joi, 22 februarie 2018

Punct de vedere


PUNCT DE VEDERE JURIDIC CU PRIVIRE LA  ASPECTELE DE NELEGALITATE CUPRINSE ÎN  PROIECTUL DE METODOLOGIE DE ÎNSCRIERE A COPIILOR ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR PENTRU ANUL ȘCOLAR 2018-2019




Proiectul de Metodologie de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019 cuprinde:

Art. 11. - (1) Criteriile specifice de departajare menționate la art. 10 alin. (5) sunt elaborate în urma consultării cadrelor didactice și a partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al părinților.
    (2) Criteriile specifice de departajare menționate la art.10 alin. (5) sunt aprobate de consiliul de administrație al unității de învățământ, după acordarea avizului de legalitate de către consilierul juridic.[1]

Având  în vedere că  pe raza  unui  județ există  un consilier  juridic  angajat  la Inspectoratul Școlar județean,  se  trage  concluzia  că   proiectul  face  referire la  consilierul juridic al Inspectoratului Școlar județean.

Potrivit art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificarile si completarile ulterioare, consilierul juridic din ISJ are următoarele atribuţii:

a)      reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
b)      reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c)      asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d)     asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e)      rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f)       participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g)      acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h)      obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i)        întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j)        informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k)      îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.
           
            Profesia de consilier juridic face parte din categoria profesiilor juridice, se organizează ca un corp profesional şi se exercită conform prevederilor:

•Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
•Codului muncii- Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003, republicată
•Statutului profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare,
•Codului deontologic al consilierului juridic,
•Ordinului nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.

În esență, acestea  prevăd:

  1.     Legea nr. 514 din 28 noiembrie 2003  privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic (actualizata până la data de 30 iunie 2006*)

 ART. 1 Consilierul juridic asigura apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale autorităţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale persoanelor juridice de drept privat, în slujba cărora se află şi în conformitate cu Constitutia şi legile tarii.
ART. 2 Consilierul juridic poate să fie numit în functie sau angajat în muncă, în condiţiile legii.
ART. 3 (1) Consilierul juridic numit în functie are statutul functionarului, potrivit functiei şi categoriei acesteia.
 (2) Consilierul juridic angajat în munca are statut de salariat.
ART. 4 Consilierul juridic în activitatea sa asigura consultanţă şi reprezentarea autorităţii sau institutiei publice în serviciul careia se afla ori a persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apara drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natura, precum şi cu orice persoană juridica sau fizica, română sau străină, în condiţiile legii şi ale regulamentelor specifice unităţii, avizeaza şi contrasemnează actele cu caracter juridic.

2.     Codul muncii Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003 (**republicată**)(*actualizată*)

ART. 10 Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu.
ART. 11 Clauzele contractului individual de muncă nu pot conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin contracte colective de muncă.

3.     Statutul profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004

Art. 8 În activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei publice ori a persoanei juridice în favoarea căreia exercită profesia, apără drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română ori străină;
  
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
  
Art.. 40 Îndatoririle consilierului juridic

  (1) Consilierul juridic apără drepturile şi interesele legitime ale instituţiei, persoanei juridice, autorităţii sau entităţii pentru care exercită profesia, asigură consultanţă şi reprezentare juridică, avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de acestea.
  (2) Consilierul juridic acordă consultanţă, opinia sa fiind consultativă.
  Consilierul juridic formulează punctul său de vedere potrivit prevederilor legale şi a crezului său profesional.
  Consilierul juridic manifestă independenţă în relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.
   În exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate fi supus nici unei presiuni din partea persoanei juridice unde îşi exercită profesia sau din partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori privat.

        Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii, statutului profesiei şi regulilor eticii profesionale.

 Propunerea  este  netemeinică  și   nelegală  deoarece   consilierul juridic  are  un  statut  și  un  rol  stabilit  prin   lege.

 A  aviza  actele altei  persoane juridice  cu  care  consilierul juridic  nu are  încheiat un contract individual de muncă  presupune  din partea acestuia   profesarea  unei meserii fără  drept. Adică  infracțiune, conform Art. 348 Noul Cod Penal.

            Prin urmare,    acesta    va  trebui să  se  abtină,  aplicând  următoarea prevedere:

Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii, statutului profesiei şi regulilor eticii profesionale.


marți, 20 februarie 2018

Rezolvarea litigiilor prevăzute în cadrul contractelor de management din MEN, nivel preuniversitar

TIPUL DE CONTRACT
BAZA LEGALĂ
LITIGII
1
CONTRACT DE MANAGEMENT
HOTĂRÂREA nr. 527 din 6 mai 2009 privind aprobarea modelului-cadru al contractului de management

ART. 10
  Litigii
  Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului contract de management se soluţionează conform prevederilor care reglementează contenciosul administrativ.

2
CONTRACT DE MANAGEMENT INSPECTOR ŞCOLAR GENERAL

Anexa 8 la Ordinul nr. 5.557 din 7 octombrie 2011 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic
  ART. 10
  Litigii
  Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului contract de management se soluţionează conform prevederilor care reglementează contenciosul administrativ.

3
CONTRACT DE MANAGEMENT
INSPECTOR ŞCOLAR GENERAL
ADJUNCT

Anexa 9 la Ordinul nr. 5.557 din 7 octombrie 2011 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic
  ART. 10
  Litigii
  Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului contract de management se soluţionează conform prevederilor care reglementează contenciosul administrativ.

4

CONTRACT DE MANAGEMENT DIRECTOR AL CASEI CORPULUI DIDACTIC
Anexa 10 la  Ordinul nr. 5.557 din 7 octombrie 2011 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic

ART. 10
  Litigii
  Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului contract de management se soluţionează conform prevederilor care reglementează contenciosul administrativ.

5
CONTRACT DE MANAGEMENT EDUCAŢIONAL
INSPECTOR ȘCOLAR

Ordinul nr. 5.558 din 7 octombrie 2011 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar din inspectoratele şcolare
X. Litigii
Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea sau încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti.

6
CONTRACT DE MANAGEMENT EDUCAŢIONAL  DIRECTOR

Ordinul nr. 5.080 din 31 august 2016 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar

X: Litigii

Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti competente să soluţioneze litigii de muncă.

7
CONTRACT DE MANAGEMENT
(DIRECTOR UNITATE DE ÎNVĂŢĂMÂNT)

Ordinul nr. 3.969 din 30 mai 2017, pentru aprobarea Metodologiei din 30 mai 2017
privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar

X. Litigii
   Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti competente să soluţioneze litigii de muncă.

8
CONTRACT DE MANAGEMENT ADMINISTRATIV-FINANCIAR

Ordinul nr. 5.080 din 31 august 2016 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar
X: Litigii

Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de contencios administrativ.

9
CONTRACT DE MANAGEMENT ADMINISTRATIV-FINANCIAR

Ordinul nr. 3.969 din 30 mai 2017,  privind aprobarea Metodologiei din 30 mai 2017 privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar


X. Litigii
   Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de contencios administrativ.


luni, 19 februarie 2018

OMECTS nr. 5.549 din 6 octombrie 2011

ORDINUL nr. 5.549 din 6 octombrie 2011 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional
EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI

PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 742 din 21 octombrie 2011

Data Intrarii in vigoare: 21 Octombrie 2011


Fisiere atasate:
 ORDIN 5549 06-10-2011.doc [164 KB] 

sâmbătă, 17 februarie 2018

Modele de contracte cadru de management educational

In atasare: modele de contracte cadru de management educational

1CONTRACT DE MANAGEMENT INSPECTOR SCOLAR GENERAL.doc
2CONTRACT DE MANAGEMENT INSPECTOR SCOLAR GENERAL ADJUNCT.doc
3CONTRACT DE MANAGEMENT DIRECTOR AL CASEI CORPULUI DIDACTIC.doc
4CONTRACT DE MANAGEMENT INSPECTOR SCOLAR.doc
5CONTRACT DE MANAGEMENT EDUCATIONAL DIRECTOR 2016.docx
6CONTRACT DE MANAGEMENT EDUCAŢIONAL DIRECTOR 2017.doc
7CONTRACT DE MANAGEMENT EDUCAŢIONAL DIRECTOR ADJUNCT 2016.docx
8CONTRACT DE MANAGEMENT EDUCAŢIONAL DIRECTOR ADJUNCT 2017.doc
9CONTRACT DE MANAGEMENT ADMINISTRATIV-FINANCIAR DIRECTOR 2016.docx
10CONTRACT DE MANAGEMENT ADMINISTRATIV-FINANCIAR DIRECTOR 2017.doc


Fisiere atasate:
 Contracte cadru manageriale.rar [144.35 KB] 

Fișe cadru de post învățământ preuniversitar


În atasare- fișe cadru de post învățământ preuniversitar




1_Fisa post cadru INSPECTOR SCOLAR GENERAL
2_Fisa post cadru INSPECTOR SCOLAR GENERAL ADJUNCT
3_Fisa post cadru DIRECTOR CCD
4_Fisa post cadru INSPECTOR SCOLAR
5_Fisa post cadru DIRECTOR
6_Fisa post cadru DIRECTOR ADJUNCT
7_Fisa post cadru CONTABIL
8_Fisa post cadru ADMIN PATRIMONIU
9_Fisa post cadru SECRETAR
10_Fisa post cadru ADMINISTRATOR DE PATRIMONIU
11_Fisa post cadru ASISTENT SOCIAL
12_Fisa post cadru CADRU DIDACTIC
13_Fisa post cadru INFORMATICIAN
14_Fisa post cadru COREPETITOR
15_Fisa post cadru INSTRUCTOR ANIMATOR
15_Fisa post cadru INSTRUCTOR DE EDUCATIE SCOLARA
16_Fisa post cadru LABORANT
17_Fisa post cadru MEDIATOR SCOLAR
18_Fisa post cadru PEDAGOG SCOLAR
19_Fisa post cadru PERSONAL DIDACTIC AUXILIAR
20_Fisa post cadru TEHNICIAN


Fisiere atasate:
 Fise cadru de post.rar [346.67 KB] 

Consilierea de specialitate, consultanţa şi asistenţa juridică pentru unităţile de învăţământ

Explicații lămuritoare privind punerea în aplicare a art. 16 și 17 din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar privind consilierea de specialitate, consultanţa şi asistenţa juridică pentru unităţile de învăţământ


Potrivit art. 16 din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016, managementul unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică este asigurat în conformitate cu prevederile legale. 

Unitatea de învăţământ cu personalitate juridică este condusă de consiliul de administraţie, de director şi, după caz, de directori adjuncţi. 

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, conducerea unităţii de învăţământ se consultă, după caz, cu toate organismele interesate: consiliul profesoral, reprezentanţii organizaţiilor sindicale afiliate federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, care au membri în unitate, consiliul reprezentativ al părinţilor şi/sau asociaţia părinţilor, consiliul şcolar al elevilor, autorităţile administraţiei publice locale, cu reprezentanţii operatorilor economici implicaţi în susţinerea învăţământului profesional şi tehnic şi/sau în desfăşurarea instruirii practice a elevilor.

  
În cazul în care conducerea unității de învățământ vrea să obțină suplimentar, consiliere din partea specialistilor din cadrul Inspectoratului Școlar Județean, aceasta se poate adresa inspectorului școlar general ( modele de cereri anexate).

Domeniile de competență ale specialiștilor din inspectoratul școlar sunt (vezi Organigrama unui inspectorat școlar):

-domeniul curriculum şi inspecţie şcolară,
-domeniul management (management instituţional, managementul resurselor umane, dezvoltarea resursei umane, educaţie permanentă, proiecte educaţionale, învăţământ particular şi alternative educaţionale, activităţi extraşcolare, minorităţi naţionale),
-domeniul economic şi tehnic-administrativ (financiar-contabil, normare-salarizare, reţea şcolară, plan de şcolarizare, secretariat-arhivă, informatizare, tehnic-administrativ),
-audit public intern,
-juridic.

Pentru realizarea atribuţiilor sale, directorul se consultă cu reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar din unitatea de învăţământ şi/sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor din unitatea de învăţământ, în conformitate cu prevederile legale.

Directorul are dreptul să solicite şi să primească asistenţă juridică din partea inspectoratului şcolar în toate problemele de legislaţie, precum şi în cazul unor litigii în care este implicată unitatea de învăţământ.

Conform art. 17 din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016, Consultanţa şi asistenţa juridică pentru unităţile de învăţământ se asigură, la cererea directorului, de către inspectoratele şcolare, prin consilierul juridic.

Consilierul juridic nu se pronunţă asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta.



Fisiere atasate:
 Organigrama_ISJ_2017-2018.pdf [132.31 KB] 
Descarcat de 30 ori 
 Model solicitare consiliere de specialitate.doc [30 KB] 
Descarcat de 95 ori 
 Model solicitare consiliere juridică.doc [30 KB] 
Descarcat de 94 ori 

Prevenirea corupției în educație




Educaţia anticorupţie reprezintă o prioritate majoră. 
Există un deficit semnificativ de cunoaştere de către angajaţi şi manageri a standardelor legale de integritate (protecţia avertizorului în interes public, consilierea etică, interdicţiile post-angajare - pantouflage, gestionarea funcţiilor sensibile).

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html