duminică, 29 octombrie 2023

Acordarea burselor școlare

 


Acordarea  burselor școlare

Anul școlar 2023 - 2024 aduce o schimbare de paradigmă în privința acordării burselor școlare, impusă în primul rând de intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. 

În acest sens, în  Monitorul Oficial nr. 822 din 12 septembrie 2023 a fost publicat ORDINUL ME nr. 6.238 din 8 septembrie 2023 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor.

Data intrării în vigoare: 12 septembrie 2023.

1.     Dispoziţii generale privind acordarea burselor

ORDINUL nr. 6.238 din 8 septembrie 2023 prevederile are ca temei legal art. 108 alin. (1) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, și art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare.

ORDINUL nr. 6.238 din 8 septembrie 2023  prevede:

·   aprobă Metodologia-cadru de acordare a burselor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin

·     prevederile prezentului ordin intră în vigoare începând cu anul şcolar 2023-2024,

· Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală economică, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar  au obligația ducerii la îndeplinire a prevederile prezentului ordin.

·    la data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice dispoziţii contrare se abrogă.

2.     Structura  Metodologiei-cadru de acordare a burselor este următoarea:

·       Capitolul I Dispoziţii generale

·       Capitolul II Acordarea burselor de excelenţă olimpică

·       Capitolul III Acordarea burselor de merit

·       Capitolul IV Acordarea burselor sociale

·       Capitolul V Acordarea burselor tehnologice

·       Capitolul VI Acordarea burselor pentru mamele minore

·       Capitolul VII Dispoziţii finale

3.     Termeni și definiții în prezentul ordin

(1) Prin „familie“ se înţelege soţul şi soţia cu copiii lor necăsătoriţi, aflaţi în întreţinere, cu vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învăţământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, cu domiciliul ori reşedinţa comună înscrisă în actele de identitate şi care locuiesc împreună.

(2) Se asimilează termenului „familie“ bărbatul şi femeia necăsătoriţi, cu copiii lor necăsătoriţi şi/sau ai fiecăruia dintre ei, având vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani dacă urmează o formă de învăţământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, care locuiesc împreună, dacă această situaţie se confirmă la verificarea în teren.

(3) Sintagma „familie monoparentală“ desemnează familia formată din persoana singură şi copilul/copiii aflat/aflaţi în întreţinere, în vârstă de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învăţământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, şi care locuiesc şi gospodăresc împreună.

(4) Prin „persoană singură din familia monoparentală“ se înţelege persoana care se află în una dintre următoarele situaţii:

a)este necăsătorită;

b)este văduvă;

c)este divorţată;

d)al/a cărei soţ/soţie este declarat/declarată dispărut/dispărută prin hotărâre judecătorească;

e)al/a cărei soţ/soţie se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 178 lit. c) sau d) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

f)al/a cărei soţ/soţie este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate şi nu participă la întreţinerea copiilor;

g)a fost numită tutore sau i s-au încredinţat ori dat în plasament unul sau mai mulţi copii şi se află în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a)-e).

(5)Se asimilează termenului „familie“ şi persoana/persoanele care se ocupă de întreţinerea copilului pe perioada absenţei părinţilor sau tutorelui, conform art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care locuieşte/locuiesc împreună cu copiii aflaţi în întreţinerea sa/lor.

Elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul preuniversitar de stat obligatoriu, nivel gimnazial şi liceal, beneficiază, după caz, de următoarele tipuri de burse:

a)bursă de excelenţă olimpică I;

b)bursă de excelenţă olimpică II;

c)bursă de merit;

d)bursă socială;

e)bursă tehnologică.

4.     Principii generale de  acordare a burselor

Elevii înscrişi la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat, nivel primar, beneficiază de burse sociale.

Elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul tehnologic de stat beneficiază de bursă tehnologică. Prin excepţie, în anii şcolari 2023-2024 şi 2024-2025, bursa tehnologică se acordă doar elevilor înmatriculaţi în cadrul specializărilor din învăţământul profesional, inclusiv dual, nivel 3 EQF/CNC.

Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie, elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar particular şi confesional beneficiază, de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, de:

a)burse de excelenţă olimpică I şi II pentru elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi, nivel gimnazial şi liceal;

b)burse sociale, dacă sunt şcolarizaţi fără taxe, pentru elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi, nivel primar, gimnazial şi liceal;

c)burse tehnologice, dacă se încadrează în specializările şi condiţiile stabilite prin prezenta metodologie, pentru elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul tehnologic.

Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se acordă burse sociale şi elevilor minori, respectiv elevilor în risc de excluziune socială, neangajaţi pe piaţa muncii şi înscrişi în formele de învăţământ cu frecvenţă redusă sau în programele educaţionale de tip „A doua şansă“.

Acordarea burselor menţionate la art. 1 reprezintă atât o formă de stimulare a elevilor care obţin performanţe educaţionale, artistice şi sportive, cât şi o formă de sprijin al elevilor din medii dezavantajate socioeconomic, în vederea participării la educaţie a acestora şi a prevenirii abandonului şcolar, respectiv de stimulare a participării la învăţământul tehnologic, în cazul bursei tehnologice.

Bursele se acordă în fiecare an şcolar, pe perioada cursurilor şcolare, inclusiv pe timpul pregătirii şi susţinerii evaluării naţionale de către absolvenţii clasei a VIII-a, a examenului naţional de bacalaureat, a examenului de certificare a calificării profesionale şi pe perioada pregătirii practice.

Bursele nu se acordă pe perioada vacanţelor şcolare, cu excepţia cazurilor menţionate la art. 6 alin. (1) şi la art. 12 alin. (1).

Bursele se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei. Cuantumul lunar al burselor pentru anul şcolar 2023-2024 este stabilit de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.

Începând cu anul şcolar 2024-2025, cuantumul minim al burselor, cu excepţia bursei de excelenţă olimpică I, va fi aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar.

Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ în funcţie de:

a)sumele alocate de autorităţile administraţiei publice locale;

b)alte venituri obţinute potrivit legii.

5.     Explicații lămuritoare de la ME privind acordare a burselor

 

Ministerul Educației emite  o INSTRUCȚIUNE nr. 31.027/26.09.2023 referitoare la punerea în aplicare a prevederilor Metodologiei-cadru de acordare a burselor (aprobată prin ordinul nr.6.238/8.09.2023)- www.edu.ro/sites/default/files/_fișiere/Minister/2023/preuniversitar_root/burse/Instructiune%2031027_2023_aplicare_metodologie_%20burse.pdf

 

Regăsim în această pagină (www.edu.ro/burse_scolare) toate informațiile necesare, grupate în funcție de o serie de criterii majore de interes. 

 

Elemente de noutate


·        bursele de merit: se acordă pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale; acolo unde situația o impune, potrivit metodologiei, lista de beneficiari va fi extinsă pentru a cuprinde toți elevii cu media mai mare sau egală cu 9,50;

·        bursele de merit pentru elevii de clasa a V-a se vor acorda în ordinea descrescătoare a mediilor calculate ca medie aritmetică, având două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute de elevi pe parcursul primelor două intervale de învățare din anul școlar în curs (în acest caz, bursele se plătesc începând cu luna februarie, inclusiv pentru luna ianuarie, până la finalul anului școlar);

·        bursele de merit pentru elevii de clasa a IX-a se vor acorda pe baza mediilor de admitere în învăţământul liceal sau profesional; 

·   bursele de merit se acordă și pentru premiile I, II sau III la etapele judeţene ale olimpiadelor școlare, respectiv elevilor din loturile restrânse de pregătire pentru participarea la olimpiadele internaționale;

·        bursele sociale se acordă elevilor din familii monoparentale, inclusiv pentru elevii cu unul dintre părinți decedați, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie.


Cuantumuri

·        Bursă de excelenţă olimpică I: între 750 și 3000 lei

·        Bursă de excelenţă olimpică II: 700 lei

·        Bursă de merit : 450 lei

·        Bursă socială: 300 lei

·        Bursă pentru mame minore: 700 lei

·        Bursă tehnologică: 300 lei

Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administraţie a unităţilor de învăţământ în funcţie de sumele alocate de autorităţile administraţiei publice locale sau alte venituri obţinute potrivit legii.


Bursa de excelenţă olimpică I - gimnaziu și liceu

Recompensează elevii care obțin premiile I, II, III și mențiune la:

·        olimpiadele școlare internaționale;

·        campionatele sportive școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și la Jocurile Olimpice în parteneriat cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român.

Bursele de excelență se plătesc lunar, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției.


Bursa de excelenţă olimpică II - gimnaziu și liceu

Recompensează elevii care obțin premiile I, II și III la olimpiadele școlare naționale organizate și finanțate de Ministerul Educației.

Bursele de excelență se plătesc lunar, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției.


Bursa de merit - gimnaziu și liceu

Apreciază și încurajează efortul:

·        Celor mai buni 30% elevi din fiecare clasă, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale / a mediilor de admitere (clasa a IX-a) / a mediilor primelor două module (clasa a V-a) și celor cu rezultate mai mari sau egale cu 9.50;

·        Elevilor din loturile restrânse de pregătire pentru olimpiadele internaționale;

·        Premianților (I, II sau III) la olimpiadele şcolare județene;

·        Premianților (I) la concursurile şcolare și extrașcolare naţionale recunoscute și finanțate sau nefinanțate de Ministerul Educaţiei;

·        Premianților (medalii de aur) la campionatele naţionale organizate de federaţiile sportive naţionale în sporturi olimpice.


Copiile certificate ale diplomelor obținute la competiții trebuie depuse la școală, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar.

Bursele se plătesc lunar, pe perioada cursurilor școlare. 


Bursa socială - primar, gimnazial, liceal, A doua șansă (minori), inclusiv frecvență redusă

Susține participarea școlară a: 

·        elevilor din familii cu un venit mediu net lunar/membru de familie, pe ultimele 12 luni, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie;

·        elevilor cu unul sau ambii părinți decedați, respectiv a celor asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială;

·        elevilor din familii monoparentale;

·        elevilor cu deficienţe/afectări funcţionale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor şi funcţiilor organismului;

·        elevilor din familii care beneficiază de venit minim de incluziune.


Cererea, declarația veniturilor și documentele doveditoare (componența familiei, certificat de încadrare în grad de handicap/de la medicul specialist) trebuie depuse la școală în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar.

Verificarea condițiilor de venit se face de către secretarul unității de învăţământ, cu ajutorul platformei PatrimVen.


Înregistrarea unității de învățământ în PatrimVen durează cel mult 3 zile. 

Bursele sociale se plătesc lunar, pe întreaga durată a anului școlar, cu excepția lunilor în care elevii cumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate. 


Bursa tehnologică (înlocuiește bursa profesională care se acorda conform HG nr. 1062/30.10.2012)

Susține participarea și reușita școlară a elevilor înmatriculați în cadrul specializărilor din învățământul profesional.

Bursele tehnologice se plătesc lunar, pe perioada cursurilor școlare, cu excepția lunilor în care elevii cumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate.

Bursa tehnologică nu se acordă în primele 3 luni calendaristice din anul şcolar următor, în cazul în care elevul a comis abateri disciplinare grave, care conduc la scăderea mediei generale la purtare sub nota 7 în anul şcolar precedent.

Elevii declaraţi repetenţi la finalul unui an şcolar nu beneficiază de bursa tehnologică pentru anul de studiu pe care îl repetă.


Bursa pentru mame minore 

Bursa susține participarea și reușita școlară a mamelor minore, care frecventează cursurile de zi și au copil/copii proprii în întreținere

Burse se acordă pe bază de cerere, însoțită de certificatul de naștere al copilului/copiilor aflați în întreținerea mamei minore. 

Bursele pentru mamele minore se plătesc lunar, în perioada cursurilor școlare, cu excepția lunilor în care elevele cumulează 60 sau mai multe absențe nemotivate.


Alte informații importante

·        Un elev poate beneficia de o singură bursă de excelență olimpică pe an, respectiv o singură bursă de merit pe an, indiferent de rezultatele obținute în anul școlar anterior.

·        Un elev poate beneficia de o singură bursă socială, chiar dacă îndeplinește mai multe criterii sociale.

·        Bursa de excelență olimpică I sau II nu se cumulează cu bursa de merit.

·        Bursa socială, bursa tehnologică, bursa pentru mame minore se pot cumula între ele și/sau cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit.


Plata burselor

·        Bursele se plătesc lunar, de către unitățile de învățământ, la data de 15 a fiecărei luni, pentru luna precedentă.

·        Dacă data de 15 cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, plata burselor se efectuează în ziua lucrătoare anterioară acesteia.

·        Plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie a anului curent, se face, la data de 15 noiembrie.

 

6.     Cele mai frecvente întrebări și răspunsuri (FAQ)  privind procesul de acordare a burselor școlare, aici www.edu.ro/burse_scolare_faq_intrebari_raspunsuri

 

Sursa:

1.    Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, actualizată;

2.  ORDINUL nr. 6.238 din 8 septembrie 2023 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor;

3.     www.edu.ro/burse_scolare;

4.     www.edu.ro/burse_scolare_faq_intrebari_raspunsuri

 

duminică, 22 octombrie 2023

Codul de etică din educația preuniversitară 2023-2024

 


Codul  de etică   din  educația preuniversitară 2023-2024

 

 

Pentru angajații din învățământul preuniversitar  punem la  dispoziție un  model  de Cod  de etică,  actualizat  cu  legislația în  vigoare  la  această  dată



 

 

COD  DE ETICĂ 

       

 

 


 

        CAP. I

  Dispoziţii generale

 

  ART. 1

  (1) Prezentul Cod de etică este elaborat în baza art. 10 şi 16 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, aprobat prin OMECTS  nr. 5.550/2011 și  a art. 2 OMEN nr. 4.831 din 30 august 2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din învăţământul preuniversitar.

  (2) Codul este aplicabil angajaților din ........................... care îndeplinesc funcţia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de control şi personal didactic asociat în cadrul unităţii de învăţământ/conex.

         (3) Pentru personalul  nedidactic din unitatea școlară/conexă  sunt aplicabile dispoziţiile Codului administrativ - Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ,  cu modificările  și  completările ulterioare.

          (4) Angajații  din ........................au obligaţia, datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului cod.

 

  ART. 2

  Codul instituie un ansamblu de valori, principii şi norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.

  ART. 3

  Respectarea prevederilor prezentului cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:

  a) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului didactic;

  b) creşterea calitativă a relaţiilor dintre părţile implicate în actul educaţional;

  c) eliminarea practicilor inadecvate şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;

  d) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;

  e) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;

  f) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.

  CAP. II

  Valori, principii şi norme de conduită

 

 

  ART. 4

  Angajații  din ................. trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:

  a) imparţialitate şi obiectivitate;

  b) independenţă şi libertate profesională;

  c) responsabilitate morală, socială şi profesională;

  d) integritate morală şi profesională;

  e) confidenţialitate şi respect pentru sfera vieţii private;

  f) primatul interesului public;

  g) respectarea şi promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educaţiei;

  h) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;

  i) respectarea autonomiei personale;

  j) onestitate şi corectitudine;

  k) atitudine decentă şi echilibrată;

  l) toleranţă;

  m) autoexigenţă în exercitarea profesiei;

  n) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;

  o) implicare în procesul de perfecţionare a caracterului democratic al societăţii.

  ART. 5

  În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai educaţiei, personalul angajat are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica norme de conduită prin care se asigură:

  a) ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:

  (i) supravegherea atât pe parcursul activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;

  (ii) interzicerea agresiunilor verbale, fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai educaţiei;

  (iii) protecţia fiecărui beneficiar direct al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004  privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

  b) interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:

  (i) fraudarea examenelor;

  (ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi ai educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea;

  (iii) favoritismul;

  (iv) meditaţiile contra cost cu beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este încadrat;

        c) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive;

  d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui beneficiar direct al educaţiei.

  ART. 6

  În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul didactic din............................. respectă şi aplică norme de conduită prin care se asigură:

  a) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală şi de comunicare;

  b) respectarea confidenţialităţii informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de familie;

  c) neacceptarea primirii de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în condiţiile art. 5 lit. b) pct. (ii);

  d) recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a impune achiziţionarea celor contra cost.

  ART. 7

  (1) Relaţiile colegiale ale personalului didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială.

  (2) În activitatea profesională, personalul didactic evită practicarea oricărei forme de discriminare şi denigrare în relaţiile cu ceilalţi colegi şi acţionează pentru combaterea fraudei intelectuale, inclusiv a plagiatului.

  ART. 8

  Personalul didactic care îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului şcolar respectă şi norme de conduită managerială prin care se asigură:

  a) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;

  b) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;

  c) evaluarea obiectivă conform atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;

  d) prevenirea oricărei forme de constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;

  e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului didactic, nedidactic  şi a beneficiarilor direcţi ai educaţiei.

  ART. 9

  În exercitarea activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:

  a) să folosească baza materială din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte;

  b) să folosească, să producă sau să distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;

  c) să organizeze activităţi care pun în pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;

  d) să consume alcool şi substanţe interzise, cu excepţia celor recomandate medical;

  e) să permită şi să încurajeze consumul de alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai educaţiei, cu excepţia celor recomandate medical;

  f) să organizeze şi să practice pariuri şi jocuri de noroc.

  ART. 10

  În relaţiile cu alte unităţi şi instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care:

  a) asigură sprijin în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

  b) manifestă responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor beneficiarului direct al educaţiei, atunci când interesul şi nevoia de protecţie a acestuia impun acest lucru.

  CAP. III

  Dispoziţii finale

  ART. 11

     Prezentul cod se completează cu dispoziţiile Codului administrativ -Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ,  cu modificările  și  completările ulterioare şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.

  ART. 12

  Prin prevederile prezentului cod, activităţile Comisiei  Judeţene de Etică nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară, constituite la diferite niveluri, conform prevederilor legii educației preuniversitare, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici activităţilor instituţiilor statului abilitate.

 

  ART. 13

  Propunerile de modificare sau de completare a prevederilor prezentului cod se fac în Consiliul de Administrație al unității școlare/conexe.

  ART. 14

  Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.

         ART. 15

      Prezentul   cod  se  aduce  la  cunoștința   angajaților  pe  bază  de  semnătură și  apoi  se    publică la avizier/site.......



-----

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html