marți, 13 februarie 2018

Cadrul legal privind semnalarea neregularităților de către consilierul juridic



  



1.Art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare:

Atribuţiile consilierului juridic  din inspectoratul școlar:
a.reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;

2.  Art. 17  din Statutul  profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare:

  La primirea în corpul profesional, consilierul juridic depune următorul jurământ:
"În numele Legii, Onoarei şi Adevărului Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să-mi exercit profesia independent, cu demnitate şi probitate şi să păstrez secretul profesional. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!"

3.  Codul deontologic al consilierului juridic:

Art. 20 Consilierului juridic ii este interzis in exercitarea profesiei să tolereze acte ilegale.
Art. 26 Consilierul juridic va evita orice conflict de interese care ar aduce atingere imaginii profesiei de consilier sau a entitatii beneficiare a serviciilor juridice. Nu poate fi considerată evitare de conflict situatia in care consilierul era obligat sa intervina pentru restabilirea legalitatii si nu a intervenit.

4. Standardul 1 - Etica şi integritatea Ordinul SGG nr. 400 din 12 iunie 2015 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice, cu modificările și completările ulterioare:

  1.1. Descrierea standardului
  Conducerea şi salariaţii entităţii publice cunosc şi susţin valorile etice şi valorile organizaţiei, respectă şi aplică reglementările cu privire la etică, integritate, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.
         1.2. Cerinţe generale  
1.2.1. Conducerea entităţii publice sprijină şi promovează, prin deciziile sale şi prin puterea exemplului personal, valorile etice, integritatea personală şi profesională a salariaţilor.  
1.2.2. Conducerea entităţii publice adoptă un cod etic/cod de conduită, dezvoltă şi implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.  
1.2.3. Conducerea entităţii publice înlesneşte comunicarea deschisă, de către salariaţi, a preocupărilor acestora în materie de etică şi integritate, prin crearea unui mediu adecvat.  
1.2.4. Acţiunea de semnalare de către salariaţi a neregularităţilor trebuie să aibă un caracter transparent pentru eliminarea suspiciunii de delaţiune şi trebuie privită ca exercitarea unei îndatoriri profesionale.
1.2.5. Salariaţii care semnalează neregularităţi de care, direct sau indirect, au cunoştinţă sunt protejaţi împotriva oricăror discriminări, iar managerii au obligaţia de a întreprinde cercetările adecvate, în scopul elucidării celor semnalate şi de a lua, dacă este cazul, măsurile ce se impun.
1.2.6. Conducerea şi salariaţii entităţii publice au o abordare pozitivă faţă de controlul intern managerial, a cărui funcţionare o sprijină în mod permanent.

Ordinul MEN nr. 3.058 din 16 ianuarie 2018





În Monitorului Oficial nr. 135 din 13 februarie 2018  a fost  publicat Ordinul nr. 3.058 din 16 ianuarie 2018 privind reglementarea funcţiilor cu statut de personal didactic auxiliar care nu se regăsesc în anexa I "Familia ocupaţională de funcţii bugetare Învăţământ" la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice ce  are  ca  emitent Ministerul Educaţiei Naţionale.

Ordinul  face referire  la  consilierii  juridici nivel universitar,  asimilați din punct  de vedere salarial cu  funcţii  didactice auxiliare.

Din punctul nostru de vedere,  este  un  ordin  care  discriminează  consilierii juridici din preuniversitar,  asimilați    din punct  de vedere salarial cu  funcţii  nedidactice.


Așteptăm  ca Ministerul Educaţiei Naţionale să remedieze  cât mai  urgent  această  inadvertență.

O altă  disfuncție  pe care  doresc  să  o sesizez  este  aceea  a  luării în considerare a specificului muncii şi a importanţei sociale a serviciilor profesionale ale consilierului juridic.

Nouă  ni se refuză  acordarea sporurilor de confidențialitate, mobilitate, ecran.  Aceste drepturi  sunt  oferite  în alte  ministere.

Neacordarea  acestor sporuri,   în plus   slaba  remunerare  de bază a  consilierului  juridic ( în prezent un consilier juridic IAS  are 2480 lei  salariu  lunar net),   duce la frustrări  și nemulțumiri  personale  ale juristilor  care  pot  fi  finalizate  cu   găsirea  altui  angajator  care să  valorizeze   realist  munca    depusă.

În final, ministerul  va  avea  consilierii  juridici  pe  care și-i  permite  a-i  plăti!



duminică, 11 februarie 2018

Proiect privind Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019

Proiect privind Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019

Aici http://forum.isj.hd.edu.ro/viewtopic.php?f=31&t=17569&sid=1973218d3ab73127f49661f974fb082e

Criteriile specifice de departajare a copiilor la înscrierea în clasa pregătitoare supuse avizării consilierului juridic trebuie să nu contravină umătoarelor prevederi legale:

• Art. 16 alin. (1) și (2) din Constituţia României, republicată
ART. 16 Egalitatea în drepturi  
(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.

• Art. 6 lit. a) și b) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicată
ART. 6 Respectarea şi garantarea drepturilor copilului se realizează conform următoarelor principii:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului;
b) egalitatea şanselor şi nediscriminarea;


• Art. 2 alin. (1) și (3) din Ordonanța nr. 137 / 2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicată
ART. 2 (1) Potrivit prezentei ordonanţe, prin discriminare se înţelege orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice.
(3) Sunt discriminatorii, potrivit prezentei ordonanţe, prevederile, criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajează anumite persoane, pe baza criteriilor prevăzute la alin. (1), faţă de alte persoane, în afara cazului în care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate şi necesare.

• Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019 aprobată prin OMEN.

Fisiere atasate:
 Metodologia_-inscrierii_in_-invatamant-primar_-2018_proiect.pdf [632.41 KB] 
Nu a fost descarcat pana acum 
 Calendarul_inscrierii_in_invatamantul_primar_2018_proiect.pdf [331.16 KB] 
Nu a fost descarcat pana acum 

sâmbătă, 10 februarie 2018

Revisal - sfaturi practice de completare si transmitere




















Având în vedere importanța  completării, păstrării  și  transmiterii  Revisal-ului, venim în sprijinul angajatorilor cu  articolul "Revisal - sfaturi practice de completare si transmitere".

Potrivit art. 34 alin. (7) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fiecare angajator din România are obligația de a înființa un Registru general de evidență a salariaților (numit în continuare Revisal).

Codul muncii prevede, la art. 16 alin. (2) și obligația angajatorului ca anterior începerii activităţii, contractul individual de muncă să se înregistreze în registrul general de evidenţă a salariaţilor, care se transmite mai apoi inspectoratului teritorial de muncă.


Asigurarea conducerii unei unităţi de învăţământ preuniversitar particular

Asigurarea conducerii unei unităţi de învăţământ preuniversitar particular, până la organizarea concursului, dar nu mai mult de sfârşitul anului şcolar

1. LEGEA NR. 1/2011-LEN, ACTUALIZATĂ
Art. 254 ind. 1
(3) Asigurarea conducerii unei unităţi de învăţământ preuniversitar particular, până la organizarea concursului, dar nu mai mult de sfârşitul anului şcolar, se poate realiza de cadre didactice care se disting prin calităţi profesionale, manageriale şi morale, după cum urmează:
a) prin numirea în funcţia de conducere de către conducerea persoanei juridice finanţatoare, la propunerea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ particular, a unui cadru didactic din cadrul unităţii de învăţământ respective sau a unui cadru didactic pensionat; actul de numire se aduce la cunoştinţa inspectoratului şcolar pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea unitatea şcolară;
b) prin detaşarea în interesul învăţământului a cadrelor didactice titulare în învăţământul preuniversitar de stat sau a cadrelor didactice titulare în alte unităţi de învăţământ particular, la propunerea conducerii persoanei juridice finanţatoare şi cu acordul scris al persoanelor solicitate, prin decizie a inspectorului şcolar general.
2. METODOLOGIA - CADRU PRIVIND MOBILITATEA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR ÎN ANUL ŞCOLAR 2017-2018
Art. 83
(4) Asigurarea conducerii unei unităţi de învăţământ preuniversitar particular, până la organizarea concursului, dar nu târziu de sfârșitul anului şcolar, se realizează conform art. 254 ind. 1 alin. (3) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare.

3.ORDINUL NR. 3969 din 30 MAI 2017 PENTRU APROBAREA METODOLOGIEI PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA FUNCŢIILOR DE DIRECTOR ŞI DIRECTOR ADJUNCT DIN UNITĂŢILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR
Art. 27
(5)Asigurarea conducerii unei unităţi de învăţământ preuniversitar particular, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, se poate realiza de cadre didactice care se disting prin calităţi profesionale, manageriale şi morale, după cum urmează:
a)prin numirea în funcţia de conducere de către conducerea persoanei juridice finanţatoare, la propunerea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ particular, a unui cadru didactic din unitatea de învăţământ respectivă sau a unui cadru didactic pensionat; actul de numire se aduce la cunoştinţa inspectoratului şcolar pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea unitatea de învăţământ;
b)prin detaşarea în interesul învăţământului a cadrelor didactice titulare în învăţământul preuniversitar de stat sau a cadrelor didactice titulare în alte unităţi de învăţământ particular, la propunerea conducerii persoanei juridice finanţatoare şi cu acordul scris al persoanei solicitate, prin decizie a inspectorului şcolar general, în conformitate cu hotărârea consiliului de administraţie.

Mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2018-2019



 

În Monitorul Oficial României nr. 54 din 18 ianuarie 2018 a fost publicat Ordinul nr. 3.017 din 8 ianuarie 2018, pentru modificarea şi completarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2018-2019, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.485/2017
 având ca emitent Ministerul Educaţiei Naţionale.

 

 În Monitorul Oficial României nr. 926 din 24 noiembrie 2017 a fost publicat Ordinul nr. 5485 din 13 noiembrie 2017, având ca emitent Ministerul Educaţiei Naţionale.

Ordinul a intrat în vigoare la data publicării și aprobă Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2018-2019, prevăzută în anexă, parte integrantă la ordin. 

Anexa la ordin a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 bis și se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial“, Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.

Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2018-2019 reglementează:
   *   condiţiile de ocupare a posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar;
2   *  organizarea şi desfăşurarea etapelor de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
3   *  angajarea personalului didactic de predare în învăţământul preuniversitar, precum şi eliberarea din funcţie a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar.

Metodologia este structurată pe 14 capitole și 19 anexe cu următorul cuprins:
1.                              Capitolul I - Dispoziţii generale
2.                              Capitolul II - Constituirea, încadrarea şi vacantarea posturi lor didactice/catedrelor din unităţile de învăţământ preuniversitar/consorţii şcolare, ca urmare a aplicării planurilor-cadru de învăţământ
3.                              Capitolul III - Organizarea şi desfăşurarea etapei de completare a normei didactice de predare-învăţare-evaluare pentru personalul didactic titular, la nivelul inspectoratului şcolar
4.                              Capitolul IV - Organizarea şi desfăşurarea transferării personalului didactic titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin restructurarea reţelei şcolare
5.                              Capitolul V - Repartizarea pe perioadă nedeterminată a cadrelor didactice calificate angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, în baza art. 253 din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare
6.                              Capitolul VI - Organizarea şi desfăşurarea concursului naţional pentru ocuparea posturilor/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar
7.                              Capitolul VII - Pretransferul consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar, la cerere, al personalului didactic titular
8.                              Capitolul VIII - Stabilirea personalului didactic pensionat care se reîncadrează în funcţia de personal didactic, în anul şcolar 2018-2019, cu condiţia suspendării pensiei pe durata reîncadrării
9.                              Capitolul IX - Prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2018-2019, pentru cadrele didactice care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ sau care promovează examenul naţional de definitivare în învăţământ sesiunea 2018, care au obţinut media de repartizare minimum 7 (şapte) obţinute la concursurile naţionale de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunile 2017, 2016, respectiv 2017, 2016, 2015 şi/sau 2014 pentru învăţători/institutori/profesori pentru învăţământ primar
10.                          Capitolul X - Detaşarea personalului didactic titular în învăţământul preuniversitar
11.                          Capitolul XI - Prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2018-2019, pentru personalul didactic angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată
12.                          Capitolul XII - Ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar pe perioadă determinată cu personal didactic calificat şi în regim de cumul/plata cu ora
13.                          Capitolul XIII - Organizarea şi desfăşurarea concursului la nivel judeţean/nivelul municipiului Bucureşti pentru ocuparea posturilor/catedrelor rămase vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar
14.                          Capitolul XIV - Dispoziţii finale

Anexele nr. 1-19 fac parte integrantă din Metodologie și au următorul conținut:
1.                              Anexa nr. 1 - Informaţii cuprinse de Lista care se afişează pentru concurs
2.                              Anexa nr. 2 - Criterii şi punctaje pentru evaluarea personalului didactic
3.                              Anexa nr. 3 - Fișă-tip privind cererea/aprobarea repartizării în vederea angajării cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată începând cu anul şcolar 2018-2019
4.                              Anexa nr. 4 - Fişa de evaluare a lecţiei inspecţia specialǎ la clasă în profilul postului
5.                              Anexa nr. 5 - Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate educaţie artistică specializată specializările: muzică, corepetiţie, coregrafie şi arta actorului (posturi didactice/catedre din școlile şi liceele de artă)
6.                              Anexa nr. 6 - Proba practică/orală pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unităţile de învăţământ cu clase speciale - limbi străine cu program intensiv şi bilingv sau din unităţi de învăţământ având clase/grupe cu predare în altă limbă decât aceea în care candidaţii şi-au efectuat studiile
7.                              Anexa nr. 7 - Proba practică din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, disciplina informatică şi tehnologia informaţiei
8.                              Anexa nr. 8 - Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din palatele şi cluburile copiilor şi elevilor
9.                              Anexa nr. 9 - Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate, disciplinele instruire practică, activităţi de pre-profesionalizare – maiştri instructori
10.                          Anexa nr. 10 - Proba metodico-practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unităţile cu învăţământ sportiv integrat şi suplimentar (licee şi clase cu program sportiv/cluburi sportive şcolare), disciplina educaţie fizică şi sport
11.                          Anexa nr. 11 - Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, disciplinele: arte plastice, decorative, ambientale, arhitectură, design
12.                          Anexa nr. 12 - Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate la clasele/grupele/unităţile de învăţământ care şcolarizează elevi cu deficienţe de auz/vedere
13.                          Anexa nr. 13 - Informaţii cuprinse de Lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate care se afişează pentru concurs 
14.                          Anexa nr. 14 - Modele de cereri (Cerere pentru completarea normei didactice, Cerere de transfer pentru restrângere de activitate/pretransfer consimţit între unităţi de învăţământ, Cerere de pretransfer prin schimb de posturi prin consimţământ scris, Cerere pentru prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2018-2019, Cerere de înscriere la concursul naţional/judeţean de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunea 2018, Acord pentru detaşare în interesul învăţământului în anul şcolar 2018-2019, Cerere de detaşare la cerere prin concurs specific, Cerere de detașare în interesul învățământului pentru restrângere de activitate nesoluționată, Cerere de angajare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată în baza rezultatelor obţinute la concursurile naţionale pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunile 2017 sau 2016(*), Cerere de angajare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată în baza rezultatelor obţinute la concursurile pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunea 2015 (*), Cerere de angajare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată în baza notei/mediei de cel puţin 7,00 (șapte) obţinute la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar din 2012, 2013 sau 2014 (*), Cerere de încadrare în anul şcolar 2018-2019 în sistemul de plata cu ora/cumul)
15.                Anexa nr. 15 - Calculul mediei de departajare
16.               Anexa nr. 16 - Lista candidaţilor repartizaţi
17.                Anexa nr. 17 - Specializări care conferă dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre în învăţământul special, fără să mai fie necesar un stagiu atestat de pregătire teoretică şi practică în educaţie specială, efectuat separat, în afara pregătirii iniţiale
18.                          Anexa nr. 18 - Modele (Model raport al comisiei de mobilitate a personalului didactic constituite la nivelul unităţii de învăţământ, referitor la cadrele didactice care au solicitat transferul pentru restrângere de activitate consimţit între unităţi de învăţământ pe un post didactic/catedră vacant(ă), Model de acord/acord de principiu emis de directorul unităţii de învăţământ privind transferul pentru restrângere de activitate consimţit între unităţile de învăţământ, Model raport al comisiei de mobilitate a personalului didactic constituite la nivelul unităţii de învăţământ, referitor la cadrele didactice care au solicitat pretransferul consimţit între unităţi de învăţământ pe un post didactic/catedră vacant(ă), Model de acord de principiu emis de directorul unităţii de învăţământ privind pretransferul consimţit între unităţile de învăţământ, Model de adresă de înștiințare a inspectoratului şcolar referitor la acordurile emise pentru transfer pentru restrângere de activitate/pretransfer prin consimţământ între unităţile de învăţământ
19.   Anexa nr. 19 - Calendarul mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2018 - 2019


vineri, 9 februarie 2018

Contravenții prevăzute în Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011 -a educaţiei naţionale








ART. 360  
(1)   Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a)   nerespectarea dispoziţiilor art. 86 alin. (3)[1], din culpa părintelui sau a tutorelui legal instituit, cu amendă cuprinsă între 100 lei şi 1.000 lei ori cu muncă echivalentă în folosul comunităţii, prestată de părinte sau de tutorele legal;
b)   nerespectarea dispoziţiilor art. 143 alin. (5)[2], cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei.
(2)   Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzilor contravenţionale prevăzute la alin. (1) lit. a) se fac de către persoanele împuternicite de primar în acest scop, la sesizarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
(3) Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzilor contravenţionale prevăzute la alin. (1) lit. b) se fac de către ofiţerii sau agenţii de poliţie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cu competenţe în domeniu.



[1] (3) Părintele sau tutorele legal este obligat să ia măsuri pentru şcolarizarea elevului, pe perioada învăţământului obligatoriu.

[2] (5) Este interzisă comercializarea de lucrări ştiinţifice în vederea facilitării falsificării de către cumpărător a calităţii de autor al unei lucrări de licenţă, de diplomă, de disertaţie sau de doctorat.

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html