vineri, 1 iunie 2018

Activitatea de acordare a vizei juridice





Activitatea de acordare a vizei  juridice
EXTRAS PROCEDURA OPERAŢIONALĂ



 1.      Considerații tehnice și juridice privind  
D E C I Z I A


DECIZIA este un instrument de exercitare a managementului şi reprezintă elementul esenţial al activităţii manageriale, fiind cel mai important instrument specific de exprimare al acesteia.

Decizia este  actul administrativ  care naște,  modifică sau stinge efecte juridice.

Decizia managerială reprezintă hotărârea care are urmări imediate asupra activităţii personalului din subordine, fiind în final, un act cu caracter obligatoriu, normativ, prin care organismele şi persoanele investite cu autoritate şi responsabilitate decizională stabilesc direcţia unei acţiuni şi modul ei de realizare, cu asigurarea resurselor corespunzătoare.

     Clasificarea deciziilor

În procesul decizional, situaţiile decizionale se manifestă în:
·  condiţii de certitudine (probabilitatea de a realiza obiectivul este maximă);
·  condiţii de incertitudine (probabilitatea de a realiza obiectivul este apreciabilă, spre medie);
·  condiţii de risc (probabilitatea de a realiza obiectivul este redusă).

După orizontul activităţilor, deciziile pot fi:
·  strategice (pentru perioadă mai mare de un an);
·  tactice (vizează o activitate sau o subactivitate, pentru perioade mai reduse decât intervalul de un an);
·  curente (sunt cele mai frecvente şi vizează realizarea de obiective individuale, specifice, constând în sarcini şi atribuţii; perioadele de referinţă sunt mai scurte, respectiv câteva săptămâni).

În raport cu palierul la care este situat managementul, deciziile sunt:
·  la nivel superior;
·  la nivel mediu;
·  la nivel inferior.

După frecvenţa lor, deciziile pot fi:
·   periodice (la anumite intervale definite);
·   aleatorii (la intervale neregulate);
·   unice (au caracter de excepţie).

Posibilitatea anticipării clasifică deciziile în:
·   anticipate;
·   imprevizibile.

In raport cu competenţa decizională, există:
·   decizii integrale;
·   decizii avizate.

Sfera de cuprindere evidenţiază existenţa deciziilor:
·   individuale;
·   colective.

Caracteristici ale actului decizional

Actul decizional are la bază următoarele caracteristici:
·   criteriile de decizie;
·   obiectivul;
·   decidentul;
·   mulţimea alternativelor  pozitive;
·   mulţimea situațiilor și a stărilor posibil-negative;
·   mulţimea consecinţelor;
·   utilitatea aşteptată de decident în baza realizării unei anumite consecinţe.

  Factori determinanţi

Factorii determinanţi în luarea deciziei se pot împărţi în două mari categorii:
·  factori interni;
·  factori externi.

Factorii interni (tehnici, economici, sociali) sunt:
·  Factorul decident reprezentat de calităţile, cunoştinţele şi capacităţile individuale ale persoanelor sau ale grupului antrenate în luarea deciziei;
·  Motivarea ca acţiune de depistare şi de satisfacere a factorilor de stimul pentru participarea la procesul conducerii şi la acţiunea de materializare a lui în practică;
·   Responsabilitatea ca atitudine faţă de conţinutul şi consecinţele deciziei;
·  Volumul informaţilor aflate la dispoziţia factorilor decidenţi care se referă atât la fenomene cunoscute, cât şi la unele necunoscute, dar a căror probabilitate şi sens  se pot predetermina;
· Mediul intern reprezentat de nivelul şi complexitatea elementelor de dotare materială a unităţilor, influenţa continuă exercitată de revoluţia tehnico-ştiinţifică, nivelul de pregătire al personalului, stadiul la care au ajuns mijloacele de informare, climatul de muncă.

      Factorii externi (tehnici, economici, sociali) sunt:

·  Sensul şi ritmul de dezvoltare a ramurii sau domeniului de activitate;
·  Informaţiile referitoare la valorificarea cercetărilor tehnice, economice şi sociale;
· Restricţiile cu caracter funcţional, de structură, dimensiune şi cele cu caracter normativ-legislativ;
·  Cadrul de relaţii reprezentat de ansamblul controlat al relaţiilor cu alte organisme;
·  Cadrul legislativ.

Etapele parcurse de un proiect decizional până devine decizie –Anexă

La baza oricărei decizii stă un proiect  decizional.

După elaborarea proiectului deciziei, urmează în mod necesar o etapă de control al tuturor elementelor ce au stat la fundamentarea proiectului; aceasta reprezintă o analiză care supune unei examinări de ansamblu factorii, împrejurările şi raţiunile care au condus la proiectul emis.

Analiza se încheie cu stabilirea în detaliu a planului de aplicare, identificarea, cu multă atenţie a tuturor dificultăţilor posibile precum şi a căilor de rezolvare.

Această analiză finală este deosebit de importantă şi nu se recomandă a fi neglijată. În cazul în care consecinţele deciziei nu sunt în concordanţă cu expectanţele, sau dacă dificultăţile de aplicare sunt importante, se impune o reconsiderare totală; aceasta poate conduce la reluarea ciclului de la început, respectiv iniţierea unui nou proces de analiză a deciziei.
   

Realizarea unei decizii se face cu respectarea procedurii de întocmire a deciziilor.

2. Procedura de  avizare a deciziilor

Potrivit art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificarile si completarile ulterioare, consilierul juridic din ISJ are următoarele atribuţii:

a) reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
b) reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d)  asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f)  participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h)  obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i)  întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k)  îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.

Vă  prezint în  detaliu  obligația specificată la lit. g)  cu privire la acordarea avizului de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar  regăsită în:

a) Statutul  profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare
b) Procedura operaţională -activitatea de consultanţă juridică a consilierului juridic
c) Regulamentul privind activitatea  consilierului juridic

3. Modul de lucru

La baza oricărei decizii stă un proiect  decizional. În vederea avizării documentelor, consilierul juridic trebuie sesizat de către persoana/compartimentul interesat  în scris. 

După elaborarea proiectului deciziei  de către angajatul interesat, urmează în mod necesar o etapă de control al tuturor elementelor ce au stat la fundamentarea proiectului; aceasta reprezintă o analiză care supune unei examinări de ansamblu factorii, împrejurările şi raţiunile care au condus la proiectul emis.

Analiza se încheie cu stabilirea în detaliu a planului de aplicare, identificarea, cu multă atenţie a tuturor dificultăţilor posibile precum şi a căilor de rezolvare. Această analiză finală este deosebit de importantă şi nu se recomandă a fi neglijată. În cazul în care consecinţele deciziei nu sunt în concordanţă cu expectanţele, sau dacă dificultăţile de aplicare sunt importante, se impune o reconsiderare totală; aceasta poate conduce la reluarea ciclului de la început, respectiv iniţierea unui nou proces de analiză a deciziei.

Dacă va considera necesar, consilierul juridic solicită și alte documente justificative care să-l sprijine în acordarea acestui aviz, persoanei care a redactat documentul supus avizării  (ex: decizii privind angajarea sau avansarea personalului, numirea cu caracter  temporar a personalului de execuție pe funcții de conducere, acordarea unor drepturi salariale, sancțiuni disciplinare, contracte de achiziții publice, contracte de parteneriat, acte juridice producătoare de efecte juridice la care instituția este parte).


Consilierul juridic avizează, din punct de vedere al legalității, orice măsuri care sunt de natură să angajeze răspunderea patrimonială a instituției ori să aducă atingere drepturilor acesteia sau ale personalului din cadrul acesteia. 


Viza de legalitate se realizează prin  activitatea de avizare a actelor cu caracter juridic și administrativ, după verificarea îndeplinirii tuturor condițiilor de legalitate.


Consilierul juridic va aviza şi va contrasemna acte cu caracter juridic, semnătura sa fiind aplicată numai pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv. 

Consilierul juridic nu se pronunţă asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta. 


Avizul solicitat este prealabil şi consultativ. 


Avizul juridic se formulează în scris, iar cel nefavorabil sau cu observaţii se motivează. Termenul de acordare a avizului juridic este de maxim cinci zile lucrătoare de la solicitare, durata urmând a fi majorată în funcţie de complexitatea problematicii analizate. 

Consilierul juridic este obligat să semneze avizele emise  şi să aplice ştampila specifică.      


În condiţiile în care actul juridic supus avizării pentru legalitate nu este conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare sau de avizare cu observații în care va indica neconcordanţa acestuia cu normele legale, în vederea refacerii actului.   
             
4. Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii

Consilierul juridic asigură apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale Inspectoratului Şcolar Judeţean, în conformitate cu Constituţia şi legile țării. 

Activitatea consilierului juridic este prevăzută de Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare, iar activităţile specifice în cadrul inspectoratului şcolar sunt prevăzute la art. 17 din Ordinul nr. 5.530/2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.

Consilierul juridic din Inspectoratul Şcolar Judeţean este angajat al Inspectoratului pe bază de contract individual de muncă. Contractul individual de muncă al consilierului juridic se completează cu prevederile regulamentelor interne, cu contractul colectiv de muncă, precum şi cu prevederile legale în vigoare specifice profesiei.

Apartenenţa consilierului juridic pe baza unui contract de muncă la Inspectoratul Şcolar Judeţean nu aduce atingere îndatoririlor sale profesionale, oportunităţii de a alege metodele de lucru sau posibilităţii de luare a unor decizii în plan profesional.


În exercitarea atribuţiilor sale, consilierul juridic se supune numai Constituţiei României, legilor în vigoare, codului de deontologie profesională şi statutului profesiei de consilier juridic.


Consilierul juridic este independent profesional şi nu poate fi supus niciunei presiuni sau îngrădiri de orice tip, fiind protejat de lege împotriva acestora. 


Prin independenţă profesională se înţelege libertatea de acţiune şi de opinie care este limitată doar prin dispoziţii legale sau regulamente aplicabile profesiei de consilier juridic.


În activitatea sa, consilierul juridic asigură avizarea și contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condițiile legii, opinia lui fiind consultativă.    


Consilierul juridic manifestă  independenţă în relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi  cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.


În exercitarea profesiei și în legătură cu aceasta, consilierul juridic este independent profesional și nu poate fi supus nici unei îngrădiri sau presiuni de orice tip din partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori privat, acesta fiind protejat de lege împotriva acestora.

5. Formulare, modele










Calendarul mobilităţii personalului didactic pentru anul şcolar 2018-2019


Implicarea consilierului juridic în
CALENDARUL
mobilităţii personalului didactic de predare din
învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019

  I. Ordinea desfăşurării etapelor mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019 este următoarea:

  6. Transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin restructurarea reţelei şcolare ori prin desfiinţarea unor unităţi de învăţământ:
  d) înregistrarea cererilor, însoţite de documentele precizate în acestea, cadrelor didactice aflate în restrângere de activitate, la inspectoratele şcolare; verificarea şi avizarea dosarelor depuse de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar constituită la nivelul inspectoratului şcolar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 6-9 martie 2018
  7. Repartizarea, în şedinţă organizată de inspectoratul şcolar, pe perioadă nedeterminată, a cadrelor didactice calificate angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, în baza prevederilor art. 253 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare:
  
  c) verificarea dosarelor de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar constituită la nivelul inspectoratului şcolar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 4-13 aprilie 2018
  8. Ocuparea prin concurs naţional a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar:
  
  e) verificarea şi avizarea dosarelor candidaţilor de către comisia judeţeană/municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a concursului şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 23 aprilie-4 mai 2018
  9. Pretransferul consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar, la cerere, a personalului didactic titular:
  
  c) depunerea cererilor, însoţite de documentele cerute în acestea, de către cadrele didactice care solicită pretransfer prin schimb de posturi/catedre în baza consimţământului scris, respectiv pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ la inspectoratele şcolare; verificarea şi avizarea dosarelor depuse de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar constituită la nivelul inspectoratului şcolar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
 Perioada: 3-12 aprilie 2018

  11. Stabilirea prelungirii duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2018-2019, pentru cadrele didactice angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ, în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte) obţinute la concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunile 2017, 2016, respectiv 2017, 2016, 2015 şi/sau 2014 pentru învăţători/institutori/profesori pentru învăţământ primar, pentru finalizarea ciclului primar la aceeaşi clasă de elevi, conform prevederilor art. 81 din Metodologie:
  
  d) verificarea şi avizarea dosarelor cadrelor didactice de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 4-8 mai 2018
  14. Detaşarea la cerere:
  d) verificarea şi avizarea dosarelor de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 23 aprilie - 4 mai 2018
  15. Repartizarea candidaţilor care au obţinut cel puţin media de repartizare 7 (şapte) la concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunea 2018, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, având prioritate candidaţii care beneficiază şi de prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2018-2019 în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte) la concursurile naţionale de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunile 2017 şi/sau 2016, respectiv 2017, 2016, 2015 şi/sau 2014 pentru învăţători/institutori/profesori pentru învăţământ primar, în condiţiile art. 81 şi 85 din Metodologie;
  Termen: 21 august 2018
  17. Repartizarea şi ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate pe perioadă determinată:
  
  b) verificarea şi avizarea dosarelor de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 23 aprilie-4 mai 2018


Temei:


Anexă la ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5485/13. 11.2017 

sâmbătă, 19 mai 2018

Conduita morală conformă deontologiei profesionale specifică cadrelor didactice


          
Conform art. 280 din Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011, a educaţiei naţionale,  cu modificările și completările ulterioare:

  (1) Personalul didactic, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar răspund disciplinar pentru încălcarea cu vinovăţie a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului unităţii/instituţiei, conform legii.

  (2) Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului prevăzut la alin. (1), în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:

  a) observaţie scrisă;
  b) avertisment;
  c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
  d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;
  e) destituirea din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;
  f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

  Potrivit art. 5 din Ordinul nr. 3866 din 2012 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea si atribuţiile Colegiului Central de Disciplină al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului si Sportului si ale colegiilor de disciplină de pe lângă inspectoratele şcolare judeţene, ,,Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca și care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârsită cu vinovatie de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele și dispozitiile legale ale conducătorilor ierarhici”. 

 Art. 233 din  Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările și completările ulterioare,  precizează condițiile ce trebuie îndeplinite ca o persoană să fie aptă să exercite profesia de  cadru didactic: ,,Personalul didactic cuprinde persoanele din sistemul de învăţământ responsabile cu instruirea şi educaţia. Din categoria personalului didactic pot face parte persoanele care îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute de lege, care au capacitatea de exercitare deplină a drepturilor, o conduită morală conformă deontologiei profesionale şi sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru îndeplinirea funcţiei”.

Art. 40 alin. (3) din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar precizează: ,,Personalul din învăţământul preuniversitar trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile pe care trebuie să le transmită copiilor/elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil”.

Potrivit art. 186  din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, ,,Unităţile de învăţământ încheie cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, în momentul înscrierii antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor, în registrul unic matricol, un contract educaţional în care sunt înscrise drepturile şi obligaţiile reciproce ale părţilor. Modelul contractului educaţional este prezentat în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Acesta este particularizat la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ prin decizia consiliului de administraţie, după consultarea Consiliului de părinţi al unităţii de învăţământ”.

 Potrivit cap.  IV din Modelul contractului educaţional,  părţile au cel puţin următoarele obligaţii,  prevăzute la  pct 1, lit. j):   ,,Unitatea de învăţământ se obligă ...să desfăşoare în unitatea de învăţământ activităţi care respectă normele de moralitate şi nu pun în niciun moment în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a beneficiarilor primari ai educaţiei, respectiv a personalului unităţii de învăţământ”.

 Potrivit art. 262 alin. (1)  și (2) din Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările și completările ulterioare, ,,Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde:a)activităţi didactice de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învăţământ; b) activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică;c) activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii. d) activităţi de dirigenţie. Activităţile concrete prevăzute la alin. (1), care corespund profilului, specializării şi aptitudinilor persoanei care ocupă postul didactic respectiv, sunt prevăzute în fişa individuală a postului. Aceasta se aprobă în consiliul de administraţie, se revizuieşte anual şi constituie anexă la contractul individual de muncă”.

Ca angajat, cadrul didactic are obligaţia de a asigura un serviciu  de calitate beneficiarilor, în limitele atribuţiilor stabilite prin fişa postului.

Ordinul MEN nr. 6.143 din 1 noiembrie 2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar prezintă Fişa cadru a postului - cadru didactic în învăţământul preuniversitar.

La  capitolul Conduita profesională,  întâlnim:

-          Manifestarea atitudinii morale şi  civice (limbaj, ţinută, respect, comportament);  

-          Respectarea şi promovarea   deontologiei profesionale. 

Același aspect  se  prevede  în Fişa-cadru de autoevaluare/evaluare în vederea acordării calificativului anual pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar.

              La  capitolul Conduita profesională-5 puncte,  regăsim:

-          Manifestarea atitudinii morale şi  civice (limbaj, ţinută, respect, comportament)   -2 puncte

-          Respectarea şi promovarea   deontologiei profesionale  -3 puncte

De asemenea, Fişa individuală a postului  întocmită potrivit Ordinului MEN nr. 6.143 din 1 noiembrie 2011  la  Răspunderea disciplinară  prevede: ,,Neîndeplinirea sarcinilor de serviciu sau îndeplinirea lor în mod necorespunzător atrage după sine diminuarea calificativului şi/sau sancţionarea disciplinară, conform prevederilor legii.

Atribuțiile Direcției Juridice a Ministerului Educaţiei Naționale


 



Direcția Juridică a  Ministerului Educaţiei Naționale

 
         Rol:

Asigură reprezentarea intereselor legitime ale Ministerului Educaţiei în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel
Asigură consultanţă şi asistență juridică, la cerere, direcţiilor generale/direcţiilor/altor compartimente funcţionale din cadrul Ministerului Educaţiei
Asigură consultanţă în elaborarea şi avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de minister, precum şi a actelor administrative cu caracter normativ


                              ***

 

VIII12 Direcţia Juridică

VIII.12.1 Serviciul Contencios
Art.28 Obiectivul general al Direcţiei Juridic vizează asigurarea activităţii juridice la nivelul Ministerului. Funcţiile şi atribuţiile Direcţiei Juridic

1.  Asigurarea reprezentării Ministerului în instanţele judecătoreşti pentru a apăra drepturile şi interesele acestuia

a)      formulează acte cu caracter juridic adresate instanţelor judecătoreşti pentru apărarea drepturilor şi intereselor Ministerului;
b)       reprezintă şi susţine interesele Ministerului în faţa instanţelor judecătoreşti, inclusiv în procesele având ca obiect proiectele finanţate din fondurile externe nerambursabile.

2.  Avizarea din perspectiva legalităţii a actelor administrative cu caracter individual şi normativ elaborate în Minister şi verificarea legalităţii proiectelor de acte normative transmise de alte ministere

a)      avizează proiectele de acte administrative cu caracter normativ aflate pe circuitul intern de avizare;
b)      asigură avizul de legalitate a proiectelor de ordin de confirmare rector, a cartelor universitare elaborate de instituţiile de învăţământ universitar, precum şi în vederea acordării statutului de utilitate publică a asociaţiilor, fundaţiilor sau federaţiilor;
c)      avizează, din punct de vedere al legalităţii, proiectele de lege/hotărâre de Guvern/ordonanţă a Guvernului /ordonanţă de urgenţă a Guvernului transmise de alte ministere în ceea ce priveşte domeniul specific de activitate.

3.   Acordarea asistenţei juridice direcţiilor de specialitate la elaborarea actelor administrative cu caracter individual şi normativ, precum şi a celorlalte documente elaborate de acestea

a)  acordă consultanţă privind negocierea contractelor colective de muncă la nivel ramură de învăţământ;
b)  participă/asigură secretariatul în cadrul comisiilor constituite la nivelul Ministerului ce privesc domeniul de competenţă al Direcţiei, precum şi pentru Colegiul Central de Disciplină, Comisia de Disciplină a Ministerului;
c) formulează răspunsuri la reclamaţii/sesizări/petiţii adresate Direcţiei Juridic, precum şi la solicitările Curţii Constituţionale, ale Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării şi acordă consultanţă la alte sesizări/petiţii adresate celorlalte departamente;
d)   asigură punerea în aplicare a Legii 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificările şi completările ulterioare.

4.  Asigurarea consultanţei şi avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de MEN

a)     asigură consultanţă pentru iniţierea proiectelor de acte normative/acte administrative cu caracter normativ, la cererea direcţiilor generale/direcţiilor din cadrul Ministerului;
b)      asigură asistenţă juridică, raportat la prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)      participă la şedinţele grupurilor de lucru constituite la nivelul Ministerului sau interministerial, în vederea elaborării actelor normative/acte administrative cu caracter normativ;
d) avizează actele normative aflate pe circuitul de avizare în Minister atât pentru actele normativc/actclc administrative cu caracter normativ iniţiate de Ministerul Educaţici Naţionale, cât şi cele la nivel interministerial.

5. Gestionarea eficientă şi eficace a activităţii de soluţionare a petiţiilor şi memoriilor

a) identifică problemele recurente apărute în textul petiţiilor şi memoriilor, şi eventuale situaţii referitoare la timpul necesar soluţionării acestora precum şi la transmiterea răspunsurilor către petenţi;
b)identifică măsuri privind problemele prevăzute la punctul a);
c)valorifică răspunsurile prin elaborarea de propuneri de măsuri de corecţie/îmbunătăţire a activităţii Ministrului;
d)elaborează un Raport anual înaintat Serviciului Management Documente şi Petiţii.

Sursa: Ordinul MEN nr. 3748/2016 modificat și completat cu ordinul nr. 4065/15.06.2017
  
Consilierul juridic  din inspectoratul școlar județean are următoarele atribuţii:

a) reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
b) reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d) asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f) participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h) obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i) întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.

Baza legală: Art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare


 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html