază elevul;
-mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ;
-suspendarea elevului pe o durată limitată de timp;
-preavizul de exmatriculare;
-exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ;
-exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ;
-exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învăţământul postliceal.

Rolul Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității (CPEV):

-coordonează elaborarea, revizuirea şi aplicarea Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;
-analizează factorii școlari care au condus la săvârșirea faptelor de violență și dacă e necesar revizuiește Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;
-înregistrează cazurile de violență săvârșite în mediul școlar;
-realizează un raport privind incidența, respectiv prevenirea violenței, pe care îl comunică Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii (CEAC), în vederea includerii acestuia în raportul general privind starea şi calitatea învăţământului în anul şcolar respectiv.

Colaborarea cu poliția

Poliția este sesizată prin 112 sau prin dispeceratul subunităților de poliție, astfel că cel mai apropiat polițist se va prezenta la școală în cel scurt timp posibil.

Măsuri/activități specifice poliției:

-controlul corporal;
-controlul bagajelor;
-conservarea probelor;
-aplicarea de sancțiuni contravenționale;
-audierea autorilor, victimelor și martorilor;
-conducerea persoanelor implicate la sediul subunității de poliție.

În urma evenimentului structura pentru siguranța școlară va realiza, după caz, o analiză a acestuia.

Reținerea şi arestarea preventivă pot fi luate faţă de minor numai în mod excepţional, numai dacă efectele pe care privarea de libertate le-ar avea asupra personalităţii şi dezvoltării acestuia nu sunt disproporţionate faţă de scopul urmărit prin luarea măsurii.

Colaborarea cu Serviciile publice de asistență socială

Serviciile publice de asistență socială sunt sesizate prin 119;

Dacă situația sesizată la 119 este încadrată ca urgență (abuz sexual, munci intolerabile și trafic de minori, copilul refuză să meargă acasă), DGASPC trimite echipa mobilă (asistent social/psiholog de la DGASPC) la unitatea de învățământ pentru evaluarea inițială și gestionarea situației la fața locului, în maxim o oră.

În situațiile care nu reprezintă o urgență, reprezentanții SPAS, la solicitarea DGASPC, realizează evaluarea inițială a situației în maximum 72 de ore de la înregistrarea cazurilor la DGASPC.

După înregistrarea cazului la DGASPC în urma sesizării la 119, directorul DGASPC desemnează un manager de caz, care va constitui o echipă multidisciplinară și interinstituțională, potrivit prevederilor HG 49/2011 (asistent social, psiholog, medic, polițist, jurist, cadru didactic).

Echipa multidisciplinară și interinstituțională, sub coordonarea managerului de caz:

-evaluează cazul;
-elaborează, aplică și monitorizează Planul de reabilitare și reintegrare socială

DGASPC și furnizorii privați pot oferi servicii specializate pentru copii și familia/ familiile acestora în cadrul centrelor de consiliere pentru copiii abuzați, neglijați, exploatați, centrelor de consiliere pentru copiii victime ale traficului, centrelor de prevenire a abuzului, neglijării, exploatării copilului, iar în lipsa acestora - centrelor de consiliere pentru părinți și copii, centrelor de zi.

Continuarea, aici: https://edu.ro/management_cazuri_violenta

Asigurarea siguranţei în unităţile de învăţământ preuniversitar

 


Asigurarea siguranţei în unităţile de învăţământ preuniversitar

Articolul 63
(1) Siguranţa în unităţile de învăţământ se realizează sub coordonarea prefectului şi este în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale, a DJIP/DMBIP, a Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti sau a inspectoratelor judeţene de poliţie, a Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti ori a inspectoratelor judeţene de jandarmi, a centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog şi a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
(2) La nivelul fiecărui judeţ/municipiului Bucureşti, sub coordonarea prefectului, se elaborează sistemul-cadru de asigurare a protecţiei unităţilor de învăţământ preuniversitar, a siguranţei elevilor şi a personalului didactic de către reprezentanţii autorităţilor prevăzute la alin. (1), care se aprobă de prefect.
(3) În fiecare unitate de învăţământ preuniversitar, consiliul de administraţie, după consultarea consiliului profesoral, a consiliului şcolar al elevilor, a consiliului reprezentativ al părinţilor şi asociaţiei de părinţi, acolo unde există, aprobă un regulament de ordine interioară, cu precizarea condiţiilor de acces în şcoală al profesorilor, elevilor şi al vizitatorilor. Regulamentul este publicat pe site-ul unităţii de învăţământ şi comunicat autorităţilor prevăzute la alin. (1).
(4)Prin bugetul de stat, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului, se alocă bugetelor locale sumele necesare consiliilor judeţene/Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi consiliilor locale pentru realizarea împrejmuirilor, securizarea clădirilor unităţilor de învăţământ, pentru iluminat şi pentru alte măsuri pentru creşterea siguranţei unităţilor de învăţământ, la solicitarea consiliului de administraţie al acestora, cu sprijinul de specialitate acordat de poliţie, conform prevederilor Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Autorităţile prevăzute la alin. (1) analizează semestrial modul în care este asigurată protecţia unităţilor de învăţământ, elaborând şi derulând programe sau proiecte de prevenire a violenţei în mediul şcolar. Biroul de siguranţă şcolară din cadrul inspectoratului judeţean de poliţie/Inspectoratului de Poliţie al Municipiului Bucureşti întocmeşte un raport semestrial privind siguranţa în şcoli, care este adus la cunoştinţa consiliului de administraţie, a consiliului profesoral şi a instituţiilor prevăzute la alin. (1).
Articolul 65
(1) În vederea creşterii nivelului de siguranţă în şcoli se aprobă, prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, într-un termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Planul naţional de combatere a violenţei şcolare, denumit în continuare PNCVS.
(2) PNCVS vizează prevenirea şi reducerea activităţilor şi comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violenţă verbală, fizică, psihologică - bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi ca orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ.
(3) În conformitate cu PNCVS, cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, pe baza unei evaluări a climatului şcolar, în colaborare cu reprezentanţii elevilor, reprezentanţii părinţilor şi cu instituţiile locale abilitate, precum serviciul siguranţă şcolară, serviciul public de asistenţă socială, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, unităţile de învăţământ adoptă planuri de prevenire şi reducere a violenţei în şcoli.
(4) Regulamentul de ordine interioară a unităţii de învăţământ trebuie să prevadă:
a)procedura de acces al persoanelor din afara unităţii de învăţământ;
b)procedura de sesizare a suspiciunilor şi faptelor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ;
c)metoda de sesizare confidenţială a suspiciunilor şi cazurilor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ.
(5) La nivelul unităţii de învăţământ, elevii şi părinţii/ reprezentanţii legali pot raporta suspiciunile şi cazurile de violenţă oricărui membru al personalului şcolii.
(6) Personalul şcolii, preşcolarul, elevul, părintele/ reprezentantul legal care are suspiciuni privind o situaţie de violenţă asupra beneficiarilor primari sau personalului şcolii este obligat să acţioneze în acord cu Procedura de management a cazurilor de violenţă, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
Notă: A se vedea ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial nr. 856 din 22 septembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar.
(7) Conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze cazurile de violenţă asupra copilului la numărul naţional 119 şi să colaboreze cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului pentru managementul acestora, în interesul superior al copilului.
(8) Dacă există suspiciunea comiterii unei infracţiuni, conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze poliţia şi să colaboreze cu organele de anchetă.
(9) Unităţile de învăţământ sunt obligate să stabilească şi să pună în aplicare măsuri de sprijin pentru victimă/victime, respectiv măsuri de sprijin şi sancţiuni pentru autor/autori adecvate la gravitatea cazului de violenţă, la cauzele/efectele posibile ale situaţiei de violenţă şi la nevoile educaţionale/profesionale, relaţionale, sociale, psihologice şi fizice ale celor implicaţi, la nivelul unităţii de învăţământ.
(10) Personalul şcolii care a fost victima unei situaţii de violenţă din partea elevilor beneficiază de servicii de consiliere în vederea prevenirii stresului posttraumatic, respectiv, la cerere, de concediu medical, servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, reîncadrarea la o altă clasă şi asistenţă în desfăşurarea activităţii profesionale, pe perioadă determinată.
(11) Elevii care au fost victima unei situaţii de violenţă beneficiază de servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, în baza unei recomandări de la consilierul şcolar.
Articolul 66
(1) În urma consultării cadrelor didactice, a părinţilor sau elevilor majori, unitatea de învăţământ preuniversitar poate decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în vederea asigurării pazei şi protecţiei persoanelor, bunurilor şi valorilor.
(2) Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video cuprind în contractul educaţional prevăzut la art. 14 alin. (4) acordul sau, după caz, dezacordul scris al părinţilor/reprezentanţilor legali pentru supravegherea audio-video a beneficiarilor primari.
(3)Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video îşi asumă răspunderea publică cu privire la respectarea şi punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, în special în ceea ce priveşte modul de stocare, prelucrare şi utilizare a datelor cu caracter personal obţinute din înregistrările camerelor de supraveghere audio-video instalate în incinta unităţilor de învăţământ.
(4) Nu vor fi instalate camere de supraveghere audio-video în sălile de clasă în care majoritatea părinţilor îşi exprimă dezacordul, în scris, în cadrul contractului educaţional.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplică în situaţia instalării camerelor audio-video în exteriorul clădirilor, pe holuri, în săli de mese şi săli de festivităţi.
(6) Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video:
a)asigură funcţionarea corespunzătoare şi continuă a sistemelor de supraveghere audio-video pe toată durata desfăşurării activităţilor cu beneficiarii primari;
b)asigură angajarea personalului autorizat în ceea ce priveşte modul de organizare şi funcţionare a sistemului de supraveghere audio-video;
c)asigură păstrarea, în condiţii de siguranţă şi confidenţialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 30 de zile, după care aceste informaţii se şterg sau, după caz, se arhivează.
(7) Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video au obligaţia de a permite accesul la înregistrări următoarelor categorii de persoane:
a)părintelui, tutorelui legal sau elevului major, în baza unei cereri motivate scrise, cu aprobarea directorului unităţii de învăţământ;
b)directorului unităţii de învăţământ, reprezentaţilor DJIP/DMBIP şi reprezentanţilor Ministerului Educaţiei;
c)psihologului/consilierului şcolar din unitatea de învăţământ, cu acordul părintelui, al tutorelui legal sau al elevului major, cu aprobarea directorului unităţii de învăţământ;
d)personalului medical, dacă este cazul.
(8) Punerea înregistrărilor audio-video la dispoziţia persoanelor enumerate la alin. (7) lit. a) se face pe bază de cerere scrisă, justificată, adresată directorului unităţii de învăţământ. Cererea trebuie să cuprindă, pe lângă justificare, şi perioada de timp corespunzătoare înregistrărilor care se solicită.
(9) Punerea înregistrărilor audio-video la dispoziţia persoanelor enumerate la alin. (7) lit. a) se realizează în maximum 2 zile de la momentul înregistrării cererii.
(10) Unităţile de învăţământ cu sistem de supraveghere audio-video garantează caracterul confidenţial şi privat al înregistrărilor audio-video.
(11) Înregistrările audio-video din incinta şi din sălile de clasă ale unităţilor de învăţământ nu pot fi comercializate şi nu pot fi făcute publice.
(12) Persoanele enumerate la alin. (7) care intră în posesia înregistrărilor audio-video din incinta sau din sălile de clasă nu pot publica aceste materiale şi nu le pot folosi ca mijloc pentru prejudicierea imaginii sau integrităţii fizice sau psihice a beneficiarilor primari, părinţilor, tutorilor legali sau personalului angajat în unităţile de învăţământ.
(13) Încălcarea dreptului la protecţia datelor cu caracter personal se sancţionează conform legii.
(14) Ministerul Educaţiei elaborează norme specifice privind instalarea camerelor de supraveghere audio-video şi poate asigura achiziţionarea de sisteme de supraveghere audio-video.

Extras: LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023
învăţământului preuniversitar
EMITENT • PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 613 din 5 iulie 2023
Data intrării în vigoare 03-09-2023

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html