sâmbătă, 17 februarie 2018

Fișe cadru de post învățământ preuniversitar


În atasare- fișe cadru de post învățământ preuniversitar




1_Fisa post cadru INSPECTOR SCOLAR GENERAL
2_Fisa post cadru INSPECTOR SCOLAR GENERAL ADJUNCT
3_Fisa post cadru DIRECTOR CCD
4_Fisa post cadru INSPECTOR SCOLAR
5_Fisa post cadru DIRECTOR
6_Fisa post cadru DIRECTOR ADJUNCT
7_Fisa post cadru CONTABIL
8_Fisa post cadru ADMIN PATRIMONIU
9_Fisa post cadru SECRETAR
10_Fisa post cadru ADMINISTRATOR DE PATRIMONIU
11_Fisa post cadru ASISTENT SOCIAL
12_Fisa post cadru CADRU DIDACTIC
13_Fisa post cadru INFORMATICIAN
14_Fisa post cadru COREPETITOR
15_Fisa post cadru INSTRUCTOR ANIMATOR
15_Fisa post cadru INSTRUCTOR DE EDUCATIE SCOLARA
16_Fisa post cadru LABORANT
17_Fisa post cadru MEDIATOR SCOLAR
18_Fisa post cadru PEDAGOG SCOLAR
19_Fisa post cadru PERSONAL DIDACTIC AUXILIAR
20_Fisa post cadru TEHNICIAN


Fisiere atasate:
 Fise cadru de post.rar [346.67 KB] 

Consilierea de specialitate, consultanţa şi asistenţa juridică pentru unităţile de învăţământ

Explicații lămuritoare privind punerea în aplicare a art. 16 și 17 din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar privind consilierea de specialitate, consultanţa şi asistenţa juridică pentru unităţile de învăţământ


Potrivit art. 16 din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016, managementul unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică este asigurat în conformitate cu prevederile legale. 

Unitatea de învăţământ cu personalitate juridică este condusă de consiliul de administraţie, de director şi, după caz, de directori adjuncţi. 

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, conducerea unităţii de învăţământ se consultă, după caz, cu toate organismele interesate: consiliul profesoral, reprezentanţii organizaţiilor sindicale afiliate federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, care au membri în unitate, consiliul reprezentativ al părinţilor şi/sau asociaţia părinţilor, consiliul şcolar al elevilor, autorităţile administraţiei publice locale, cu reprezentanţii operatorilor economici implicaţi în susţinerea învăţământului profesional şi tehnic şi/sau în desfăşurarea instruirii practice a elevilor.

  
În cazul în care conducerea unității de învățământ vrea să obțină suplimentar, consiliere din partea specialistilor din cadrul Inspectoratului Școlar Județean, aceasta se poate adresa inspectorului școlar general ( modele de cereri anexate).

Domeniile de competență ale specialiștilor din inspectoratul școlar sunt (vezi Organigrama unui inspectorat școlar):

-domeniul curriculum şi inspecţie şcolară,
-domeniul management (management instituţional, managementul resurselor umane, dezvoltarea resursei umane, educaţie permanentă, proiecte educaţionale, învăţământ particular şi alternative educaţionale, activităţi extraşcolare, minorităţi naţionale),
-domeniul economic şi tehnic-administrativ (financiar-contabil, normare-salarizare, reţea şcolară, plan de şcolarizare, secretariat-arhivă, informatizare, tehnic-administrativ),
-audit public intern,
-juridic.

Pentru realizarea atribuţiilor sale, directorul se consultă cu reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar din unitatea de învăţământ şi/sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor din unitatea de învăţământ, în conformitate cu prevederile legale.

Directorul are dreptul să solicite şi să primească asistenţă juridică din partea inspectoratului şcolar în toate problemele de legislaţie, precum şi în cazul unor litigii în care este implicată unitatea de învăţământ.

Conform art. 17 din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016, Consultanţa şi asistenţa juridică pentru unităţile de învăţământ se asigură, la cererea directorului, de către inspectoratele şcolare, prin consilierul juridic.

Consilierul juridic nu se pronunţă asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta.



Fisiere atasate:
 Organigrama_ISJ_2017-2018.pdf [132.31 KB] 
Descarcat de 30 ori 
 Model solicitare consiliere de specialitate.doc [30 KB] 
Descarcat de 95 ori 
 Model solicitare consiliere juridică.doc [30 KB] 
Descarcat de 94 ori 

Prevenirea corupției în educație




Educaţia anticorupţie reprezintă o prioritate majoră. 
Există un deficit semnificativ de cunoaştere de către angajaţi şi manageri a standardelor legale de integritate (protecţia avertizorului în interes public, consilierea etică, interdicţiile post-angajare - pantouflage, gestionarea funcţiilor sensibile).

vineri, 16 februarie 2018

Transferul copiilor şi elevilor



  ART. 148
  Copiii şi elevii au dreptul să se transfere de la o formaţiune de studiu la alta, de la o unitate de învăţământ la alta, de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare/calificare profesională la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ la care se face transferul.
  ART. 149
  Transferul copiilor şi elevilor se face cu aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită transferul şi cu avizul consultativ al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ de la care se transferă.
  ART. 150
  (1) În învăţământul antepreşcolar/preşcolar, primar, gimnazial, învăţământul profesional, liceal, postliceal, precum şi în învăţământul profesional şi tehnic dual elevii se pot transfera de la o grupă/formaţiune de studiu la alta, în aceeaşi unitate de învăţământ, sau de la o unitate de învăţământ la alta, în limita efectivelor maxime de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiune de studiu.

(la 22-01-2018 Alineatul (1) din Articolul 150 , Capitolul IV , Titlul VII a fost modificat de Punctul 43, Articolul I din ORDINUL nr. 3.027 din 8 ianuarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 22 ianuarie 2018)
   (2) În situaţii excepţionale, în care transferul nu se poate face în limita efectivelor maxime de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiune de studiu, inspectoratul şcolar poate aproba depăşirea efectivului maxim, în scopul efectuării transferului.
  ART. 151
  (1) În învăţământul profesional, liceal sau postliceal, inclusiv în învăţământul profesional şi tehnic dual, aprobarea transferurilor la care se schimbă filiera, domeniul de pregătire, specializarea/calificarea profesională este condiţionată de promovarea examenelor de diferenţă.

(la 22-01-2018 Alineatul (1) din Articolul 151 , Capitolul IV , Titlul VII a fost modificat de Punctul 44, Articolul I din ORDINUL nr. 3.027 din 8 ianuarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 22 ianuarie 2018)
   (2) Disciplinele/Modulele la care se susţin examene de diferenţă se stabilesc prin compararea celor două planuri-cadru. Modalităţile de susţinere a acestor diferenţe se stabilesc de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi la propunerea membrilor catedrei.
  ART. 152
  (1) Elevii din învăţământul liceal, din învăţământul profesional şi din învăţământul postliceal se pot transfera, păstrând forma de învăţământ, cu respectarea următoarelor condiţii:

  a) în cadrul învăţământului liceal, elevii din clasa a IX-a se pot transfera numai după primul semestru, dacă media lor de admitere este cel puţin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul; în situaţii medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti, acolo unde există, sau a documentelor medicale justificative şi în situaţiile excepţionale prevăzute la art. 155 alin. (4), elevii din clasa a IX-a a învăţământului liceal pot fi transferaţi şi în cursul primului semestru sau înainte de începerea acestuia, cu respectarea condiţiei de medie menţionate anterior. În situaţii medicale excepţionale, ISJ/ISMB, cu avizul MEN, poate aproba realizarea transferului şi fără respectarea condiţiei de medie;
  b) în cadrul învăţământului liceal, elevii din clasele X-XII/XIII se pot transfera, de regulă, dacă media lor din ultimul an este cel puţin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicită transferul;
  c) în cadrul învăţământului profesional cu durata de trei ani, elevii de la clasa a IX-a se pot transfera numai după primul semestru, dacă media lor de admitere este cel puţin egală cu media ultimului admis la calificarea profesională la care se solicită transferul; în situaţii medicale deosebite, elevii din clasa a IX-a a învăţământului profesional cu durata de trei ani pot fi transferaţi şi în cursul primului semestru sau înainte de începerea acestuia, pe baza avizului comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti, cu respectarea condiţiei de medie, menţionate anterior;
  d) în cadrul învăţământului profesional cu durata de trei ani, elevii din clasele a X-a şi a XI-a se pot transfera, de regulă, dacă media lor din ultimul an este cel puţin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicită transferul. Excepţiile de la această prevedere se aprobă de către consiliul de administraţie;
  e) elevii din clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a din învăţământul liceal se pot transfera în aceeaşi clasă în învăţământul profesional cu durata de trei ani după susţinerea examenelor de diferenţă, în limita efectivului de 30 de elevi la clasă şi în baza criteriilor prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ la care se solicită transferul;
  f) elevii care au finalizat clasa a IX-a a învăţământului profesional cu durata de trei ani se pot transfera doar în clasa a IX-a a învăţământului liceal, cu respectarea mediei de admitere la profilul şi specializarea la care solicită transferul. Elevii din clasele a X-a şi a XI-a din învăţământul profesional cu durata de trei ani se pot transfera în clasa a X-a din învăţământul liceal, cu respectarea condiţiei de medie a clasei la care solicită transferul şi după promovarea examenelor de diferenţă;
  g) elevii din clasele terminale ale învăţământului liceal se pot transfera de la învăţământul cu frecvenţă, cursuri de zi la învăţământul cu frecvenţă cursuri serale, în anul terminal, după absolvirea semestrului I şi după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă.
  (2) Prevederile lit. c), d), e) şi f) de la alin. (1) se aplică şi în cazul învăţământului profesional şi tehnic dual.

(la 22-01-2018 Articolul 152 din Capitolul IV , Titlul VII a fost modificat de Punctul 45, Articolul I din ORDINUL nr. 3.027 din 8 ianuarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 22 ianuarie 2018)
  ART. 153
  Elevii din învăţământul liceal, din învăţământul profesional şi din învăţământul postliceal se pot transfera de la o formă de învăţământ la alta astfel:
  a) elevii de la învăţământul cu frecvenţă redusă se pot transfera la forma de învăţământ cu frecvenţă, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţă, dacă au media anuală cel puţin 7,00 la fiecare disciplină/modul de studiu, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă şi potrivit criteriilor prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ; transferul se face, de regulă în aceeaşi clasă, cu excepţia elevilor din clasa terminală de la învăţământul cu frecvenţă redusă, pentru care durata studiilor este mai mare cu un an, care se pot transfera în clasa terminală din învăţământul cu frecvenţă;
  b) elevii de la învăţământul cu frecvenţă se pot transfera la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă;
  c) elevii din clasele terminale ale învăţământului liceal se pot transfera de la învăţământul cu frecvenţă la învăţământul cu frecvenţă redusă, în anul terminal, după absolvirea semestrului I şi după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă. Elevii din învăţământul profesional şi tehnic dual se pot transfera în învăţământul care nu are caracteristicile acestei forme de organizare, după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă şi potrivit criteriilor prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ; elevii din învăţământul liceal, profesional şi postliceal se pot transfera în învăţământul profesional şi tehnic dual, după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă, cu respectarea prevederilor legale privind efectivele de elevi la clasă.

(la 22-01-2018 Litera c) din Articolul 153 , Capitolul IV , Titlul VII a fost modificată de Punctul 46, Articolul I din ORDINUL nr. 3.027 din 8 ianuarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 22 ianuarie 2018)


  ART. 154
  (1) Transferul elevilor de la o formaţiune de studiu cu predarea unei limbi de circulaţie internaţională în regim normal la o formaţiune de studiu cu predare intensivă, respectiv bilingvă, a unei limbi de circulaţie internaţională se realizează astfel:
  a) la nivel gimnazial, începând cu clasa a V-a, elevii care se pot transfera de la o unitate de învăţământ la alta, de la o formaţiune de studiu cu predarea unei limbi de circulaţie internaţională în regim normal la o formaţiune de studiu cu predare intensivă a unei limbi de circulaţie internaţională vor susţine un test de aptitudini şi cunoştinţe la limba modernă;
  b) testul de aptitudini şi cunoştinţe va fi elaborat la nivelul unităţii de învăţământ în care elevul se transferă, de către o comisie desemnată în acest sens de directorul unităţii de învăţământ;
  c) la nivel liceal, începând cu clasa a IX-a, elevii care se transferă la clasele cu predare intensivă, respectiv bilingvă a unei limbi de circulaţie internaţională vor susţine examene de diferenţă (după caz) şi un test de verificare a competenţelor lingvistice în unitatea de învăţământ la care se transferă.
  (2) Subiectele aferente testelor/probelor vor fi elaborate la nivelul unităţii de învăţământ de către o comisie desemnată în acest sens de directorul unităţii de învăţământ.
  (3) Elevii din secţiile bilingve francofone care solicită schimbarea disciplinei nonlingvistice vor susţine examen de diferenţă în vacanţa intersemestrială.
  ART. 155
  (1) Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ, profilul şi/sau specializarea se efectuează, de regulă, în perioada intersemestrială sau a vacanţei de vară. Prin excepţie, transferurile de la nivelurile antepreşcolar şi preşcolar se pot face oricând în timpul anului şcolar, ţinând cont de interesul superior al copilului.
  (2) Transferurile în care se schimbă forma de învăţământ se efectuează în următoarele perioade:
  a) de la învăţământul cu frecvenţă la cel cu frecvenţă redusă, de regulă în perioada intersemestrială sau a vacanţei de vară; în aceleaşi perioade se efectuează şi transferul la/de la învăţământul profesional şi tehnic dual şi de la/la învăţământul profesional şi tehnic dual la învăţământul liceal tehnologic. Transferurile în cursul anului şcolar se pot aproba în mod excepţional în cazurile precizate la art. 155 alin. (4);

(la 22-01-2018 Litera a) din Alineatul (2) , Articolul 155 , Capitolul IV , Titlul VII a fost modificată de Punctul 47, Articolul I din ORDINUL nr. 3.027 din 8 ianuarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 22 ianuarie 2018)
   b) de la învăţământul cu frecvenţă redusă la cel cu frecvenţă, numai în perioada vacanţei de vară.
  (3) Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ, cu schimbarea profilului şi/sau a specializării, se efectuează, de regulă, în perioada vacanţei de vară, conform hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită transferul.

(la 22-01-2018 Alineatul (3) din Articolul 155 , Capitolul IV , Titlul VII a fost modificat de Punctul 48, Articolul I din ORDINUL nr. 3.027 din 8 ianuarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 22 ianuarie 2018)
   (4) Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, în mod excepţional, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, în următoarele situaţii:
  a) la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate, respectiv într-un alt sector al municipiului Bucureşti;
  b) în cazul unei recomandări medicale, eliberată pe baza unei expertize medicale efectuate de direcţia de sănătate publică;
  c) de la clasele de învăţământ liceal la clasele de învăţământ profesional;
  d) la/de la învăţământul de artă, sportiv şi militar;
  e) de la clasele cu program de predare intensivă a unei limbi străine sau cu program de predare bilingv la celelalte clase;
  f) în alte situaţii excepţionale, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.

  ART. 156
  Gemenii, tripleţii se pot transfera în clasa celui cu media mai mare sau invers, la cererea părintelui, tutorelui sau susţinătorului legal sau la cererea elevilor dacă aceştia sunt majori, cu aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
  ART. 157
  (1) În mod excepţional, elevii din unităţile de învăţământ liceal şi postliceal din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională declaraţi «Inapt»/ «Necorespunzător» pentru cariera militară, cei care comit abateri grave sau cei care nu doresc să mai urmeze cursurile respectivelor unităţi de învăţământ se transferă în unităţi de învăţământ din reţeaua Ministerului Educaţiei Naţionale, în timpul anului şcolar. Transferul se efectuează cu respectarea prevederilor prezentului regulament, precum şi a reglementărilor specifice ministerelor de care aparţin unităţile de învăţământ unde este înmatriculat elevul.
  (2) Copiii personalului în activitate, decedat, rănit sau încadrat în grad de invaliditate conform legii, din următoarele categorii: cadre militare, militari angajaţi pe bază de contract, funcţionari publici cu statut special, în timpul sau din cauza serviciului militar, personal civil, se pot transfera, la cerere, din unităţile de învăţământ liceal sau postliceal din reţeaua Ministerului Educaţiei Naţionale în unităţile de învăţământ liceal şi postliceal din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, dacă îndeplinesc criteriile de recrutare şi au fost declaraţi «Admis» la probele de selecţie, în baza dosarului de candidat, conform reglementărilor specifice ministerului respectiv.

(la 22-01-2018 Articolul 157 din Capitolul IV , Titlul VII a fost modificat de Punctul 49, Articolul I din ORDINUL nr. 3.027 din 8 ianuarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 22 ianuarie 2018)
  ART. 158
  (1) Elevii din învăţământul preuniversitar particular sau confesional se pot transfera la unităţi de învăţământ de stat, în condiţiile prezentului regulament.
  (2) Elevii din învăţământul preuniversitar de stat se pot transfera în învăţământul particular, cu acordul unităţii primitoare şi în condiţiile stabilite de propriul regulament de organizare şi funcţionare.
  ART. 159
  (1) Pentru copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, în funcţie de evoluţia acestora se pot face propuneri de reorientare dinspre învăţământul special/special integrat spre învăţământul de masă şi invers.
  (2) Propunerea de reorientare se face de către cadrul didactic care a lucrat cu copilul în cauză sau de către părinţii, tutorii sau susţinătorii legali ai copilului şi de către consilierul pedagog şcolar. Decizia de reorientare se ia de către comisia de orientare şcolară şi profesională din cadrul centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, cu acordul părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali.
  ART. 160
  După aprobarea transferului, unitatea de învăţământ primitoare este obligată să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de 5 zile lucrătoare. Unitatea de învăţământ de la care se transferă elevul este obligată să trimită la unitatea de învăţământ primitoare situaţia şcolară a celui transferat, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Până la primirea situaţiei şcolare de către unitatea de învăţământ la care s-a transferat, elevul transferat participă la cursuri în calitate de audient.
Temei legal: ORDIN nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare
EMITENT: Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
PUBLICAT ÎN: Monitorul Oficial nr. 720 din 19 septembrie 2016

 
   Notă CTCE: Forma consolidată a ORDINULUI nr. 5.079 din 31 august 2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 720 din 19 septembrie 2016, la data de 25 Ianuarie 2018 este realizată prin includerea modificărilor şi completărilor aduse de: ORDINUL nr. 3.027 din 8 ianuarie 2018.
  Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ(https://www.ctce.ro/portal/web/) şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.


miercuri, 14 februarie 2018

Constituirea consiliului de administraţie în învăţământul particular şi confesional



  ART. 4  din ORDINUL MEN nr. 4.619 din 22 septembrie 2014 (*actualizat*) pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar , cu modificările şi completările ulterioare.

  (3) În unităţile de învăţământ particular şi confesional, consiliul de administraţie se constituie conform prevederilor art. 96 alin. (5) şi al art. 96^1 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

ART. 96  Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

   (5) În învăţământul particular şi confesional, în componenţa consiliului de administraţie sunt incluşi reprezentanţi ai fondatorilor. Conducerea consiliului de administraţie este asigurată de persoana desemnată de fondatori. În unităţile pentru învăţământul general obligatoriu, consiliul de administraţie cuprinde şi un reprezentant al consiliului local.

ART. 96^1 Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.


  (3) În unităţile de învăţământ particular şi confesional, consiliul de administraţie este constituit conform statutului aprobat de fondatori.

marți, 13 februarie 2018

Cadrul legal privind semnalarea neregularităților de către consilierul juridic



  



1.Art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare:

Atribuţiile consilierului juridic  din inspectoratul școlar:
a.reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;

2.  Art. 17  din Statutul  profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare:

  La primirea în corpul profesional, consilierul juridic depune următorul jurământ:
"În numele Legii, Onoarei şi Adevărului Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să-mi exercit profesia independent, cu demnitate şi probitate şi să păstrez secretul profesional. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!"

3.  Codul deontologic al consilierului juridic:

Art. 20 Consilierului juridic ii este interzis in exercitarea profesiei să tolereze acte ilegale.
Art. 26 Consilierul juridic va evita orice conflict de interese care ar aduce atingere imaginii profesiei de consilier sau a entitatii beneficiare a serviciilor juridice. Nu poate fi considerată evitare de conflict situatia in care consilierul era obligat sa intervina pentru restabilirea legalitatii si nu a intervenit.

4. Standardul 1 - Etica şi integritatea Ordinul SGG nr. 400 din 12 iunie 2015 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice, cu modificările și completările ulterioare:

  1.1. Descrierea standardului
  Conducerea şi salariaţii entităţii publice cunosc şi susţin valorile etice şi valorile organizaţiei, respectă şi aplică reglementările cu privire la etică, integritate, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.
         1.2. Cerinţe generale  
1.2.1. Conducerea entităţii publice sprijină şi promovează, prin deciziile sale şi prin puterea exemplului personal, valorile etice, integritatea personală şi profesională a salariaţilor.  
1.2.2. Conducerea entităţii publice adoptă un cod etic/cod de conduită, dezvoltă şi implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.  
1.2.3. Conducerea entităţii publice înlesneşte comunicarea deschisă, de către salariaţi, a preocupărilor acestora în materie de etică şi integritate, prin crearea unui mediu adecvat.  
1.2.4. Acţiunea de semnalare de către salariaţi a neregularităţilor trebuie să aibă un caracter transparent pentru eliminarea suspiciunii de delaţiune şi trebuie privită ca exercitarea unei îndatoriri profesionale.
1.2.5. Salariaţii care semnalează neregularităţi de care, direct sau indirect, au cunoştinţă sunt protejaţi împotriva oricăror discriminări, iar managerii au obligaţia de a întreprinde cercetările adecvate, în scopul elucidării celor semnalate şi de a lua, dacă este cazul, măsurile ce se impun.
1.2.6. Conducerea şi salariaţii entităţii publice au o abordare pozitivă faţă de controlul intern managerial, a cărui funcţionare o sprijină în mod permanent.

Ordinul MEN nr. 3.058 din 16 ianuarie 2018





În Monitorului Oficial nr. 135 din 13 februarie 2018  a fost  publicat Ordinul nr. 3.058 din 16 ianuarie 2018 privind reglementarea funcţiilor cu statut de personal didactic auxiliar care nu se regăsesc în anexa I "Familia ocupaţională de funcţii bugetare Învăţământ" la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice ce  are  ca  emitent Ministerul Educaţiei Naţionale.

Ordinul  face referire  la  consilierii  juridici nivel universitar,  asimilați din punct  de vedere salarial cu  funcţii  didactice auxiliare.

Din punctul nostru de vedere,  este  un  ordin  care  discriminează  consilierii juridici din preuniversitar,  asimilați    din punct  de vedere salarial cu  funcţii  nedidactice.


Așteptăm  ca Ministerul Educaţiei Naţionale să remedieze  cât mai  urgent  această  inadvertență.

O altă  disfuncție  pe care  doresc  să  o sesizez  este  aceea  a  luării în considerare a specificului muncii şi a importanţei sociale a serviciilor profesionale ale consilierului juridic.

Nouă  ni se refuză  acordarea sporurilor de confidențialitate, mobilitate, ecran.  Aceste drepturi  sunt  oferite  în alte  ministere.

Neacordarea  acestor sporuri,   în plus   slaba  remunerare  de bază a  consilierului  juridic ( în prezent un consilier juridic IAS  are 2480 lei  salariu  lunar net),   duce la frustrări  și nemulțumiri  personale  ale juristilor  care  pot  fi  finalizate  cu   găsirea  altui  angajator  care să  valorizeze   realist  munca    depusă.

În final, ministerul  va  avea  consilierii  juridici  pe  care și-i  permite  a-i  plăti!



  Acte normative specifice invatamantului preuniversitar - part. V  Aici  http://www.legistm.ro/blog/acte-normative-specifice-invatamantului...